Johan Granlund
… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.
Vem tar upp din mantel när det gäller kurvornas lutning och risken för tunga fordon att välta?
– Bra fråga, det har jag inte tänkt på. Men jag hoppas och tror att frågan snurrar på som ett självspelande piano.
Har analys- och teknikkonsultföretaget WSP någon som ersätter dig när du slutar som vägexpert?
– Företaget har väldigt kunnigt folk i världen, framför allt i Australien och Nya Zeeland. Där finns det varningsskyltar med en vältande lastbil vid alla farliga kurvor. Och här på hemmaplan finns det flera som ägnar sig åt vägteknik, även om de inte har specialiserat sig på kurvor.
Är du nöjd med hur Transportstyrelsen har hanterat din kunskap?
– Min forskningsrapport finns med när myndigheten skriver om sina föreskrifter om hur vägar ska byggas. Jag har inte sett de nya byggreglerna än, men har full förståelse för att det tar tid. I det sammanhanget är doseringen av kurvorna bara en liten del, även om den har varit en gigantisk del av mitt liv.
Varje dag välter två lastbilar på svenska vägar, redovisade du för några år sedan? Hur ser framtiden ut?
– Förhoppningsvis minskar antalet! Inte bara för att vägar åtgärdas, utan också för att det finns mer relevant elektronik i bilarna.
Till slut: Kommer du att ge dig in i produktionen av byggmaterial från bergtäkter och grustäkter med samma passion som trafiksäkerhetsarbetet?
– Absolut (skratt) det är en personlig egenskap. Porfyr är lika hårt som stål – och det bryter min far sedan många år i ett område där berggrunden annars består av svaga material som förhårdnad lera eller sandsten. Han är 72 år och vid årsskiftet kliver jag in i familjeföretaget Helgums Grus i Sollefteå.