”Jätteskönt att det är så go stämning”

Anders Berg, som efter 15 år i förbundsstyrelsen pensionerar sig nästa vecka, tycker att det är ”en jävla go stämning” jämfört med den förra kongressen. En hjärtefråga för honom är de motioner som syftar till att underlätta medlemskap för ungdomar.

Anders Berg från avdelning 26 i Luleå blev facklig förtroendeman redan 1974, och har suttit i styrelsen sedan 1997. Detta blir hans sista kongress som styrelseledamot, eftersom han går i pension nästa vecka.

– Men när man en gång aktiverat sig i förbundslivet, så slutar man nog aldrig helt, säger han.

Kan du peka på något som varit särskilt betydelsefullt under kongressen så här långt?

– Att det var så stor enighet om valet av ledning. Det måste kännas bra för både Lars (Lindgren) och Tommy (Wreeth) att veta, att de har hela förbundet bakom sig. Sedan är det jätteskönt att det är så jävla go stämning, det är mycket bättre än på förra kongressen. Men det är ändå en livlig debatt, och det tyder ju på att engagemanget finns. Sedan att förbundsstyrelsen får backa på några frågor, det är ju bara bra.

Kan du nämna något du brinner särskilt för, av de frågor som tas upp?

– Ungdomarnas situation. Eftersom det tar så lång tid för ungdomar i dag att få en fast anställning, så är det vansinnigt att de måste hålla på och byta förbund varje gång de byter jobb. Som exempel brukar jag nämna en ung tjej jag träffade, som hade fem olika arbetsgivare och inte var välkommen i något förbund. Men jag lyckades se till att hon kunde bli medlem i Transport eftersom hon körde taxi några timmar i veckan. Det måste bli mycket lättare att bli medlem. Däremot är jag inte så pigg på det här med rabatterade medlemsavgifter för ungdomar – vi ska inte ha några andra klassens medlemmar. Avgiften ska vara baserad på inkomst.

Vad är du särskilt stolt över, när du ser tillbaka på dina 15 år i styrelsen?

– Att vi fortfarande är ett förbund där det är nära till styrelse och ledning. Vilken medlem som helst kan komma i kontakt med ledningen, och så är det inte i alla förbund. Jag är också nöjd med att vi hållit hårt på principen om centrala avtal och tarifflöner, att vi inte låtit oss påverkas till att gå med på detta med individuella lönesättningar.

– Och när jag kom in i styrelsen, var det här med politik något nästan obefintligt. Nu har vi byggt upp och gjort oss kända för ett politiskt arbete, inte bara gentemot Socialdemokratiska partiet, utan också med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Vi behöver politiska beslut för att kunna tillvarata medlemmarnas intressen.

Vad tror du om den fackliga rörelsens framtid?

– Jag är ändå optimist. Men jag tror att LO och dess medlemsförbund måste fråga sig: Har vi rätt organisation? Till LO-kongressen i våras väckte jag frågan om att slå ihop alla LO-förbunden till ett gemensamt. På så vis skulle vi komma ifrån gränsdragningsproblematiken, och skapa ett fullvärdigt medlemskap med lika rättigheter för alla medlemmar. Och LO skulle spara så mycket i administration, att vi skulle kunna ha ett fackligt center i varje kommun. Min dröm är att varje kommun ska ha ett Arbetarrörelsens hus. På det sättet kommer man närmare medlemmarna.

Men LO sade nej till förslaget. Tror du att det ändå kan bli så, längre fram?

– När Karl-Petter (Thorwaldsson, LO:s ordförande, reds. anm.) såg förslaget så sa han, att du är 15 år före din tid. Och att döma av utlåtandena över motionen, så tyckte man inte det var ett idiotiskt förslag åtminstone. De tar med sig det i framtida diskussioner. Och jag har faktiskt fått en inbjudan till Västerås Folkets Hus för att tala om mina tankar i den här frågan. Som sagt, när man väl aktiverat sig i förbundslivet, så slutar man nog aldrig helt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!