Jämnare fartgränser skulle spara liv på vägarna
Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år på de svenska vägarna. Det visar Trafikverkets utvärdering av nya hastighetsgränser som lämnats till regeringen.
Trafikverket bedömer att 40 kilometer i timmen kan ersätta 50 som bashastighet i tätbebyggt område efter en övergångstid på fem år och att hastighetsgränserna 70 och 90 kilometer i timmen kan avskaffas på tolv år. Därefter ska de hastighetsgränser som förekommer vara 30, 40, 60, 80, 100,110 och 120 kilometer i timmen.
Enligt Trafikverkets utvärdering leder ett slopande av 50, 70 och 90 till färre allvarliga olyckor och kan minska antalet som dödas i trafiken med 30 personer per år. Därtill skulle det minska trafikens miljöbelastning genom mindre buller i tätorter och något minskat utsläpp av koldioxid.
Trafikverkets studie visar att en majoritet bland bilisterna stöder en övergång till jämna fartgränser, trots att det ibland kan betyda något längre restid. Vid praktisk körning blir dock skillnaden ofta liten eftersom genomsnittshastigheten under en resa är beroende av flera andra förhållanden.
Exempelvis beräknas en normal fem kilometers färd i stadstrafik ta 15 sekunder mer om maxhastigheten sänks från 50 till 40. På landsväg beräknas en fem mils resa kunna ta två minuter mer om maxhastigheten sänks från 90 till 80 kilometer i timmen.