Jens Nilsson

Jens Nilsson (S) i EU:s transportutskott död

EU. EU-parlamentarikern Jens Nilsson har gått bort efter en kortare tids sjukdom. – Oerhört sorgligt. Hans arbete har betytt väldigt mycket för Transport, kommenterar förbundets internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Jens Nilsson var tidigare kommunalråd i Östersund, valdes in i Europaparlamentet 2011 och blev 69 år. Han kändes igen på sina röda hängslen, satt i transportutskottet och var vid sin bortgång mitt uppe i arbetet med ett förslag om nya regler för så kallat cabotage. Det vill säga bestämmelser för tillfälliga inrikes transporter av utländska åkerier som redan levererat en vända gods.

Jens Nilsson ville skärpa reglerna. Han såg framför sig hårda debatter i EU-parlamentet, inte minst om förslaget att utländska transportföretag ska få stanna i andra medlemsländer i max 48 timmar för att sedan återvända till ursprungslandet.

EU-kommissionen ville gå försiktigare fram och föreslog i stället ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Det ska jämföras med dagens regler som medger tre inrikes körningar inom sju dagar. I en intervju i Transportarbetaren sa sig Nilsson ändå vara optimistisk och tro på sitt förslag.

Transports Magnus Falk betonar Jens Nilssons betydelse för transportfrågorna.

– De andra förslagen i det stora vägtransportpaketet som EU nu jobbar med är alla mer eller mindre dåliga för Transports medlemmar. Nilssons rapport var det stora undantaget. Han har gjort en jättestor insats för att försöka förbättra reglerna och minska den ojämlika konkurrensen, säger han.

Hur går det nu med arbetet för nya cabotageregler?

– Jag vet inte vad som händer, bara att arbetet måste fortgå. Jens Nilsson skulle ha kommit till ett möte på Transport i februari om vägtransportpaketet, men ställde in det på grund av sin sjukdom, säger Magnus Falk.

Partikollegan Aleksander Gabelic kommer att ersätta Jens Nilsson i Europaparlamentet, men om det blir i transportutskottet eller om han får andra uppdrag är i skrivande stund oklart. Gabelic är född 1965, kommer från Burlövs kommun i Skåne och satt i riksdagen 2006–2010. Han stod på sjätte plats på Socialdemokraternas lista vid EU-parlamentsvalet 2014 och är förbundsordförande för Svenska FN-förbundet.

Jens Nilsson var även ledamot i Europaparlamentets utskott för regional utveckling och medlem i Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.