Det har strömmat mycket country ur familjen Bohlins högtalare genom åren. Säkert därför hon är svag för just country, gissar Jessica som drömmer om att resa till Nashville i USA. I övrigt är Jessica Bohlin den enda som sjunger och spelar i familjen.
Close
Det har strömmat mycket country ur familjen Bohlins högtalare genom åren. Säkert därför hon är svag för just country, gissar Jessica som drömmer om att resa till Nashville i USA. I övrigt är Jessica Bohlin den enda som sjunger och spelar i familjen.
Close

Jessicas lastbilslåt sprids som en löpeld på Spotify

Stjärna. Ser ni en gitarr susa förbi i en lastbilshytt så är det säkert Jessica Bohlins. Ibland är det pappa som kör. Ibland någon av brorsorna – eller pojkvännen. I somras skrev hon en låt om lastbilslivet till deras ära. Den har spelats sjukt många gånger.

– Det är bra att du sköter dig jänta!

Grannen Lars Olof Hedström hoppar av cykeln i Hamrånge utanför Gävle när han ser Jessica Bohlin med gitarren. Han älskar att höra henne sjunga.

– Du kan väl ta en Thörnqvistare va?

– Kan jag väl, säger Jessica. Vilken vill du höra?

– Dagny!

I somras skrev Jessica låten Nu drar vi på och la ut den på Spotify. På några veckor kom den upp i 40 000 spelningar. Den sista augusti hade den lyssnats på mer än 87 500 gånger.

– Det är helt sjukt, säger Jessica. Jag fattar inte hur det gick till, jag la ju bara ut min lilla låt!

Nu drar vi på handlar om livet som lastbilschaufför och är en hyllning till alla chaffisar. Det är många som inte förstår hur mycket jobb det yrket innebär, säger hon. Det här är hennes sätt att visa sin uppskattning.

Jessica Bohlin vet vad hon sjunger om. Uppvuxen med pappa åkaren har hon fått följa med i hytten lite då och då. Sedan gick brorsorna i pappas spår. Och nu har hon träffat kärleken i en chaffis.

Mamma är också ute och rullar på vägarna. Hon kör mjölkprover kors och tvärs över Norrland. Men att själv jobba bakom ratten har aldrig intresserat Jessica. Fast hon hänger gärna med ut på vägarna. Som passagerare.

– Det känns så bra att åka! Det är så mysigt, jag brukar bara sitta och le och få inspiration.

Jessica är inte först i världen med att göra musik om truckerlivet. Det finns en hel uppsjö av låtar på temat, framför allt engelska sådana. Gemensamt för de flesta är att de målar upp en bild av chaufförsyrket som manligt. Inte bara det, den som verkligen lyssnar på texterna får lära sig att det där med att köra lastbil är ett kall. För män. Att det liksom rinner diesel i blodet redan från födseln, och att livet på vägarna är ett okontrollerbart begär.

Det är i alla fall den analys som tre sociologer gjorde när de lyssnade igenom 1 000 låtar på lastbilstemat, från 1940 och fram till i dag. Bara ett par gånger finns kvinnor med som förare – och då för att något har gått snett. Inledningen på Truck drivin’ woman handlar om lastbilspappan som hade velat ha söner men fick stå ut med döttrar. I en annan låt beskrivs de kvinnliga förarna som ”mammas flickor där det blev fel”.

Männen, säger sociologerna, beskrivs som så ovilliga att ge upp sitt yrke att de hellre dör. Pensionerade lastbilsförare tar hem bilen och parkerar den bredvid huset. Likstela fingrar måste bändas loss. Jo minsann. Kvinnorna däremot har inga större problem att ge upp livet bakom ratten – för att åka hem och gifta sig. Tadaaa.

Och vad spelar det här för roll då? Om någon sjunger om det manliga kallet gör väl inget? Nja, hävdar sociologerna som analyserat sångerna. Om musik hyllar en yrkeskår med ensidigt manliga förtecken så hjälper det till att hålla den könsstereotypa bilden vid liv. Och inte bara det, hävdar de. Det till och med legitimerar en fortsatt manligt dominerad bransch.

En dag i somras när Jessica Bohlin satt i lastbilen på väg norrut ringde producenten Rasmus Gozzi – som bland annat jobbar med Dogge Doggelito. Han hade hört lastbilslåten och tyckte att Jessicas röst var grym. Ville hon tonsätta – och sjunga – en text han hade skrivit? Så växte Galen i dig fram längs E4. Den 20 juni släpptes låten på Spotify. Den har spelats mer än 123 000 gånger.

Nu blir hon igenkänd av alla i bygden. Börjar vänja sig vid journalister. Högaktuell med Rasmus Gozzis låt Vi är Sirius som släpptes i mitten av september. Tillsammans har de snackat lite löst om att komma med i Melodifestivalen.

– Ja, man får ju hoppas att lastbilstraditionen bryts någon gång, säger pappa Leif Bohlin och ser på sin dotter. Hon är helt otrolig. Det här är hemskt roligt!

 

Fotnot: Artikeln om hur lastbilssånger förstärker bilden av chaufförsyrket som manligt heter ”Gendering truck driving songs: the cultural masculinization of an occupation”. Den publicerades i den vetenskapliga tidskriften Sociological Spectrum i augusti 2013.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joe Hill. Foto: Joe Hill Visitor Center

Joe Hill – ett öde som fortsätter att fängsla

Facklig legend. Joe Hill lever än. Gävle vill lyfta minnet av stadens mytomspunne son – fackkämpen, poeten och protestsångaren.

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.