jourschema
Close
Jourpassen är ofta schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst.
Close

”Jourmöjligheten inte borta”

Örntaxis chef, Robert Karlsson, svär sig fri från ansvaret för taxiförarnas jour, som kan strida mot kollektivavtalet. – Jag äger inte frågan, säger han.

Robert Karlsson hänvisar till att taxiväxeln bara ansvarar för sina anställda på beställningscentralen, medan anslutna taxibolag basar över sina.

Fast helt utan makt är vd:n inte. Han är ordförande i styrelsen för Örntaxi med 16 anslutna åkeriföretag. Ett antal av åkarna har aktier i beställningscentralen. De, liksom Karlsson, kan därmed utöva inflytande över verksamheten. Och lyfta frågan.

Robert Karlsson för ett långt resonemang. Han behöver sätta sig bättre in i avtalet, men säger att han kommer att verka för att en översyn görs. Att ingen gör fel av illvilja och att vinstmarginalerna är små.

Efter samtal med sin arbetsgivarorganisation ringer Robert Karlsson upp igen och säger att åkarna inom Örntaxi inte bryter mot avtalet. Han hänvisar vidare till Transportföretagens ansvariga Mikael Blomqvist på regionkontoret i Sundsvall.

Blomqvist bollar vidare till Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han medger att passningen togs bort ur avtalet, men inte möjligheten att ha jour.

Om man kommer överens i lokala avtal?

– Ja, eller med de enskilda förarna. Bara för att man inte reglerar en sak i avtal är det inte förbjudet. Det var regleringen som togs bort.

Att bolag anlutna till Örntaxis växel skulle vara de enda i landet som fortfarande har jour, slår Anders Norberg ifrån sig.

– Nej, nej, det finns på fler platser. Men inte i storstäder, det är mer ett landsorts- och glesbygdsfenomen. Jag minns att vi hade långa diskussioner med Transport om passningen vid förhandlingen.

Martin Sonidsson driver Markoms multitaxi och sitter i styrelsen för Örntaxi. Han vill inte kommentera passningstjänsten. Anneli Söderström, som äger taxibolaget Söderström och company är lika fåordig.

– Jag har lite mycket att göra just nu, säger hon.

Lisbet Strandberg satt tidigare i styrelsen för Transports taxiklubb, men har just dragit i gång ett åkeri med en bil och en anställd.

– Jag tycker man ska ha betalt för jourtiden. Det ville jag ju själv, som anställd.

Är du beredd att ta täten och se om fler åkare följer efter?

– Vi har inte pratat om det. Oftast är man utkallad som chaufför och då har man ju jobb och betalt. Jag tror inte de andra åkarna skulle följa efter mig.

Vad vore en rimlig ersättning?

– En halv timlön har jag funderat på.

Kommer du att ta upp frågan med andra åkare?

– De lär komma att prata om det nu, svarar Lisbet Strandberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.