Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen. 

Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson
Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson

– Tittar man lagmässigt är det politiskt svåra frågor. Jag förstår att en återreglering av taximarknaden är mer eller mindre politiskt självmord. 

– Det vi vill är att Transport ska verka och trycka på i alla frågor. 

Men du vill att man trycker på hårdare? 

– Mycket. De har inte ens snörat på sig boxningshandskarna. 

Jimmy Andersson jobbar på Connect Bus. Han var med och tog initiativ till att avdelningen stod ute och delade ut korv och snackade med förare.  

– Vi hade en lista på förslag och regionen sa att det inte går att lösa. Två och en halv vecka senare var de första problemen lösta. 

Förarna fick ett öppet forum där de kunde diskutera arbetsmiljöfrågor och fack, uppdragsgivare och arbetsgivare var med. 

I dina anföranden pratade du om High Chaparall och laglöst land. Vad tycker du att Transport ska sikta in sig på för att lösa problemen? 

– Hela biten. Man kan se taxinäringen som en pall som står på flera ben. Om man tar bort ett ben vinglar det till och nu är det väldigt vingligt. På det politiska benet behöver vi återreglering eller starkare reglering. Det andra vi vill titta på är kör- och vilotider så att det blir lättare för de seriösa företagen att inte bli undanskuffade. 

Är ni en grupp taxiförare som börjar bli stridbara?
– Vi är riktigt förbannade. 

Kommer vi att se mer av er?  

– Det får vi hoppas. I avdelning 9 är det få entreprenörer som vunnit upphandlingen. Med starkare arbetsgivare blir det lättare att organisera oss. Vi ökar stadig och har sett en 15 procentig ökning av medlemmar på kort tid. 

Få taxiförare är med i facket. Tror du att fler skulle gå mer om Transport blir tuffare? 

– Ja, nu har vi chansen. Vi ska visa att vi har tuffat till oss. Vi är för mesiga och då är Transport det tuffaste facket av alla. Men vi är inte tillräckligt tuffa.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jagoda Milinovic:
    9 september, 2022

    Är medlem i transport sedan flera år tillbaka, är registrerad som arbetsgivare sedan december 2021 med tyvärr är jag tvungen att lägga ner verksamheten nu pg a den laglöshet som råder. Har önskat anställa en till två förare men då jag själv nekas uppdrag (trots fasta avgifter till best. centralen) är nedläggning ett faktum. Vad hjälper mig att jag är medlem?

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.