Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.
Close
Johan Lindholm valdes till ordförande för LO.
Close

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

(UPPDATERAD)

Det är tiden mellan hägg och syrén och pingsthelgen har lockat swifties (artisten Taylor Swift spelar på Friends arena i dagarna tre och hennes fans kallas swifties) från när och fjärran till huvudstaden. Inomhus på Stockholm Waterfront är dock intresset ett annat. Där har 350 kongressombud fullt fokus på LO:s 30:e ordinarie kongress där en ny ledning precis har valts.

Valberedningens ursprungliga förslag till ordförandeposten, Pim van Dorpel vice ordförande HRF, drog tillbaka sin kandidatur dagen innan kongressen startade. Inte ett drömläge för en valberedning. Trots det oförutsedda kunde schemat hållas och nomineringstiden till ordförandeposten stängdes kl 18 under fredagen, kongressens första dag.

På lördagsmorgonen presenterade valberedningen Johan Lindholm, Byggnads ordförande som sin nya kandidat till posten.

Valberedningens ordförande Tomas With föredrog ärendet och berättade om hur en ordförande behöver kunna leda ett sammanhållet LO och kunna stå stark när det blåser och att det kan man göra med erfarenhet. En ordförande som är trygg i sin värdegrund och som ser komplexiteten men även vägarna framåt. En ordförande som vill stärka fackliga kamrater från norr till söder. Valberedningen hade också hunnit prata med alla 14 förbund . Så det var en enig valberedning och 14 förbund som står bakom förslaget att välja Johan Lindholm till nästa ordförande. Det finns med det inte några andra nomineringar.

Och strax före kl 13 under lördag den 18 maj valdes Johan Lindholm till ordförande för LO. Johan Lindholm valdes med acklamation och rungande applåder.

– Jag vet vilket uppdrag jag har fått och jag kommer att jobba för att stärka det fackliga arbetet i hela landet. Tack för förtroendet, sa Johan Lindholm som också sa att han kommer att ge ett längre tal i morgon (söndag reds anm,).

John Lindholm hade också nominerats av Transport. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth kommenterar valet.

– Valet av Johan Lindholm som ordförande för LO är ett mycket bra val. En komplicerad process har nu landat i en bra lösning. Grattis till Johan från Svenska Transportarbetareförbundet!

LO:s 30:e ordinarie kongress med devisen ” Vi får Sverige att fungera” pågår mellan den 17 maj och 20 maj 2024.

Den nya LO-ledningen

Även förste och andre vice ordförande samt avtalssekreterare valdes enskilt och med acklamation. Det kunde göras då valberedningen var enig och alla 14 förbund stod bakom förslagen.

 

Johan Lindholm, nyvald LO-ordförande. Foto: LO
Foto: LO

Ordförande: Johan Lindholm,
ordförande Byggnads

Ålder: 60 år (född 1 maj).

Är sedan juni 2012 då han valdes vid en extrainsatt kongress till förbundsordförande i Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Han efterträdde då Hans Tilly.

 

Louise Olsson, Elektrikerna. Foto: Anna Ledin Wirén
Foto: Anna Ledin Wirén

Första vice ordförande: Louise Olsson,
vice ordförande Elektrikerna

Ålder: 38 år.

Yrkesbakgrund: Entreprenad-elektriker på bland annat Värmdö El, tele och data, Midroc Electro och Skanska Electro.

Första fackliga uppdraget som ackordsansvarig på Midroc Electro 2009. Är sedan 2020 vice ordförande för Elektrikerförbundet.

 

 

Jessica Leiding, Kommunal. Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Andra vice ordförande: Jessica Leiding,
förbundssekreterare Kommunal

Ålder: 40 år.

Yrkesbakgrund: Började som brevbärare vid 16 års ålder, men därefter barnskötare sedan hon var 18 år gammal.

Sitt första fackliga uppdrag fick hon på sin förskola i Vallentuna. Därefter har hon bland annat varit sektionsordförande och avdelningsordförande för Kommunal i Stockholm innan hon 2022 valdes till förbundssekreterare för Kommunal.

 

Veli-Pekka Säikkälä, IF Metall. Foto: Daniel Roos
Foto Daniel Roos

Avtalssekreterare: Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare IF Metall

Ålder: 56 år.

Yrkesbakgrund: Började 1985 på Saab Automobile i Trollhättan. Där blev han fackligt aktiv i Verkstadsklubben.

1996 började han på Metalls förhandlingsenhet och har sedan 2008 varit avtalssekreterare på IF Metall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.