”Jobbet har blivit mer stressigt”
Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.
Johnny Lans är truckförare på DHL Freight i Jönköping. Han tror att det är stor skillnad mellan olika terminaler när det gäller regelefterlevnad.
– Här är de hårda på det. Är folk utan truckkort får de inte köra, säger han.
– Men en viktigare anledning till att olyckorna ökat är att jobbet blivit mer stressigt.
Hårda krav effektivitet uppifrån gör att också att riskerna ökar, framhåller Johnny Lans:
– Det är svårt för arbetsgivaren att förutse hur mycket gods som kommer. Beräkningarna kan göras på hur det varit dagen innan – smäller det sedan till med jobb är det självklart större risker om den som kör bara har haft truckkort ett par dagar, jämfört med någon som kört 20–30 år.
Johnny Lans egen arbetsplats omvandlades för några år sedan till hub, ett godsnav, där leveranser lastas om. Ofta måste det göras på kort tid: 2,5 timmar för att flytta gods på 600 pallplatser är inte ovanligt.
– Då krävs 15–16 pers som stressar. Allt handlar om pengar.
Men utbildningen tycker Johnny Lans fungerar. Tidigare sköttes den internt, nu tar DHL in utbildare utifrån. Men det är inte e-learning, med simulerad truckkörning, det handlar om. Johnny Lans tycker att det låter som en usel idé. Däremot ser han det som en bra utveckling om rapporteringen av olyckor och tillbud ökar, vilket skett på DHL Freight. Ledningen uppmanar de anställda att fylla i rapporter om avvikelser och olyckor. På kort sikt blir belöningen en kexchoklad för den som fyllt i.
– Men ju fler tillbud som anmäls desto färre olyckor blir det. Det är oerhört viktigt att det kommer ut på alla arbetsplatser. Arbetsmiljöverket har broschyrer om det inte finns på jobbet, säger Johnny Lans, som sitter i Transportklubbens styrelse.
– Det finns fortfarande på tok för lite kunskap om skillnaden mellan tillbud och olyckor. En träkloss som bara ligger på golvet är ett tillbud. Kör någon på den och flyger, då är det direkt en olycka.