Johanna Larsson
… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.
Ni planerar ett test-avsnitt, där ni ska hänga med yrkeskvinnor ut på vägarna. Hur är intresset att vara med?
– Gensvaret är väldigt bra. Vi blir positivt bemötta överallt där vi tipsar intresserade om att anmäla sitt intresse, på Facebook-nätverk och hos arbetsgivare. Flera hundra har hört av sig, det är lite mer än vi förväntade oss, och visar att vi inte är fel ute med vår idé.
Vilken typ av förare söker ni – och i vilka branscher?
– Alla sorters chaufförer, egentligen inte i några speciella branscher. Det kan vara kvinnor som kör regelbundna transporter och har återkommande kontakt med samma kunder, bärgare och allt möjligt. Förare av farligt gods är lite svårt att veta hur vi ska hantera rent praktiskt, men de får gärna anmäla sitt intresse och är en person intressant så får vi lösa det.
Vad händer just nu?
– Vi samlar in filmer där chaufförerna presenterar sig. Den som är intresserad kan spela in en enkel selfie-film där hon säger: ”Hej, hej jag heter Johanna” och berättar vad hon gör och var hon bor. Det behöver inte vara något komplicerat och är inget som ska visas sen.
Varför vill ni producera en tv-serie om kvinnor vid ratten?
– Det är ett yrkesliv vi gärna vill skildra. Det är intressant att försöka nå ut till kvinnor och tittare som inte sett kvinnliga chaufförer… fast det har nog de flesta gjort nu. Just nu är program-idén kvinnor, men den kan komma att utvecklas till transportarbetare över lag, män också. Vi har inte låst oss än, utan utvecklar hela tiden projektet.
Ni planerar att göra inspelningar för test-programmet under sommaren?
– Så är tanken, fast vi har inte riktigt spikat någon inspelningsplan än. Vi är ungefär på steg ett, av tio. Typ: Håller idén? Hur är de som visar intresse? Vi hoppas kunna lägga inspelningar i slutet av sommaren, om vädret är med oss.
När får ni veta om någon kanal nappar på idén – och köper in en hel serie program?
– Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på. Inköpen görs under olika perioder. Förhoppningsvis blir det klart under hösten, men det finns en period i januari också när vi kan sälja in våra idéer. I vår värld är det en ganska lång process från ax till limpa.
Hur många chaufförer räknar ni med att träffa för det första test-avsnittet?
– Det är för tidigt att säga, men vår grundtanke är fyra, fem personer. Vi kan inte ta för många om man ska få tid att lära känna förarna och vad de gör.
Har du fått någon uppfattning om kvinnliga chaufförer i din research för programmet?
– Min uppfattning är att de är väldigt stolta över sitt yrke och har en bra sammanhållning, inte bara kvinnor emellan utan inom hela branschen. Många har bra arbetsgivare och bra kunder de kör ut varor till. Kvinnorna verkar vara väldigt nöjda med sina jobb. Vissa har jobbat länge, andra är nya men den gemensamma nämnaren är yrkesstoltheten.
Har ni något namn på serien, som tv-tittarna kan spana efter?
– Nej, det har vi faktiskt inte än.
Fotnot: Du når Johanna Larsson på adressen johanna.larsson@fremantlemedia.se