Jobbpakten har spruckit – arbetsgivarna hoppar av

Den tänkta jobbpakten har havererat. Arbetsgivarorganisation Svenskt Näringsliv säger nej till en överenskommelse. Orsaken är att arbetsgivarna inte accepterar LO:s grundkrav, att arbetsrätten ska lämnas orörd i sex år. Transport har som enda LO-förbund sagt nej till pakten ända från start.

– Jobbpakten byggde på sänkt ingångslön för ungdomar. Det var feltänkt och LO har tur som kommer ur knipan, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Jobbpakten lanserades stort i somras, av den borgerliga alliansen. Tanken var att fack, arbetsgivare och regering skulle enas om särskilda ungdomsjobb där lönen bara skulle vara 75 procent av den vanliga ingångslönen. I gengäld skulle de unga jobba 75 procent och få studera 25 procent hos arbetsgivaren.

Under hösten och vintern har jobbpakten diskuterats ingående. LO och LO-förbunden – utom Transport – sa tidigt ja till en uppgörelse, som också byggde på sänkt arbetsgivaravgift.

Sent under processens gång uppmanade finansminister Anders Borg LO att inleda förhandlingar om ett nytt så kallat huvudavtal med Svenskt Näringsliv. Alltså en ny stor uppgörelse om de grundläggande spelreglerna på arbetsmarknaden.

LO nappade och begärde samtidigt att den borgerliga alliansen skulle garantera att arbetsrätten, som bland annat innehåller Lagen om anställningsskydd, skulle vara intakt i sex år.

Svenskt Näringsliv har nu meddelat att man inte går med på ”moratoriet” kring arbetsrätten. LO-styrelsen, som sammanträtt både igår och idag, är inte beredd att backa. Arbetsgivarna säger även nej till överläggningar om ett nytt huvudavtal.

I en radiointervju förklarade LO:s ordförande Karl-Petter Torwaldsson att jobbpakten definitivt är begravd:

– Jag är väldigt, väldigt besviken, tillade han.

Transportbasen Lars Lindgren har en annan åsikt.

– LO och den borgerliga alliansen hävdade att jobbpakten skulle skapa 30 000 nya ungdomsjobb. Men sänkta löner skapar inga nya arbeten. Uppfattningen i Transport är att det krävs nyinvesteringar i Sverige. Rusta upp miljonprogrammets bostäder, bygg nya vägar och järnvägar, det skapar sysselsättning.

Transport har mycket tydligt sagt nej till jobbpakten, men var ändå berett att gå med på förhandlingar om ett nytt huvudavtal på arbetsmarknaden.

Lars Lindgren säger:

– Jag får citera biskop Brask: ”Härtill var jag nödd och tvungen”. Vi kan alltid komma till förhandlingsbordet, men kom ihåg att Transport sa nej till ett nytt huvudavtal 2009, när frågan då var på tapeten.

– Det tråkiga är att LO inget lärt. 2009 var LO berett till eftergifter. Även då var det Svenskt Näringsliv som räddade LO genom att oväntat hoppa av från huvudavtalsförhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.