Lastbilschauffören Magnus Stenhols
Close
Allt är inte bra på hemmafronten. Lastbilschauffören Magnus Stenhols efterlyser som fackligt förtroendevald förbättringar i arbetsmiljön. Men framför allt vill han att frågorna lyfts på det globala planet. Det är inte bara något som berör chaufförer i Stockholm eller Sverige eller inom Europa, betonar han.
Close
Chaufförslöner i Europa

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

– Nu verkar polackerna ha blivit för dyra, i stället tar man in folk från Moldavien. Det finns många som kör under eländiga förhållanden, säger Magnus Stenhols.

Han parkerar lastbilen under björkarna som kantar villagatan i Täby, en av huvudstadens mest välmående kranskommuner. Han är bokstavligen på sin mammas gata, född och uppvuxen och fortfarande bosatt, i närheten. I jobbet kör han i dag för Schenker, framför allt i norra Stockholmsregionen.

Många av arbetskamraterna kommer från början från andra länder. Hos Sveriges största arbetsgivare inom åkerinäringen utlovas trygghet: ”Det är självklart att du ska ha kollektivanställning, fasta arbetstider och alltid rätt till rast. Din lön kommer i tid, varje månad, året om.” heter det på det tyska bolagets hemsida i chaufförsbristens tid.

”Måste vara kompromissvillig”

– Det är jättebra med kollektivavtal, men jag tror inte att det behöver vara en förutsättning för bra villkor. Nu gäller det att alla jobbar för bättre villkor, globalt. Då måste man vara kompromissvillig, säger Magnus Stenhols.

– Det handlar om allas framtid, vi kommer inte att klara den här planeten om vi inte sprider välståndet.

När Magnus Stenhols framför sina åsikter om allas rätt till det goda arbetslivet har han ofta fått höra invändningar – vi får det sämre, menar skeptikerna.

– Då brukar jag svara att man inte behöver tre tv-apparater i huset eller två utlandsresor varje år.

Han är tveksam till att kalla sig privilegierad vid en jämförelse med andra yrkesförare i Europa.

– Det finns många som har det sämre och det finns många problem i branschen. Men jämfört med genomsnittsmannen i Stockholm har vi det sämre, lönemässigt, säger Magnus Stenhols. Han har en ingenjörsexamen i grunden och har tidigare undervisat i matematik och teknik.

Fackligt aktiv

En kompis, som visste att Magnus ville köra lastbil, lockade honom att prova genom att köra sopbil. Och på den vägen är det sedan 20 år. Numera är Magnus Stenhols ordförande i Transports klubb hos Schenker Stockholm. Han är också skyddsombud, ett uppdrag som ofta är svårt och där han upplever att facket alltmer motarbetas.

– Det är ett bra jobb, roligt att vara ute och åka och träffa folk. Men det finns mycket att göra när det gäller arbetsmiljön, även när det gäller hur man driver ett företag.

 

Fotnot: En lastbilsförare i Stockholms har efter fyra år i yrket en grundlön på 27 058 kronor, samt en premiekompensation på 700 kronor, i månaden enligt det gällande kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.