Johnny Lans i sin truck.
Close
- Ju fler tillbud som anmäls ju färre olyckor blir det, säger truckföraren Johnny Lans. (Arkivbild)
Close

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Johnny Lans är truckförare på DHL Freight i Jönköping. Han tror att det är stor skillnad mellan olika terminaler när det gäller regelefterlevnad.

– Här är de hårda på det. Är folk utan truckkort får de inte köra, säger han.

– Men en viktigare anledning till att olyckorna ökat är att jobbet blivit mer stressigt.

Hårda krav effektivitet uppifrån gör att också att riskerna ökar, framhåller Johnny Lans:

– Det är svårt för arbetsgivaren att förutse hur mycket gods som kommer. Beräkningarna kan göras på hur det varit dagen innan – smäller det sedan till med jobb är det självklart större risker om den som kör bara har haft truckkort ett par dagar, jämfört med någon som kört 20–30 år.

Johnny Lans egen arbetsplats omvandlades för några år sedan till hub, ett godsnav, där leveranser lastas om. Ofta måste det göras på kort tid: 2,5 timmar för att flytta gods på 600 pallplatser är inte ovanligt.

– Då krävs 15–16 pers som stressar. Allt handlar om pengar.

Men utbildningen tycker Johnny Lans fungerar. Tidigare sköttes den internt, nu tar DHL in utbildare utifrån. Men det är inte e-learning, med simulerad truckkörning, det handlar om. Johnny Lans tycker att det låter som en usel idé. Däremot ser han det som en bra utveckling om rapporteringen av olyckor och tillbud ökar, vilket skett på DHL Freight. Ledningen uppmanar de anställda att fylla i rapporter om avvikelser och olyckor. På kort sikt blir belöningen en kexchoklad för den som fyllt i.

– Men ju fler tillbud som anmäls desto färre olyckor blir det. Det är oerhört viktigt att det kommer ut på alla arbetsplatser. Arbetsmiljöverket har broschyrer om det inte finns på jobbet, säger Johnny Lans, som sitter i Transportklubbens styrelse.

– Det finns fortfarande på tok för lite kunskap om skillnaden mellan tillbud och olyckor. En träkloss som bara ligger på golvet är ett tillbud. Kör någon på den och flyger, då är det direkt en olycka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.