”Jänkebilen” får vänta

Månadens medlem. Terminalarbetaren Maick Jespersson har precis blivit pappa. Det glittrar till i hans ögon när han beskriver resultatet av faderskapet:

– Där rök min Cadillac!
Det är lögn att hitta husnumret på gatan i Skurup, där Maick Jespersen bor. Numreringen saknar logik. Till slut sticker han ut huvudet genom fönstret i ett av Skurups äldre, mindre underhållna tegelhus. Strax därpå visar Maick in i lägenheten och ursäktar röran. Den har en enkel förklaring: Lilla Shelby kom till världen för bara två veckor sedan, döpt efter bilmärket Ford Mustang Shelby.

– Både jag och min sambo är biltokiga och bestämde oss redan innan för namnet. Shelby, om det blev en flicka. Fick vi en kille hade han fått heta Bentley.

Drömmen om att skaffa sig en spinnande amerikanare väcktes ganska sent hos Maick. Det var efter att hans pappa köpt en, som sonen också började se sig om efter en Cadillac, årgång 1960. Den där som kom fem år efter att Elvis Presley lät lacka om sin första till rosa. Den mytomspunna bilen som både Chuck Berry och det svenska popbandet Hepstars besjungit.

Sisådär 180 000 riksdaler måste man vara beredd att slanta upp för en, var Maick klar över. Hans pappa är både smed, hovslagare och hamnarbetare, men i botten bilmekaniker. Tillsammans har de stått böjda över och ”skruvat” på åtskilliga bilar, av mer bruksmodell, hemma på gården i Skurup. Där växte Maick upp med sin far och danska ”låtsasmamma”. Det är hon som gett upphov till hans hemkokta blandning av skånska och danska.

På gården fanns alltid sysslor att göra, bärga hö, sprida gödsel eller…

Tevespel fick Maick aldrig tid med och han förstår fortfarande inte hur folk kan sitta nitade framför teveskärmarna. Själv vill han röra på sig. Så snart han hinner åker han ut till pappan och går bredvid, för att lära sig hovslagarens konst.

Det ser enkelt ut, när man går på erfarenhet, men Maick har inte vågat testa än. Lärlingar brukar få börja träna på hovar från döda djur. Det är så mycket som ska stämma.  Att hästarna skulle vara kittliga, avfärdar han. De har ingen känsel i hovarna eller ”naglarna”.

Svårast är att klippa naglarna rätt, mycket eller litet, allt efter vad hästen ska användas till – dressyr och så vidare. Hur man klipper påverkar benställningen och hur hästen rör sig i skritt, trav och galopp, förklarar Maick.

Vill man spinna vidare på hans skämt så gick hans Cadillac, i och med Shelbys födelse, upp i rök för andra gången. I familjen finns nämligen redan femåriga dottern Bell, från Maicks tidigare förhållande.

Maick visar runt i lägenheten i skånska Skurup. Livet med en nyfödd är än så länge ganska oproblematiskt. Shelby äter, sover och bajsar, förklarar Maick och sjunker djupare ner i soffan. Han tar några klunkar cola och drar med handen genom håret, som ställer sig rätt upp.

För någon timme sedan gick han av nattskiftet vid UPS terminal på flygplatsen Sturup. Maick förnekar att han är trött, men hostan från portdraget på jobbet och de lite rödkantade ögonen talar ett annat språk.

– Arbetet är tungt och slitigt i en gammal terminal och det skulle behövas massor av förbättringar av arbetsmiljön. Axlar och rygg tar stryk på alla. Jag får gå till en kotknackare, för ryggens skull, och bekosta det själv.

Maick är fackligt ombud på UPS. Han brinner för att förbättra både arbetsmiljön och villkoren på flygplatsterminalen. Det bubblar och kokar i honom av historier. Fast ut får han inte släppa dem. Liksom kollegorna på den amerikanska budbilsjätten har Maick belagts med munkavle.

– Jag har tagit en rad förhandlingar med företaget och är beredd att ta 20 till om det skulle behövas. När det kommer till fackliga frågor är jag målmedveten. Som en pitbullterrier.

Maicks ögonlock börjar bli tunga. Dottern Shelby och fästmön har ”flytt fältet” för att han ska hinna sova några timmar. Sedan bär det av till Skövde för att hämta delar till familjens Volvo 945 Turbo.

Att sända grejerna via Schenker eller UPS blev för dyrt och krångligt – för terminalarbetaren Maick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.