Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.
Vid informella möten med olika myndigheter har vi bevisat hur utländska aktörer bedriver verksamhet i Sverige på permanent basis, utan att betala en spänn i skatt eller sociala avgifter. De har heller inte registrerat arbetstagare som utstationerad arbetskraft.
Vi har med hjälp av Transports ordförande Tommy Wreeth gjort anmälningar till Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och Polisen. Resultatet är skrämmande i våra ögon.
Syftet har varit att visa hur EU-direktiven utnyttjas, och att en del av direktiven inte är kompatibla med svensk skattelagstiftning, lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Som exempel kan vi ta effekten av kombidirektivet och regelverket kring cabotage, och hur vi tolkar myndigheternas agerande:
• Det ÄR uppenbarligen ok att ha fasta driftställen och bedriva permanent verksamhet i Sverige utan att betala skatt eller sociala avgifter.
• Man KAN ha de utländska fordonen här under flera år utan att behöva registrera dem i Sverige.
• Man KAN som utländsk aktör bedriva verksamhet i Sverige och utföra internationella transporter/cabotage med Sverige som utgångsland, utan att betala skatt eller sociala avgifter.
• Utländska aktörer KAN ha sin personal i Sverige under en lång period utan att behöva registrera dem som utstationerad arbetskraft.
• I Sverige ÄR det okej att ta den långa veckovilan i hytten, trots att det fastställts i domstol att det är olagligt.
Ja, vad ska man säga? Det är fruktansvärt frustrerande att bevisa alla tokigheter utan att få något positivt utfall av våra anmälningar och påstötningar.
Dessa fenomen fortgår och ökar konstant. Vi ser nya utländska åkerier som hittar sina fasta uppställningsplatser, både på hyrda områden och ute i skogarna. Väl gömda. Syftet med EU-direktiven var från början goda: vägnätet skulle avlastas, tom-milen bli färre, miljöpåverkan skulle minska och arbetarnas villkor säkerställas. Man kan säga att det sket sig rejält. Det har blivit totalt tvärtom. EU-direktiven har inte hängt med i utvecklingen av EU:s öppna arbetsmarknad.
Nu har det dock kommit ett nytt förslag från EU, mobilitetspaketet, som ska rätta till många av de här problemen. Enligt överenskommelsen innebär det bland annat att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera bilen och betala skatt i Sverige.
Frågan vi i ordning och reda ställer oss är: Vem ska kontrollera detta?
Svenska löner och arbetsvillkor regleras genom kollektivavtal, vi har inte lagstadgade minimilöner. Är det meningen att transportavtalet ska allmängiltigförklaras? När det gäller utstationeringen av chaufförer, är det meningen att Arbetsmiljöverket ska kontrollera att de har rätt löner och arbetsvillkor?
Det är självklart bra att reglerna skärps för att motverka social dumpning, och stärka konkurrens på lika villkor. MEN, vi måste även ha ett fungerande kontrollsystem och rätten till sanktioner – i de fall man bryter mot reglerna. Men vi får väl hoppas att detta är klart den dag mobilitetspaketet börjar gälla.
Risken är … att vi även efter besluten kommer vara jävligt frustrerade och oroliga.