Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.
Close
Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.
Close

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Himlen är blå över staden där Öresund är som smalast. Färjorna går i skytteltrafik. Helsingborg har alla förutsättningar som port till kontinenten – närheten, kommunikationerna och transporterna. Och också förutsättningar för att föra in restriktionsvaror. Smuggling.

Helsingborgs hamn har hamnat i fokus de senaste åren som hubb för narkotika, framför allt kokain, som förs vidare ut i Europa.

Här i hamnen har Tullverkets personal gjort flera av de senaste årens rekordbeslag av narkotika. Metoderna för att upptäcka smuggelgods ligger i framkant.

– Inget slår att fysiskt plocka ut, säger gruppchefen Anton Kjellberg.

Gruppchef Anton Kjellberg i scannerhytten.
Gruppchef Anton Kjellberg i scannerhytten. Foto: Lilly Hallberg

Han leder tullarna när Transportarbetaren är med. Gruppen arbetar dagtid och utgår från Trelleborg, men tjänstgör även i övriga hamnar i Tullverkets region syd. Ofta i Helsingborgs hamn, som egentligen är två. Dels den mer publika färjehamnen, med både många turister som turar och mycket tung trafik till och från Danmark. Dels containerhamnen.

Kort tid på sig

– När det gäller fordon har man bara någon minut på sig att bestämma sig för att ta in bilen. Merparten av de beslagen görs av tullare på plats, med kunskap om flödet, säger Martin Petersson, sakkunnig på Tullverket.

Tidigare har han varit både chef för myndighetens kontrollavdelning och biträdande chef för gränsskyddet i regionen. Martin Petersson har också utbildat flera av tullarna som arbetar i hamnarna i dag och själv arbetat operativt.

– Jag glömmer aldrig när jag var biträdande chef och vakthavande ringde mitt i natten. Min första tanke var att en kollega blivit skadad, men blev lugnad. De hade tagit ett parti på 978 kilo kokain, nästan ett ton. Det var en fantastisk natt, säger han.

– Oavsett erfarenhet är jakten på restriktionsvaror en drivkraft. Och det som drivit mig i alla år är att göra landet till ett bättre land för alla.

Martin Petersson, sakkunnig hos Tullverket, ser jakten på smuggelgods som drivet i jobbet. Målet i slutänden är ett bättre samhälle. Foto: Lilly Hallberg
Martin Petersson, sakkunnig hos Tullverket, ser jakten på smuggelgods som drivet i jobbet. Målet i slutänden är ett bättre samhälle. Foto: Lilly Hallberg

Martin Petersson talar om hur allt hänger ihop, inte minst när det gäller narkotikasmuggling. Det vi kanske bara ser på nyheterna om fritagning av fångar i Ecuador, om mordförsök och stormning av en tv-studio i det sydamerikanska landet. Och om den globala ökningen av såväl framställning, med nya metoder, som smuggling av kokain.

– Personligen är jag bekymrad över hur stor inverkan det har på andra länder. För en enskild brukare kan det vara svårt att se att det gram kokain som köps påverkar instabiliteten i länder i Sydamerika, säger Martin, som i olika forum föreläst mycket om kokainsmuggling kopplad till Helsingborgs hamn.

”Broccolifallet”

Morgonen börjar i fikarummet hos Tullverket, i en byggnad i containerhamnen. Flera tar upp att de sett och hört Martin Petersson i olika medier. I morgonsoffan hos TV4, i en kvällstidnings krimblogg. Mycket handlar om narkotikasmuggling och mycket om Helsingborgs hamn, om brott och straff, och gamla ärenden som åter hamnat i fokus– som broccolifallet, där kokain beslagtogs i en last med grönsaken för snart 15 år sedan. Men också om konsekvenser för lastbilschaufförer som fastnar med smuggelgods. För en chaufför nästan en halv miljon kronor, en nota som till slut åkeriägaren tog.

Är det egentligen möjligt att som chaufför alltid ha full koll på allt i lasten? undrar någon. Av utslag i svenska domstolar att döma är svaret numera ja.

– När det gäller kokainsmuggling finns en logisk förklaring till att hamnar med ett lagligt flöde av varor också får ett illegalt flöde från vissa länder, säger Martin Petersson.

Det gäller för Helsingborgs hamn, som tar emot containerlaster med bananer som lastats i Ecuadors hamnar, men också Uddevalla hamn där fartyg från Brasilien med bränslet koks anlöper.

60 containrar

Ute på hamnplanen har 60 containrar kommit in. Det betyder att gruppen med tullare blir här hela dagen. Sett över tid är det dock ungefär jämnt fördelat med arbete vid färjeterminalen. Det är också där som den kraftigaste ökningen av beslag gjorts det senaste året. Framför allt gäller det amfetamin och cannabis. Beslagen av smuggelsprit har däremot närmast upphört efter pandemin. Det är helt enkelt inte lönsamt längre.

Jonna Nilsson med hunden Sadie, som varit i tjänst i snart sex år hos tullen. Foto: Lilly Hallberg
Jonna Nilsson med hunden Sadie, som varit i tjänst i snart sex år hos tullen. Foto: Lilly Hallberg

Vid containrarna värmer Jonna Nilsson upp med hunden Sadie, en engelsk springer spaniel, som får lukta efter tygbitar preparerade med narkotika. Sadie är skolad hos tullen här och har nu varit i tjänst i snart sex år.

På plats är också den mobila scannern, ett slags jättelik röntgenapparat. Den tillhör den senaste generationen av sitt slag och har gått på 22 miljoner kronor, berättar Martin som sett fakturan. Totalt finns det i dag tre sådana här scannrar i landet, och med EU-pengar kommer det snart att bli två till. Bland annat ska Gävle hamn få en egen mobil scanner. För hamnarna i Skåne är det dock än så länge nödvändigt att dela.

Containrarna lyfts upp och ställs sedan ned i ett slags vagga. En stor arm fälls ut från maskinen och skannar av innehållet. Röntgenstrålningen gör att ett visst område utanför måste vara fritt.

Inte alltid helt klart

Inne i en hytt visar monitorer resultatet. För den oinvigda ser det rätt obegripligt ut vad som egentligen visas. Inte heller för dem som är utbildade i bildtolkning är det alltid helt klart.

– Det kan vara att något är annorlunda lastat, en avvikelse som vi sedan tittar närmare på, säger Per, en av tullarna.

– Om något verkar konstigt får hamnen ta containern åt sidan så att vi kan titta på innehållet.

Generellt sett kontrolleras inte samtliga containrar. Det är en balansgång för att godsflödet ska kunna flyta. Men i höstas gjorde tullen en insats här och kontrollerade verkligen allt.

– Då kunde man snart se att det var bananbrist i butikerna… säger Anton Kjellberg.

Tullverkets anställda säger att de är helt beroende av hamnbolaget och hamnarbetarna för att arbetet ska fungera. Containrarna ska lyftas med truck och sedan ställas tillbaka i ”stallet”.

Den mobila scannern fungerar som en jättelik röntgenapparat. Inne i hytten visas vad containern innehåller och exempelvis avvikelser från vanlig lastning följs upp. Foto: Lilly Hallberg
Den mobila scannern fungerar som en jättelik röntgenapparat. Inne i hytten visas vad containern innehåller och exempelvis avvikelser från vanlig lastning följs upp. Foto: Lilly Hallberg

– Det har blivit bättre, de har blivit klart mer samarbetsvilliga från hamnens sida, säger Anton.

– Men samtidigt har vi blivit mer misstänksamma. För bara ett par veckor sedan var det en container som vi skulle kolla extra. Helt plötsligt var den borta. Hade någon tagit den? Men sedan kom den ju till rätta.

Placeras av system

De som arbetar i hamnen kan inte dirigera vart containrarna ska stå, det sköts numera av ett system som också visar var och när – och av vem – det är gjort. Vissa större hamnar, som Rotterdam, har begränsat tillgången till sina system. Det är inget som Anton Kjellberg eller Martin Petersson önskar hit.

– Jag tycker att det går åt rätt håll här, säger Jonna Nilsson.

Nu har en container tagits åt sidan för manuell kontroll. Det är ingen av de inkommande, utan en mindre på väg ut. Vad det är som fått tullarna att uppmärksamma den verkar lite hemligt, beror på ”omständigheter”.

Tullarna öppnar och går in. För dem som kontrollerar är det tacksamt luftigt lastat, inte som kinesiska containrar där varje millimeter är utnyttjad. Det visar sig vara helt okej denna gång, lasten består mest av isoleringsmaterial och ett monteringsfärdigt kök.

– Kanske någon som köpt ett semesterhus i Italien, resonerar Martin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 maj, 2024

    Jag anser att lastbilschaufförer inte skall bli straffade för att de har haft narkotika i lastbäraren.För egen del körde jag väldigt nästan dagligen banancontainers mellan hamn och kund under väldigt många år och tullen hittade vid flera tillfällen narkotika i utrymmen där kylaggregatet sitt fram på containernVad hade hänt med mig i fall jag hade blivit stoppad och tullen hade hitta narkotika i en kylcontainer som jag hämtade i hamn och sedan kör till kund med?Vi måste värna om lastbilschaufförernas arbetsmiljö och därmed slippa ta personligt ansvar för sådant som de inte kan ansvara för så som smuggling av narkotika i lastbärare eller där illegala flyktingar smyger sig in i en lastbärare t.ex vid engelska kanalen för att på så sätt kunna komma in illegalt i England.

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.