Elsa Alm är LO:s ungsekreterare och talar med unga på arbetsplatser
Close
LO:s ungsekreterare Elsa Alm har i början av sommaren varit runt om i landet på den årliga sommarkampanjen, riktad till unga på väg ut i arbetslivet.
Close

Kampanjar för trygg väg ut i arbetslivet

Facket. Just nu börjar många sitt första jobb. Under två veckor har LO drivit en uppsökande kampanj, riktad till sommarjobbare och unga på väg ut i arbetslivet.

Får jag sitta i kassan som 16-åring? Ska jag provjobba utan lön? Hur ska det fungera med raster när man säljer jordgubbar vid vägkanten dagen lång? Frågorna är många.

– Första jobbet är speciellt, det är stort att ha fått ett arbete och att tjäna egna pengar. Men det kan också vara mycket som man inte har koll på och kanske inte tänkt på innan, säger LO:s ungsekreterare Elsa Alm.

– Vår uppgift är att stärka unga, att ge stöd och tips för vad som gäller i arbetslivet och vilka rättigheter du har.

Med start måndagen efter midsommar har LO:s ungsekreterare Alm, tillsammans med företrädare från de olika LO-distrikten i landet, varit ute på arbetsplatser och evenemang där många unga sommarjobbar eller samlas. Glasskiosker, kaféer, minigolfbanor, hotell och restauranger, jordgubbsförsäljare i vägrenar…

Den första juliveckan har Elsa Alm träffat unga i arbete i bland annat Ystad, Växjö och Motala. När Transportarbetaren talar med henne är hon i Göteborg och ska senare på dagen till köpcentrumet i Nordstaden.

– Vi ska träffa folk i butiker och informera, säger hon.

”Solskensavtal” helt fel

Frågor om rätt till rast, tillåtna arbetstider och om ändringar i scheman är vanliga året om. Och många unga tar också upp problem med otrygga anställningar, berättar Elsa.

– Sedan är det ju vissa saker som är speciella för sommaren, som jordgubbsförsäljning – det är rätt vanligt att de som jobbar med det får stå väldigt länge vid vägkanten. Men man har alltid rätt till en paus och raster efter en viss arbetad tid. Det är tydligt reglerat hur det ska vara. Det är sådant vi svarar på, sådant arbetsgivaren inte informerat om, säger hon.

Ett annat typiskt sommarfenomen är så kallade solskensavtal, som strider helt mot alla regler. Exempel på sådant är att arbetsgivaren skickar hem personal tidigare från glasskiosken när det regnar. Det går visserligen bra så länge det är med lön enligt schemat: Står det sex timmar är det sex timmars betalt arbete som gäller.

LO:s ungsekreterare tycker att de flesta arbetsplatser hon varit i kontakt med är bra, att arbetsgivaren vill göra rätt för sig. Ändå är det så att ungdomar löper större risk än andra att skadas på jobbet. Anställda i åldersgruppen 16–24 år är överrepresenterade i statistiken över anmälda arbetsskador och juli är den månad då flest unga skadas, visar statistik från Arbetsmiljöverket. Den statliga myndigheten efterlyser bra introduktion och handledning från arbetsgivarna.

– Många unga vi träffar säger just sådant som ”jag har inte fått så mycket instruktioner”, säger Elsa Alm.

Hjälp från jobbjour

LO har även en jourlinje där det går att få stöd och råd om det dyker upp problem. På hemsidan ”Koll på jobbet” finns kontaktuppgifter och det går att få svar både på telefon, mejl och i chatt. Hjälpen är gratis och det krävs inte medlemskap i facket för att få svar.

På LO:s Koll på jobbet–sida finns också de vanligaste frågorna samlade. Bland annat den om det är rätt med provanställning utan lön. Svar: Nej. Däremot går det att som 16-åring jobba med nästan vad som helst, med undantag för arbete med farliga kemikalier, för tunga lyft eller med maskiner där det finns särskilda risker. Det är heller inte tillåtet inte att arbeta ensam. Men annars är det upp till arbetsgivaren att avgöra om det är lämpligt med kassajobb, så länge det sker inom tillåtna tider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.