”Jobbet på däckverkstan är tungt – och trivsamt”

(UPPDATERAD) Skitigt och tungt. Man lyfter bär, andas in dammpartiklar. Och stortrivs! Så beskriver Fredrik Lövgren arbetet på däckverkstan, som i en statistisk undersökning pekas ut som ett högriskjobb för att dö i förtid.

I går skrev Transportarbetaren om Statistiska centralbyråns nya rapport ”Yrke och dödlighet 2008-2012”, där sammanlagt 113 olika yrkesgrupper jämförts.

På en lista över yrkesgrupper med hög dödlighet bland män placerar sig däckspersonal på tredje plats. Tidningsbud finns med på femte, enligt SCB:s statistik.

Fredrik Lövgren är 23 år och arbetar på Euromaster i Valbo utanför Gävle. Han ”halkade” in på jobbet efter några inhopp som säsongarbetare.

– Det handlar om lite vikt, att slita, bära och jobba med kroppen. Förr var det mycket skitiga ämnen i däcken, men det är fortfarande mycket damm man andas in. Vi slipar ren fälgarna så då blir det mycket bromsdamm.

Däckverkstadsarbetarna har munskydd, men är det bara ett däck som ska hanteras ger montörerna sig inte riktigt tid att använda det, förklarar Fredrik Lövgren.

Just dålig arbetsmiljö pekas av SCB ut som en riskfaktor för att inte överleva sin pensionsdag. Men allra viktigast tycks utbildning vara. Hög utbildning ger längre livslängd, medan låg lön, sämre levnads- och kostvanor, rökning, alkohol och otrygghet i anställningen kan förkorta den.

– Man är utmattad och trött när man kommer hem från jobbet. Men jag kör cross och tränar två gånger i veckan, när jag inte jobbar jour, säger Fredrik Lövgren.

Verkstaden har dygnet-runt-jour och det arbetet faller på hans lott varannan vecka. Nattjobbet leder till både sömnproblem och trötthet. Ändå låter sig Fredrik Lövgren inte skrämmas av SCB:s rapport.

– Jag blir inte rädd. Man kan ju likaväl bli påkörd och dö av något annat. I dagens läge är jag glad att jag har ett jobb. Jag trivs skitbra och vet inte vad jag annars skulle hålla på med.

Fredrik Lövgren uppskattar fortbildningen och övergången från personbilar till tunga fordon på verkstan.

– Jobbet är varierande. Jag gör aldrig samma sak dag från dag och träffar mycket folk, lastbilschaufförer ute på vägarna. Är det någon som får punktering på vägen så känns det skönt att man kan hjälpa till så att fordonet kommer undan.

Röker gör Fredrik Lövgren inte och inte blir det så mycket alkohol och festande heller, eftersom han ofta kör och arbetar jour.

– Jag känner att jag gör nytta. Däck behövs till alla bilar så vi har ett ganska viktigt yrke. Om inget oförutsett händer så stannar jag nog kvar i jobbet.

Roger Oskarsson arbetar på Emgeve Regummering i Malå. Han är 56 år och har jobbat på däckverkstad i över 20 år. Hans funderingar går bakåt till den tid då däckmontörerna ”drog i sig” giftigt asbestdamm från bromsbelägg.

– Det kan vara det som märks nu, långt efter att asbest förbjöds. Kanske påverkas hälsan också av olika gummiblandningar i däcken. Jag jobbar med regummering och däcken vi tar emot är från både Tyskland, Kina och Japan. Vad de innehåller vet vi inte. Är det skadligt så kan det också visa sig långt efteråt, resonerar han.

– Vid regummeringen blir däcken varma och släpper ifrån sig ånga. Det kanske inte heller är så bra.

Roger Oskarsson lyfter även fram olycksrisken att däck kan explodera. Men han tillägger att de olyckorna i så fall beror på tillverkningsfel eller felaktig hantering. Att längre utbildning leder till längre liv, enligt SCB, skämtar han bort:

– Ja det är klart, sitter man still i skolbänken så kan ju inget hända.

Att lägre lön skulle förkorta livet är Roger Oskarsson skeptisk till.

– Det tror jag inte på. Man mår bra om man bor i Norrland. Det borde alla prova på! Jag tror inte det spelar någon roll om du är springpojke på ICA eller direktör. Hur du mår beror på hur du är själv, som individ. Om du är trygg i dig själv.

– Jag är ute och promenerar mycket och försöker hålla mig i gång. Ålder och tunga lyft märks ju i kroppen, men vi har företagshälsovård som följer upp oss ganska bra.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på säsongsstress och slitsamma lyft ovan axelhöjd och nedanför knäna. I synnerhet bland däcksarbetare, som hanterar tunga lastbilsdäck. Han ringar också in damm och buller som hälsofaror i däckbranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.