Jonas sparkas när Polisen prisdumpar

Jonas Forsbäck är en av 20 väktare som får sparken från Securitas i Borlänge. Polisen har gjort en ny upphandling och nästan hela arrestant- och brottsplatsbevakningen i Dalarna gick över till ett företag från Varberg. Bolaget som heter 5kv är nystartat, saknar kontor och hade förra året bara två anställda.

Det är fredag kväll. Jonas Forsbäck parkerar bilen utanför polishuset i Borlänge. Om en liten stund ska han gå på ett nytt tolvtimmarspass i arresten. Ett av de sista.

I flera år har Securitas skött uppdraget, som också innefattar bevakning av brottsplatser och transporter av frihetsberövade personer.

– Men nu är det slut, säger Jonas. Det känns tråkigt, vi har ofta fått höra att polisen varit nöjda med oss. Självklart är man lite orolig inför framtiden. Jag blev erbjuden jobb hos det nya bolaget, men tackade nej. Det var bara en behovsanställning.

I våras la polisen ut jobbet på anbud, ett kontrakt på högst två år. Upphandlingen delades upp i två avtalsområden. Ett större med Falun och Borlänge, plus ytterligare fyra kommuner. Här ingår fyra arrestlokaler och polisen garanterar att leverantören får minst 10 000 timmars jobb.

I det andra området finns sju mindre Dalakommuner, inklusive skidmetropolen Sälen. Här garanterar polisen inget jobb alls. Fast i anbudsunderlaget bedömer polisen att hela uppdraget – båda områdena – omfattar runt 17 500 timmars arbete. Det motsvarar omkring tio heltidstjänster.

Dessutom ställer myndigheten långtgående krav på flexibilitet. På kort tid, ibland med bara två timmars varsel, ska det vinnande bolaget kunna ha mer personal på plats. I extremfallen har entreprenören tio minuter på sig att få tag i folk och sedan bekräfta beställningen.

När polisen sprättade upp anbudskuverten fanns fyra intressenter. Tre av dem skulle väljas ut till en så kallad avropslista. Det innebär att polisen måste ringa bolagen i turordning, när jobben läggs ut.

Den stora vinnaren blev alltså 5kv. Bolaget kom etta i Falun-Borlänge och tvåa i det mindre området med Sälen.

Beslutet väcker förvåning i branschen, inte minst i Transport. På den fackliga sidan är det ingen som har hört talas om 5kv.

En granskning visar att företaget startade 2013. Av årsredovisningen som bolaget skickat in till Bolagsverket framgår att man förra året hade två anställda och en omsättning på 1,5 miljoner kronor.

Fast intäkterna kom från parkeringsövervakning. Auktorisation som bevakningsföretag fick bolaget först i januari 2014. När 5kv skickade in sitt vinnande anbud till Rikspolisstyrelsen hade man varit ett godkänt väktarföretag i några få månader.

Själva anbudet reser frågor. De timpriser som 5kv offererat ligger i spannet 279 till 299 kronor per väktartimme. Det är långt under vad Securitas erbjöd.

I 5kv:s bud skiljer bara 20 kronor mellan vanlig timtaxa på dagtid och specialtaxorna vid exempelvis helgnätter eller extra kort inställelse.

Noterbart är att väktaravtalets lägsta ob-ersättning, vardagsnätter, kostar arbetsgivarna 26 kronor per timme. På helger blir den rena ob-kostnaden från 40 kronor upp till 170 kronor.

Hur ska 5kv klara uppdraget, som startar den 1 november? Transportarbetaren ställer frågan till bolagets vd Kenneth Engström:

– Vi är redan etablerade i Dalarna, genom samarbete med andra bevakningsföretag. Nu har vi rekryterat ny personal. Målet är att anställa 30 till 50 väktare. Det blir i första hand på deltid.

– Polisens krav på flexibilitet gör att det måste bli så. Vi kan inte ha heltidsanställda som sitter hemma med lön och väntar på att polisen kanske ska ringa in dem.

Bedömare i bevakningsbranschen menar att priserna i ert anbud omöjliggör en långsiktig seriös verksamhet. Kommentar?

– Vi betalar avtalsenliga löner och följer de regelverk som gäller. Vi hade inte lagt anbudet om vi inte bedömt det som en god affär.

Ska 5kv ha ett platskontor i Dalarna?

– Nej, vi har faktiskt inget kontor alls. Vi är bra på teknik och kommer att sköta verksamheten på distans, via datorer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.