Jeffry står upp för kollegornas rättigheter

Skyddsombuden 100-årsjubilerar i år och i samband med det uppmärksammar LO-distriktet i Stockholm varje månad några ombud som förtjänar extra uppskattning. Under hösten har bland annat Jeffry Cambell, paketsorterare på fraktföretaget UPS i Järfälla, fått utmärkelsen månadens skyddsombud.

Hur länge har du jobbat på UPS?

– Jag har jobbat sedan 2008 och blev skyddsombud direkt efter att jag hade blivit fast anställd, 2009. När jag sa att jag ville bli skyddsombud sa de att det redan fanns ett sådant på arbetsplatsen, men det var någon som satt på kontoret och jag tycker att det är bättre att det är någon som är ute bland de som jobbar.

Varför ville du bli skyddsombud?

– Mina arbetskamrater hade ingen kunskap om arbetsmiljölagarna, fast arbetsmiljön var dålig, och så ska det inte vara i Sverige. Jag fick börja med att sitta uppe sent på kvällarna för att ta fram information till mina kollegor. Alla ska trivas på arbetsplatsen, ha hälsan och kunna gå hem och umgås med familj och vänner efter jobbet utan att vara helt slut. Jag vill göra så att det blir bättre i framtiden, inte går bakåt och blir sämre.

Hur försöker du arbeta för att förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats?

– Det viktiga är att kunna sätta sig in i andras situation. För att förbättra en situation måste man kunna formulera sig och använda de regler och lagar som finns på ett bra sätt. Där tycker jag att facket har mycket att jobba på. Reglerna finns där för att följas och det ska synas att de används.

Varför tror du att du har du fått den här utnämningen?

– Arbetsledarna på UPS är emot facket och jag fått många markeringar från dem. Men jag vågar stå upp och säga till om det är något som är fel. Det är många små saker som gör att arbetsgivarna får makten, och det är klart att de ska kunna bestämma, men det ska också vara bra för de som arbetar. Det är arbetarna som gör att ett företag drar in pengar. Och det finns många saker att förbättra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!