”Jourmöjligheten inte borta”
Örntaxis chef, Robert Karlsson, svär sig fri från ansvaret för taxiförarnas jour, som kan strida mot kollektivavtalet. – Jag äger inte frågan, säger han.
Robert Karlsson hänvisar till att taxiväxeln bara ansvarar för sina anställda på beställningscentralen, medan anslutna taxibolag basar över sina.
Fast helt utan makt är vd:n inte. Han är ordförande i styrelsen för Örntaxi med 16 anslutna åkeriföretag. Ett antal av åkarna har aktier i beställningscentralen. De, liksom Karlsson, kan därmed utöva inflytande över verksamheten. Och lyfta frågan.
Robert Karlsson för ett långt resonemang. Han behöver sätta sig bättre in i avtalet, men säger att han kommer att verka för att en översyn görs. Att ingen gör fel av illvilja och att vinstmarginalerna är små.
Efter samtal med sin arbetsgivarorganisation ringer Robert Karlsson upp igen och säger att åkarna inom Örntaxi inte bryter mot avtalet. Han hänvisar vidare till Transportföretagens ansvariga Mikael Blomqvist på regionkontoret i Sundsvall.
Blomqvist bollar vidare till Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han medger att passningen togs bort ur avtalet, men inte möjligheten att ha jour.
Om man kommer överens i lokala avtal?
– Ja, eller med de enskilda förarna. Bara för att man inte reglerar en sak i avtal är det inte förbjudet. Det var regleringen som togs bort.
Att bolag anlutna till Örntaxis växel skulle vara de enda i landet som fortfarande har jour, slår Anders Norberg ifrån sig.
– Nej, nej, det finns på fler platser. Men inte i storstäder, det är mer ett landsorts- och glesbygdsfenomen. Jag minns att vi hade långa diskussioner med Transport om passningen vid förhandlingen.
Martin Sonidsson driver Markoms multitaxi och sitter i styrelsen för Örntaxi. Han vill inte kommentera passningstjänsten. Anneli Söderström, som äger taxibolaget Söderström och company är lika fåordig.
– Jag har lite mycket att göra just nu, säger hon.
Lisbet Strandberg satt tidigare i styrelsen för Transports taxiklubb, men har just dragit i gång ett åkeri med en bil och en anställd.
– Jag tycker man ska ha betalt för jourtiden. Det ville jag ju själv, som anställd.
Är du beredd att ta täten och se om fler åkare följer efter?
– Vi har inte pratat om det. Oftast är man utkallad som chaufför och då har man ju jobb och betalt. Jag tror inte de andra åkarna skulle följa efter mig.
Vad vore en rimlig ersättning?
– En halv timlön har jag funderat på.
Kommer du att ta upp frågan med andra åkare?
– De lär komma att prata om det nu, svarar Lisbet Strandberg.