Jobb med olaglig milpeng annonserades ut hos AF

Mångsysslaren Marino Peluso är välkänd bland de skånska Transportavdelningarna för olagliga anställningsvillkor, fiffel med traktamenten och mygel med arbetsgivaravgifter. Ändå får han annonsera efter folk hos Arbetsförmedlingen, AF, vilket lastbilschauffören ”Niklas” fick skäl att beklaga.

Salone Margherita, ökänd bland skånska Transportare som ”Pizzerian i Marieholm”, ska ligga på Storgatan mitt i det lilla skånska samhället. Men adressen visar sig inhysa en vanlig privatvilla, bostad för Marino Peluso – ägare till bolagen MPG Transport och Marieholms Import & Export. Enligt en förbipasserande ortsbo var det ”många år sedan det såldes några pizzor där”.

När Transportarbetaren knackar på, gläntar Marino Peluso på fönstret och förklarar att han inte orkar ge några intervjuer eftersom han ligger sjuk. Nej, vi kan inte återkomma på telefon, han vill inte tala med tidningen när han tillfrisknat heller. Var snäll och stäng grinden efter er.

I utkanten av Marieholm ligger hans bägge bolag, på samma adress, i en anonym villafastighet. En leasad Scania på gatan, och en skylt som varnar för att området är övervakat, är det enda som vittnar om att adressen är hemvist för MPG Transport och Marieholms Import & Export.

En av dem som lärt känna dessa ganska anonyma verksamheter är en lastbilsförare som vi kan kalla Niklas, eftersom han vill vara anonym. Under fjolåret sökte han jobb, och på Arbetsförmedlingens platsbank såg han att MPG behövde utlandschaufförer.

Han skrev på ett anställningsbevis där lönen utgjordes av milpeng, 17:50 per mil, inklusive traktamente.

– Jag var inte så välinformerad, så jag visste inte att milpeng är olagligt inom EU. Och jag var så nöjd med att få ett jobb där jag kunde börja omedelbart, att jag inte riktigt tänkte igenom vad villkoren innebar, säger Niklas.

Därefter började han köra styckegods till Norge som undertransportör åt Ecotrans, och träflis från Norge till Sverige. Men om han inte visste vad lagen säger om milpeng, hade han heller inte förstått hur svårt det är att komma upp i ordentligt med mil på norska vintervägar.

– Man kan ju inte köra fort direkt. Det funkar inte med milpeng helt enkelt – desto tyngre jobbet blir, desto mindre pengar får man. Det går inte att jobba på det viset, säger Niklas.

Dessutom dröjde utbetalningarna, trots att han flera gånger påpekade det för Marino Peluso. Till slut hade Niklas jobbat sex veckor, och mer eller mindre bott i lastbilen hela tiden, utan att se röken av en enda krona. Men till slut rann bägaren över, en dag då han lastade i Västerås för vidare transport till Norge.

– Det var mycket snö så jag kollade snökedjorna, och såg att de behövde repareras. Jag ringde både MPG och Ecotrans och meddelade att jag kan inte köra till Norge utan kedjor, men svaret från MPG blev att jag skulle köra ändå och vänta in snöplogen. Men vad är det för dumheter? Plogbilen kommer inte ens förbi mig om jag kört fast längs vägen.

Niklas vägrade köra till Norge under de omständigheterna.

– Det var inte bara det att lagen säger att man måste ha snökedjor i Norge – det var fysiskt omöjligt att köra utan kedjor den dagen. Då sa de att jag skulle stanna i Västerås och vänta på en ny körorder, men jag hade fått nog. Det stod klart för mig att det var ett oseriöst företag.

Niklas körde tillbaka till Marieholm, lämnade in bilen och har sedan dess inte arbetat åt MPG eller Marieholm Import & Export.

Sent omsider fick han sina pengar för de sex veckorna, då han enligt egna beräkningar arbetat omkring 360 timmar. Alltså 60 timmar i veckan i genomsnitt. Betalningen: cirka 20 000 kronor.

– Men jag kan inte köra för skojs skull utan att få skäligt betalt, sammanfattar Niklas, som gick till Kronofogden för att få ut ytterligare drygt 40 000 kronor av MPG. Totalsumman är baserad på 120 kronor i timlön och alla vilotider borträknade.

I skrivande stund har Kronofogden begärt in ytterligare underlag för att kunna gå vidare med ärendet.

– Det handlar inte bara om att jag vill få ut mer pengar. Är det olagligt så är det olagligt, säger han.Och när Niklas fick klart för sig att milpengssystemet är förbjudet i lag, polisanmälde han MPG med anställningskontraktet som bevis.

På den berörda polisstationen bekräftar man att en förundersökning inletts, men meddelar att man ännu inte bestämt vilken brottsrubrik man ska sätta på ärendet.

Niklas är inte den förste som gått till Kronofogden för att kräva pengar av Marino Peluso. En annan chaufförs lönefordran på 33 000 kronor har nyligen överlämnats från fogden till tingsrätten, eftersom MPG bestridit kravet.

Mot Marieholms Import & Export har två andra betalningsförelägganden gått vidare från fogden till tingsrätten, eftersom företaget bestridit dem: en verkstad kräver drygt 100 000 kronor för utförd service på en lastbil, och en hantverkare vill ha 17 000 för fasadrenoveringar.

Niklas är heller inte den förste som kört för milpeng åt Marino Peluso. I somras kontaktades Transports avdelning 14 i Helsingborg av en annan chaufför som kört för 17:50 per mil, inklusive traktamente.

Jörgen Danielsson, ombudsman på avdelning 14, jämförde då hur mycket Peluso betalat in i arbetsgivaravgifter med hur många lastbilar han förfogar över i sina två bolag – ett knappt 30-tal. Snittlönen blev 5 440 kronor per bil och månad.

Resten av chaufförens ersättning utbetalas som traktamente. Och på traktamente betalar man ingen arbetsgivaravgift.

Det verkar dock inte alltid vara milpeng som gäller för Marino Peluso. En annan lastbilsförare berättar om en utlandskörning han gjort åt Marieholms Import & Export:

– Vi kom överens om en fast bruttolön per dag, och hela körningen var på sju-åtta dygn. Men när jag kom tillbaka fick jag 2 500 kronor mindre än vi avtalat. Marino påstod att datorn gått sönder så han inte kunde se hur mycket jag jobbat. Men det gick ju att se på fraktsedlarna var jag varit vid olika datum, de visste exakt hur mycket jag jobbat, säger chauffören.

Han brydde sig inte om att bråka om ett par tusenlappar och lät det hela passera.

– Men efter det sa jag till mig själv att jag kör aldrig mer åt dem, jag vill inte bli blåst. Jag har hört av andra som jobbat åt Marino Peluso att han aldrig betalar den lön man kommit överens om. Han släpar efter med delar av lönen hela tiden och när man påminner honom då säger han ”du får resten nästa gång”. Nästa gång får man det resterande men då felar det några tusenlappar på senaste körningen… Jag har träffat minst fem stycken som jobbat åt honom under längre perioder och alla säger samma sak.

I höstas dök MPG:s namn upp igen hos avdelning 14, när Arbetsförmedlingen i Eslöv ringde för att höra sig för om företaget.

– MPG annonserade efter utlandschaufförer, och Arbetsförmedlingen hade anvisat en sökande till dem. Men han sa ”aldrig i helvete” – som sagt, det där företaget är ganska ökänt, säger Jörgen Danielsson.

Enligt Jörgen Danielsson satte Arbetsförmedlingen en ”spärr” på MPG:s annonser, efter att Transport informerat om företagets olagliga anställningsförhållanden.

– Som jag förstår det, så betyder en sådan här spärr att förmedlingen inte kan ta bort deras annonser, men de ska inte anvisa några sökande till dem.

Skillnaden kan verka obetydlig, men alla som sökt jobb genom Arbetsförmedlingen de senaste åren vet att den är högst väsentlig. En arbetssökande som nekar att söka ett anvisat jobb, kan numera förlora en fjärdedel av sin ersättning från a-kassan. Händer det igen kan hälften av ersättningen dras bort, och tredje gången kan ersättningsrätten helt upphöra.

Men vad Arbetsförmedlingen i Eslöv faktiskt gjort ifråga om MPG är inte klarlagt, eftersom arbetsförmedlingschefen Mats Rydberger ser sig förhindrad att kommentera det enskilda fallet. Men han kan berätta vad förmedlingen har att hålla sig till rent principiellt:

– ”Spärr” är kanske ett för kraftigt uttryck. Det finns platsannonser där en sökande inte kan utläsa vilka villkor som erbjuds, men där vi inte har anledning att tro att det är något skumt. Sådana annonser publicerar vi, men vi kan inte anvisa sökande till dem, säger Mats Rydberger.

Vad gör ni i de fall då ni har anledning att tro att något är skumt hos ett företag?

– När vi får information, från exempelvis arbetssökande eller fackföreningar, om att det finns tvivelaktigheter hos ett företag – då kan vi säga nej till att visa företagets annonser. Men då handlar det inte om att låta bli att anvisa sökande dit, utan då publicerar vi inte annonsen över huvud taget.

Arbetsförmedlingen har en central avdelning i Stockholm som går igenom och värderar den här typen av uppgifter och talar med berörda parter.

– Det måste naturligtvis vara så rättssäkert som möjligt när man fattar beslut om att publicera eller inte publicera ett företags annons.

Vad krävs för att ni ska säga nej till publicering?

– Det kan till exempel vara fall där anställningsförhållandena är sådana att de strider mot lagstiftningen på arbetsmarknaden.

I skrivande stund utannonserar MPG inga chaufförsjobb hos Arbetsförmedlingen. Däremot annonserar de efter en bokföringskontorist och en lastbilsmekaniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.