Jimmy Runbom kör med hjärtstartare i lastbilen

Jimmy Runbom från Nässjö fick en idé. Som en av Sveriges första lastbilschaufförer kör han nu med en hjärtstartare i bilen och är certifierad hjärt-lungräddare. – Vad bra! Att ingen kommit på det tidigare, säger kollegorna på vägen.

Det var under fortbildningen för yrkeskompetensbeviset, YKB, som Jimmy Runbom slogs av tanken att lastbilsförare borde ha hjärtstartare i sina fordon.

– Hjärt- och lungräddning ingår i den utbildningen och flera andra fortbildningar som lastbilschaufförer får, så det borde vara helt naturligt. Jag blev förvånad att inte fler förare har det, säger Jimmy.

Han tillägger:

– Tiden är så oerhört viktig vid hjärtstopp. Det är frågan om minuter! Har jag bara utrustningen med mig så kan jag hjälpa till med en gång, tänkte jag. Det är ju inte bara vid trafikolyckor som hjärtstartaren kan komma till användning. En person kan drabbas av hjärtstillestånd när jag kör i närheten.

Jimmy utbildade sig egentligen till undersköterska och var ambulanssjukvårdare under sin värnplikt, men när han väl tog lastbilskort för att tjänstgöra i Kosovo var han fast. Det var jobbet för honom.

– Nu har jag kört i åtta år. Jobbet är fritt, jag gillar när det händer mycket. Jag jobbar som lastväxlare och kör lite av varje, asfalt under säsong, matjord och singel och flyttar maskiner i Jönköping med omnejd.

Men vårdfröet låg ändå där och grodde och tog ny fart när kursledaren tog fram hjärtstartaren och visade hur den fungerade på YKB-kursen.

– Jag känner att jag vill hjälpa till helt enkelt. Den dag jag hamnar i skarpt läge vill jag vara förberedd.

– Många förknippar hjärtstopp med hög ålder, men så behöver det inte vara. Stillestånd kan drabba allt från små barn till äldre. Man kan behöva ingripa både vid sjukdom och ifall någon sätter i halsen och inte får luft, till exempel.

Jimmy tog kontakt med Hjärt- och lungfonden, som tipsade honom om ett företag med godkända (certifierade) hjärtstartare i hemtrakten.

– För att bilen ska räknas som hjärtsäker zon behöver man både ha rätt utrustning och rätt utbildning. Jag kommer att få fortbildning en gång om året och lastbilen är märkt, förklarar han.

Jimmys arbetsgivare, Marc Litman på Hakarps schakt & transport, hakade genast på förslaget att hyra en hjärtstartare.

– ”Det är en av de bättre idéer jag hört”, sa han. Han ifrågasatte inte ens kostnaden.

Jimmy kontaktade även it-chefen på SOS Alarm, vilket ledde till att SOS och Volvo nu har inlett ett samarbete. Det går ut på att larmstationen via ett särskilt gps-program, Dynafleet, ska kunna lokalisera var Jimmy är. Kan han ta sig snabbare än en ambulans till en plats med en hjärtsjuk person, så ska Jimmy larmas dit.

– Via en app i telefonen går det att se var min bil befinner sig och hur mycket bränsle jag har kvar. Positionsutrustningen är otroligt exakt! Skulle någon försöka stjäla diesel så ser man det också i appen i mobilen.

Jimmy betonar att utrustningen kan var särskilt värdefull när han befinner sig utanför tätorten.

– Det kan vara när jag kör matjord till ett lantställe, till exempel. Då kan jag påbörja hjärt- och lungräddningen innan ambulansen är på plats.

När uppkopplingen mot SOS Alarm kan bli verklighet vet inte Jimmy.

– Fast de är jätteintresserade på larmcentralen och Volvo har sagt att de skulle kunna starta systemet redan i dag.

Jimmy Runbom uppmanar fler chaufförer och åkerier att följa hans exempel:

– Hjärtstartare är ganska dyra att köpa, men en hyra på 300 kronor i månaden är ju inte särskilt mycket. Kan man rädda ett liv så är det värt de pengarna.

 

Fotnot. Sandgrens åkeri i Sandarne har också hjärtstartare i bilarna, berättar ägaren i en kommentar. Transportarbetaren var för snabb att utnämna Jimmy Runbom till den första. Han är dock den första certifierade, vilket garanterar att han har färsk utbildning och fungerande utrustning. Det är en förutsättning för att Jimmy Ronbom ska kunna påbörja ett samarbete med SOS Alarm, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.