Jobbpakten har spruckit – arbetsgivarna hoppar av
Den tänkta jobbpakten har havererat. Arbetsgivarorganisation Svenskt Näringsliv säger nej till en överenskommelse. Orsaken är att arbetsgivarna inte accepterar LO:s grundkrav, att arbetsrätten ska lämnas orörd i sex år. Transport har som enda LO-förbund sagt nej till pakten ända från start.
– Jobbpakten byggde på sänkt ingångslön för ungdomar. Det var feltänkt och LO har tur som kommer ur knipan, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Jobbpakten lanserades stort i somras, av den borgerliga alliansen. Tanken var att fack, arbetsgivare och regering skulle enas om särskilda ungdomsjobb där lönen bara skulle vara 75 procent av den vanliga ingångslönen. I gengäld skulle de unga jobba 75 procent och få studera 25 procent hos arbetsgivaren.
Under hösten och vintern har jobbpakten diskuterats ingående. LO och LO-förbunden – utom Transport – sa tidigt ja till en uppgörelse, som också byggde på sänkt arbetsgivaravgift.
Sent under processens gång uppmanade finansminister Anders Borg LO att inleda förhandlingar om ett nytt så kallat huvudavtal med Svenskt Näringsliv. Alltså en ny stor uppgörelse om de grundläggande spelreglerna på arbetsmarknaden.
LO nappade och begärde samtidigt att den borgerliga alliansen skulle garantera att arbetsrätten, som bland annat innehåller Lagen om anställningsskydd, skulle vara intakt i sex år.
Svenskt Näringsliv har nu meddelat att man inte går med på ”moratoriet” kring arbetsrätten. LO-styrelsen, som sammanträtt både igår och idag, är inte beredd att backa. Arbetsgivarna säger även nej till överläggningar om ett nytt huvudavtal.
I en radiointervju förklarade LO:s ordförande Karl-Petter Torwaldsson att jobbpakten definitivt är begravd:
– Jag är väldigt, väldigt besviken, tillade han.
Transportbasen Lars Lindgren har en annan åsikt.
– LO och den borgerliga alliansen hävdade att jobbpakten skulle skapa 30 000 nya ungdomsjobb. Men sänkta löner skapar inga nya arbeten. Uppfattningen i Transport är att det krävs nyinvesteringar i Sverige. Rusta upp miljonprogrammets bostäder, bygg nya vägar och järnvägar, det skapar sysselsättning.
Transport har mycket tydligt sagt nej till jobbpakten, men var ändå berett att gå med på förhandlingar om ett nytt huvudavtal på arbetsmarknaden.
Lars Lindgren säger:
– Jag får citera biskop Brask: ”Härtill var jag nödd och tvungen”. Vi kan alltid komma till förhandlingsbordet, men kom ihåg att Transport sa nej till ett nytt huvudavtal 2009, när frågan då var på tapeten.
– Det tråkiga är att LO inget lärt. 2009 var LO berett till eftergifter. Även då var det Svenskt Näringsliv som räddade LO genom att oväntat hoppa av från huvudavtalsförhandlingarna.