Ordföranden har ordet

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir densamma för hela landet. Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning! Den nya löneklassen för förare med mer än fyra år i yrket ger drygt 9 procent lönepåslag.

Men jag tänkte försöka höja blicken från förhandlingsbordet en stund, även om det känns som jag haft stenhårt fokus på förhandlingar senaste halvåret.

Det är jäkligt tuffa tider nu för våra medlemmar. Vi kämpar stenhårt för att försöka få till så bra avtal som möjligt på våra avtalsområden. Även om det gått hyfsat på de flesta, ni som brukar läsa den här krönikan vet att jag aldrig är nöjd, så ser vi hur inflationen äter upp löneökningarna och mer därtill.

Det var nära att det blev konflikt på bevakningsområdet. Arbetsgivarnas ovilja till konstruktiva förhandlingar tvingade oss att varsla om konflikt. Där hittade vi en lösning efter medling som var acceptabel, absolut inte mer än det.

Det var efter långa och intensiva diskussioner internt, både i förbundsstyrelsen och med delegationen, som vi kom fram till att säga ja till medlarbudet. Vi bedömde att vi nått vissa framgångar i för oss relevanta frågor, men nöjda var vi absolut inte. Det största problemet i de förhandlingarna var egentligen en motpart som varken ville eller kunde förhandla, utan behövde hjälp med motivationen av både varsel och medling.

Häromveckan presenterade LO en medlemsundersökning som visade att i dag kan en av fem i LO-kollektivet inte leva på sin lön utan behöver skjuta till pengar från annat håll. Och i detta läge ska tydligen Kristersson och hans hejdukar sänka skatten för dem som tjänar mest i vårt samhälle. Jag såg att han själv skulle få en bit över fyra tusen i månaden medan en undersköterska skulle casha in hela 80 spänn. I det häradet finns många med arbetaryrken, många av Transports medlemmar.

Att den borgerliga regeringen med sina kompisar från SD är en regering för de rika är det inget snack om. De stampar på arbetarklassen med sin skattepolitik. Inte för att det var en överraskning, men det blir lite extra känsligt när man sitter i förhandlingar om villkor för en medlemsgrupp som inte direkt har de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Inte heller blir jag särskilt imponerad av Socialdemokraternas kontring. De vill ju också ställa sig in hos den välbeställda medelklassen. Deras motdrag är, hör och häpna, att sänka skatten! Om jag förstod det rätt så skulle det dock ge samma dryga hundring i månaden till alla arbetstagare så där finns ju någon sorts rättvisa. Men sänka skatten nu? Med den här inflationen är det slöseri att pumpa in tio miljarder av statskassan för småpengar, även om det är bättre fördelat.

Tio miljarder skulle kunna läggas på insatser för att motverka inflationen, skapa jobb och samhällsnytta. Varför inte på infrastrukturen? Järnvägsunderhållet och vägnätet är ju sorgligt eftersatt. Och tycker man att tio miljarder är för lite i dessa svarta hål finns det ju en välfärdsapparat som skriker efter pengar och resurser. I och för sig ett svart hål det också, men man kan väl få hoppas att det skulle göra skillnad.

Med dessa funderingar är det tillbaka till förhandlingsbordet för att teckna så bra avtal som möjligt på de områden som är kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.