Jonas Sjöstedt (V) skulle rösta nej igen

Vänsterpartiets ledare, Jonas Sjöstedt, ger EU bottenbetyg. – Löntagarna behandlas som varor bland andra varor och när arbetarnas rättigheter ställs mot företagens vinner alltid bolagen, anser han.

Riksdagsman Jonas Sjöstedt har suttit som parlamentariker i unionen i elva år. Och till och med författat en kriminaltrilogi med handlingen förlagd i EU-miljö. Ändå är han lika stor motståndare nu, som när han jobbade för nej-sidan innan Sverige anslöt sig till unionen 1995. Men sa nej till euro 2003. Han skulle agera likadant i dag.

Med rött styre i både Sverige och Bryssel skulle den nuvarande maktbalansen förskjutas från näringslivet till arbetstagarna och facket. Arbetsrätt skulle gå före bolagsvinster, försäkrar vänsterledaren. Trots att han företräder ett parti i en liten rödgrön grupp i parlamentet som bara har blygsamma 35 mandat.

I EU-parlamentet ägnade sig Sjöstedt främst åt miljö- och klimatfrågor. Men inför valen till både parlament och riksdag uppehåller han sig främst kring arbetslivet.

– Den oschysta konkurrensen inom åkeribranschen drabbar svenska lastbilsförare särskilt hårt och underbetalda chaufförer från andra länder utnyttjas brutalt. Det måste vi ändra på, inte nöja oss med att säga att allt är dåligt. Uppgivenhet leder ingen vart. Det är bättre att använda sin rösträtt.

Mycket av det Jonas Sjöstedt oroade sig för beträffande unionen har blivit verklighet. Han räknar upp en maktförskjutning mot EU, försämrad välfärd och anser att valutaunionen orsakade den ekonomiska kris, som drabbat invånarna i Grekland, Spanien, Irland och Portugal särskilt hårt.

Hur ser din vision om EU ut?

– Ett nära samarbete mellan Europas länder utan en gemensam valuta eller strävan mot ett slags Europas Förenta Stater. Människor från andra länder ska aldrig ha sämre löner eller arbetsvillkor än invånarna i det land de jobbar i.

– För att förhindra löne- och social dumpning krävs ett socialt protokoll inom unionen. Arbetsrätt och svenska kollektivavtal ska alltid garanteras, inte underordnas företagens rätt att flytta arbetskraft, som i dag. Löntagarnas rättigheter är viktigare än bolagens.

Jonas Sjöstedt tror inte att vi i Sverige kommer att få en liknande utveckling som i Tyskland och England. Där finns i dag osäkra timanställningar som Minijobs och nolltimmars-kontrakt (zero hour contracts). Kyrkor och välgörenhetsorganisationer har fått träda in. De har tagit över mycket av samhällets omsorg och bland annat dela ut mat till fattiga, när offentliga bidrag skurits ner.  Fast förutsättningen för att Sverige inte ska ta efter de andra medlemsländerna är, med vänsterledarens ord, en rödgrön regering som ökar arbetstagarnas inflytande.

Kan man påverka politiken i EU-parlamentet, som enskild ledamot från ett litet land med bara 20 ledamöter. Tyskland har ju 96.

– Ja absolut, men man måste ta för sig, ligga i, och stå upp för sina åsikter. Jag var med, två gånger, om att stoppa ett nytt hamndirektiv. Det skulle ha försämrat hamnarbetarnas villkor radikalt. Den typen av frågor avgörs hela tiden i EU. Därför är det så viktigt att rösta in folk man litar på i parlamentet, ledamöter som inte bara säger ja och amen.

Med sig hem från Bryssel tog Jonas Sjöstedt en större kunskap om hur det ser ut i Europa.

Vad skulle du absolut inte ta med dig hem från EU-parlamentet?

– Lobbyismen, jag gillar inte att alla företagsrepresentanter går som barn i huset. Det är osunt att storföretagen i dag har så stort inflytande över politiken. Lobbying är inte speciellt demokratiskt, tjänstemännen har väldigt mycket makt och beslut tas bakom stängda dörrar. Vi har mer demokrati i Sverige.

Ersättningen till EU-parlamentarikerna ligger på 76 000 kronor per månad, före skatt, eller 59 300 kronor efter EU-skatt och försäkring. I Sjöstedts ögon är den för hög och ledamöterna borda ha samma partiskatt som Vänsterpartiet, anser han. Den bromsar lönen kring 27 000 kronor, efter skatt.

Jonas Sjöstedt vill bevara den svenska modellen med kollektivavtal, som nu vacklar. Och sätta stopp för privata vinster inom gemensam välfärd som äldreomsorg med mera. I riksdagen har han ställt frågor till Carl Bildt (M) om det frihandelsavtal, TTIP, som EU och USA nu förhandlar om. Ett avtal som både Vänsterpartiet och tyska LO, DGB, uppfattar som ett allvarligt hot mot arbetsvillkor, arbetsmiljö, demokrati och medlemsländernas självstyre.

– Avtalet innehåller ett förslag om ett särskilt skydd för investerare. Om det införs kan företag få rätt att överklaga demokratiska beslut, som minskar deras vinster. Vi ser den utvecklingen redan nu. Tobaksjätten Philip Morris har stämt Australien för att de ville ha hårdare tobakslagar.

– När Slovenien ville reglera vinstintresset i sjukförsäkringen blev de stämda av det holländska bolaget Achmea. Företaget ansåg att det skulle påverka deras vinstmöjligheter. Det är helt orimligt!

Snabba frågor om EU om tio år
Blått eller rött styre i EU-parlamentet?
– Rött, tror jag.

Euro i Sverige?
– Risken är minimal. I dag tror fler på ufon än på euron.

Finns den svenska modellen med kollektivavtal kvar?
– Ja, fast det är väldigt avgörande med rödgrön majoritet.

Samma minimilön för lastbilschaufförer i alla EU-länder?
– Nej, svenska löner ska gälla för alla som jobbar i Sverige.

Har något land lämnat EU?
– Ja, det är möjligt. Storbritannien till exempel.

Fler främlingsfientliga partier i EU-parlamentet?
– Det beror på utvecklingen av arbetslösheten.

Cabotaget har släppts fritt, utan regleringar?
– Nej, det tror jag inte.

Fler eller färre svenska åkerier?
– Jag tror det finns fler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.