Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.
Avtalet är ett genombrott i en ny sektor. En bransch där villkoren är kusligt lika de som rådde på svensk arbetsmarknad på 1800-talet. Korta, osäkra påhugg. Låg lön. Bedrövlig arbetsmiljö. Risk för sparken för den som höjer rösten.
Uppgörelsen med Foodora är ett genombrott. Men det finns många olösta knutar. Det nya avtalet gäller bara Foodoras egen personal. Matjätten har underleverantörer – bland annat det egna dotterbolaget Hungry Delivery, med omkring 1 000 bilbud. De täcks fortfarande inte av något avtal.
Foodora fortsätter dessutom att agera i skuggorna, precis som många andra företag i den nya gig-ekonomin. Som journalist är det i princip omöjligt att ringa till ansvariga i Foodora. All kontakt ska ske via mail till en kommunikatör – den nya tidens grindvakt. Snälla frågor besvaras. Andra förbigås med tystnad.
Just nu söker Foodora nya bud på olika platser i Sverige. Några kontaktuppgifter – telefonnummer – anges inte. I annonserna framgår inte var du blir anställd. Är det direkt i Foodora? Med kollektivavtalsenliga villkor. Eller blir det hos Hungry Delivery – utan reglerad lön, tjänstepension och försäkringsskydd?
Transportarbetaren har träffat Foodorabud i Stockholm. Oron är stor för att nya tjänster hamnar hos de avtalslösa underentreprenörerna. Buden, så kallade riders, berättar om villkor som alltjämt framstår som främmande på den vanliga arbetsmarknaden.
Som att arbetstiden tar slut ute hos kunden i samma stund du levererat dagens sista portioner. Cykelturer tillbaka sker på din fritid. En anställd berättar att om cykeln oväntat pajar och behöver service, blir du automatiskt utloggad och satt på rast. Utan betalning.
Fast det värsta, berättar buden, är ändå avhumaniseringen. Som ”rider” träffar du i princip aldrig din arbetsgivare. Du tar tunnelbanan från en avlägsen förort till garaget i city och hämtar ut din egen privata cykel.
Du får uppdragen i din egen smartphone. Varje steg, varje rullad meter, varje minut av väntan på färdigmaten övervakas av Foodora. Uppgifterna sparas, analyseras och blir det som avgör om du är effektiv nog att få påhugg en månad till.
Ändå. Foodora är det första större gig-företag som skriver på ett kollektivavtal. Ska facket nånsin lyckas skapa ordning i gig-träsket är det här den enda vägen.
Agitera. Mobilisera. Organisera. Pressa fram avtal.
Sen skadar det förstås inte med lite draghjälp från politiskt håll.