Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Jens Holm (V)
Foto: Jann Lipka

Först en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns hedrande och spännande.

Hur mycket har en utskottsordförande att säga till om?

– En hel del skulle jag säga. Det är jag som ordförande och vice ordföranden Anders Åkesson (C) som förbereder och leder sammanträden. Vi bestämmer vilka frågor som ska vara på dagordningen och väljer vilka externa gäster vi ska bjuda in. Som utskottsordförande har du ett stort förtroende från resten av riksdagen och folk lyssnar när du talar.

Finns det frågor du hoppas att det går att hitta bred enighet i?

– Det tror jag. Det finns en helt avgörande fråga i att transporterna ska minska utsläppen med 70 procent till senast år 2030. Det har alla partier ställt sig bakom, förutom Sverigedemokraterna.

– Det andra jag hoppas på är att vi kan nå överenskommelser om ordning och reda i transportområdet. Jag tänker på de arbetsvillkor vissa lastbilschaffisar har, de tjänar dåligt och kör långa pass. Det är lönedumpning från utländska bolag som kör i Sverige, men betalar löner som är långt under svenska kollektivavtal. Vi måste också få till en bättre reglering av taxibranschen. Vissa får väldigt dålig lön och tvingas köra på ackord.

Var står partierna längst från varandra?

– Flygskatten har nästan blivit en fånig symbolfråga, då alla vet att flyget måste minska sina utsläpp. Det är fortfarande väldigt mycket valrörelseretorik i den frågan.

Hur mycket av godstransporterna på väg tror du behöver flyttas över till andra trafikslag?

– Det måste ske en väldigt stor överflyttning från väg till mer hållbara transportmedel. Arbetet borde egentligen ha startat i går.

– Jag tycker också att vägslitageavgiften är en rimlig politik. Pengarna från vägslitageavgift och flygskatt borde gå till järnväg som går i tid för både gods och människor. Vi behöver också satsa mer på sjötransporter.

Många politiska bedömare säger att mandatfördelningen i riksdagen, utan klar majoritet, leder till en stark riksdag och en svag regering. Tror du det kan innebära att utskottens betydelse blir större?

– Ja, allt talar för det. Det är ett arbete som jag ser fram emot. Jag hoppas att vi ska kunna bli bättre på att hitta överenskommelser över partigränserna.

– Jag har arbetat i EU som parlamentariker. Där är man mindre fast i skyttegravar och försöker hitta lösningar som fungerar.

– Det har varit ett låst läge i riksdagen i fyra år. Vi måste få ordning och reda i transportbranschen och vi måste minska utsläppen. Då kan man inte vara kvar i skyttegravarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!