”Jänkebilen” får vänta

Månadens medlem. Terminalarbetaren Maick Jespersson har precis blivit pappa. Det glittrar till i hans ögon när han beskriver resultatet av faderskapet:

– Där rök min Cadillac!
Det är lögn att hitta husnumret på gatan i Skurup, där Maick Jespersen bor. Numreringen saknar logik. Till slut sticker han ut huvudet genom fönstret i ett av Skurups äldre, mindre underhållna tegelhus. Strax därpå visar Maick in i lägenheten och ursäktar röran. Den har en enkel förklaring: Lilla Shelby kom till världen för bara två veckor sedan, döpt efter bilmärket Ford Mustang Shelby.

– Både jag och min sambo är biltokiga och bestämde oss redan innan för namnet. Shelby, om det blev en flicka. Fick vi en kille hade han fått heta Bentley.

Drömmen om att skaffa sig en spinnande amerikanare väcktes ganska sent hos Maick. Det var efter att hans pappa köpt en, som sonen också började se sig om efter en Cadillac, årgång 1960. Den där som kom fem år efter att Elvis Presley lät lacka om sin första till rosa. Den mytomspunna bilen som både Chuck Berry och det svenska popbandet Hepstars besjungit.

Sisådär 180 000 riksdaler måste man vara beredd att slanta upp för en, var Maick klar över. Hans pappa är både smed, hovslagare och hamnarbetare, men i botten bilmekaniker. Tillsammans har de stått böjda över och ”skruvat” på åtskilliga bilar, av mer bruksmodell, hemma på gården i Skurup. Där växte Maick upp med sin far och danska ”låtsasmamma”. Det är hon som gett upphov till hans hemkokta blandning av skånska och danska.

På gården fanns alltid sysslor att göra, bärga hö, sprida gödsel eller…

Tevespel fick Maick aldrig tid med och han förstår fortfarande inte hur folk kan sitta nitade framför teveskärmarna. Själv vill han röra på sig. Så snart han hinner åker han ut till pappan och går bredvid, för att lära sig hovslagarens konst.

Det ser enkelt ut, när man går på erfarenhet, men Maick har inte vågat testa än. Lärlingar brukar få börja träna på hovar från döda djur. Det är så mycket som ska stämma.  Att hästarna skulle vara kittliga, avfärdar han. De har ingen känsel i hovarna eller ”naglarna”.

Svårast är att klippa naglarna rätt, mycket eller litet, allt efter vad hästen ska användas till – dressyr och så vidare. Hur man klipper påverkar benställningen och hur hästen rör sig i skritt, trav och galopp, förklarar Maick.

Vill man spinna vidare på hans skämt så gick hans Cadillac, i och med Shelbys födelse, upp i rök för andra gången. I familjen finns nämligen redan femåriga dottern Bell, från Maicks tidigare förhållande.

Maick visar runt i lägenheten i skånska Skurup. Livet med en nyfödd är än så länge ganska oproblematiskt. Shelby äter, sover och bajsar, förklarar Maick och sjunker djupare ner i soffan. Han tar några klunkar cola och drar med handen genom håret, som ställer sig rätt upp.

För någon timme sedan gick han av nattskiftet vid UPS terminal på flygplatsen Sturup. Maick förnekar att han är trött, men hostan från portdraget på jobbet och de lite rödkantade ögonen talar ett annat språk.

– Arbetet är tungt och slitigt i en gammal terminal och det skulle behövas massor av förbättringar av arbetsmiljön. Axlar och rygg tar stryk på alla. Jag får gå till en kotknackare, för ryggens skull, och bekosta det själv.

Maick är fackligt ombud på UPS. Han brinner för att förbättra både arbetsmiljön och villkoren på flygplatsterminalen. Det bubblar och kokar i honom av historier. Fast ut får han inte släppa dem. Liksom kollegorna på den amerikanska budbilsjätten har Maick belagts med munkavle.

– Jag har tagit en rad förhandlingar med företaget och är beredd att ta 20 till om det skulle behövas. När det kommer till fackliga frågor är jag målmedveten. Som en pitbullterrier.

Maicks ögonlock börjar bli tunga. Dottern Shelby och fästmön har ”flytt fältet” för att han ska hinna sova några timmar. Sedan bär det av till Skövde för att hämta delar till familjens Volvo 945 Turbo.

Att sända grejerna via Schenker eller UPS blev för dyrt och krångligt – för terminalarbetaren Maick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."