Lastbilschauffören Magnus Stenhols
Close
Allt är inte bra på hemmafronten. Lastbilschauffören Magnus Stenhols efterlyser som fackligt förtroendevald förbättringar i arbetsmiljön. Men framför allt vill han att frågorna lyfts på det globala planet. Det är inte bara något som berör chaufförer i Stockholm eller Sverige eller inom Europa, betonar han.
Close
Chaufförslöner i Europa

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

– Nu verkar polackerna ha blivit för dyra, i stället tar man in folk från Moldavien. Det finns många som kör under eländiga förhållanden, säger Magnus Stenhols.

Han parkerar lastbilen under björkarna som kantar villagatan i Täby, en av huvudstadens mest välmående kranskommuner. Han är bokstavligen på sin mammas gata, född och uppvuxen och fortfarande bosatt, i närheten. I jobbet kör han i dag för Schenker, framför allt i norra Stockholmsregionen.

Många av arbetskamraterna kommer från början från andra länder. Hos Sveriges största arbetsgivare inom åkerinäringen utlovas trygghet: ”Det är självklart att du ska ha kollektivanställning, fasta arbetstider och alltid rätt till rast. Din lön kommer i tid, varje månad, året om.” heter det på det tyska bolagets hemsida i chaufförsbristens tid.

”Måste vara kompromissvillig”

– Det är jättebra med kollektivavtal, men jag tror inte att det behöver vara en förutsättning för bra villkor. Nu gäller det att alla jobbar för bättre villkor, globalt. Då måste man vara kompromissvillig, säger Magnus Stenhols.

– Det handlar om allas framtid, vi kommer inte att klara den här planeten om vi inte sprider välståndet.

När Magnus Stenhols framför sina åsikter om allas rätt till det goda arbetslivet har han ofta fått höra invändningar – vi får det sämre, menar skeptikerna.

– Då brukar jag svara att man inte behöver tre tv-apparater i huset eller två utlandsresor varje år.

Han är tveksam till att kalla sig privilegierad vid en jämförelse med andra yrkesförare i Europa.

– Det finns många som har det sämre och det finns många problem i branschen. Men jämfört med genomsnittsmannen i Stockholm har vi det sämre, lönemässigt, säger Magnus Stenhols. Han har en ingenjörsexamen i grunden och har tidigare undervisat i matematik och teknik.

Fackligt aktiv

En kompis, som visste att Magnus ville köra lastbil, lockade honom att prova genom att köra sopbil. Och på den vägen är det sedan 20 år. Numera är Magnus Stenhols ordförande i Transports klubb hos Schenker Stockholm. Han är också skyddsombud, ett uppdrag som ofta är svårt och där han upplever att facket alltmer motarbetas.

– Det är ett bra jobb, roligt att vara ute och åka och träffa folk. Men det finns mycket att göra när det gäller arbetsmiljön, även när det gäller hur man driver ett företag.

 

Fotnot: En lastbilsförare i Stockholms har efter fyra år i yrket en grundlön på 27 058 kronor, samt en premiekompensation på 700 kronor, i månaden enligt det gällande kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.