Jan ”Kirre” Kirkhaug
… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.
Vad gör ni i ert yrkesråd?
– Vi träffas och tar upp aktuella trafikfrågor. Det är ett sätt att komma till rätta med fel och brister i trafiken och att få ner trafikdöden. Det är också ett sätt att arbeta gemensamt för att skapa ett tryck på ansvariga, som Trafikverket, att göra något åt de problem och risker vi vet finns.
– Från Transport är jag invald på två år. I yrkesförarrådet finns annars bland annat Handels och Kommunal representerade, liksom NTF och branschorganisationen Mittåkarna. Dalarnas försäkringsbolag är också en av de drivande aktörerna med oss andra.
Borde inte folk från Trafikverket komma på era möten?
– Jo, verkligen. Det är långt ifrån alltid de är det, senast var när vi var hos dem på Trafikverket. Men vi har lyckats få med Borlänge kommun och jag tycker överlag att vi fått bättre gehör för våra synpunkter under senare år. Vi vill också ha med polis och räddningstjänst.
Kan du säga något akut som ni vill åtgärda?
– Ja, Dalporten i Grängesberg. Tunneln under järnvägen är smal och där vill vi att Trafikverket byter till rödljus i stället för blinkande signal. Eller i alla fall byter glas från gula till röda blinkande ljus. Det har hänt flera gånger att man kört in i tunneln och fått möte. Ibland har husvagnar fått backa ut … Vi har framfört riskerna men hittills har inget hänt trots att nytt glas ju inte lär kosta mycket. Kanske väntar Trafikverket på att den nya förbifarten ska bli klar men det dröjer ju många år.
Vad har ni lyckats få igenom?
– Här i Borlänge ska vi, efter att ha kämpat länge, äntligen få uppställningsplatser för tunga fordon. I maj börjar 40 platser anläggas på SSAB:s mark i samarbete med kommunen, som också köpt mark i andra änden av stan för fler platser. En annan sak är en infart från riksväg 70 till Leksands bröd. Där har man varit tvungen att stanna mitt i vägen vid möte. Det kan bli tvärstopp eftersom det inte finns någon avsvängningsfil. Det har vi påtalat för Trafikverket och det ska byggas en nu.
Finns aktiva yrkesförarråd i hela landet?
– Nja, centralt har det fört en ganska slumrande tillvaro under senare år. Vi här i Dalarna är ett av få distrikt där det fortfarande fungerar. Vad det beror på? Ja, att vi har många eldsjälar kanske, främst Hans Moberg, vd på NTF i länet.
Hur ofta träffas ni i yrkesförarrådet i Dalarna?
– Vi ses fyra gånger om året. Nästa möte blir på Kvarnsvedens pappersbruk, den 19 september.