Noel Coard, ITF
Close
"Transport ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen", säger Noel Coard.
Close
Kongress 2017

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

(UPPDATERAD) Han kommer från Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och ska i eftermiddag prata om betydelsen av fackligt samarbete över gränserna på Transports kongress.

Noel Coard påminner om att Transport ingår i såväl den europeiska (ETF) som i den internationella federationen av transportarbetare och har varit drivande i det internationella arbetet.

– Svenska Transport är mycket mer än bara Transport, förbundet ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen. Vi jobbar tillsammans överallt där det finns arbetare.

Noel Coard basar över inlandstransporterna på ITF, med säte i London, och kommer att tala direkt efter valet av ny förbundsordförande. Men han oroar sig inte över utgången av valet.

– Ett fackförbund är mycket mer än bara en person. Det finns så många fler än ordföranden som jobbar, säger han.

Transport har engagerat sig i kampanjen mot Ikea och utlandschaufförernas dåliga arbetsvillkor med låga löner, som pågått i ett par år. Förutom i Sverige även i bland annat Storbritannien, Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna.

– Kampanjen är vitt spridd och långt ifrån över. Den har fått vanliga människor att vakna och börja förstå vad som pågår med rumänska och andra chaufförer, som jobbar långt borta från sina familjer flera månader i sträck.

– Jag har själv varit ute och träffat förare som berättat, fast många är fortfarande rädda för att träda fram och berätta under vilka usla villkor de jobbar.

Betraktar Noel Coard kampanjen som lyckad? Lyssnar Ikea?

– De lyssnar men hör inte riktigt vad vi säger. Varken vi eller ETF tycker att Ikea gör tillräckligt för att förbättra chaufförernas villkor, så våra samtal med företaget fortsätter. Vi kommer inte att vika.

Ville Ikeas ledning skulle de bara kunna plocka upp telefonen och ringa några samtal, anser Noel Coard och gör en gest mot sin mobil. BBC:s dokumentär om hur chaufförerna bor och lever i sina lastbilar har i alla fall gett facket en god skjuts på väg. Möbeljätten kan inte längre ignorera problemen. Företaget måste börja trycka på sina underleverantörer för att förarna ska få vettiga löner och villkor, enligt ländernas kollektivavtal och minimilöner, menar Noel Coard.

– I Sverige finns också en lång tradition av att driva arbetarnas rättigheter, tillägger han.

Men det tar inte stopp vid Ikea. ITF och ETF håller just på och drar i gång en kampanj mot vad Noel Coard beskriver som ett mycket aggressivt amerikanskt bolag, XPO. Företaget betalar undermåliga löner, motarbetar all facklig verksamhet och håller nu på att etablera sig i Europa, med verksamhet i både Frankrike och England, uppger han.

På frågan om XPO är på väg till Sverige också plockar Coard fram sin mobil. Adresser finns i både Malmö och Stockholm.

– Företaget sparkar folk som försöker organisera sig och arbeta fackligt. Nyligen fick tre chaufförer gå av det skälet. Jag har träffat utländska förare som fått höra att åker de hem så har de inget jobb att återvända till när de kommer tillbaka.

– De här metoderna måste stoppas. Bolaget kammar hem miljoner medan arbetarna får småsmulor. När är företagets vinst tillräckligt stor, undrar Noel Coard.

Lagerarbetarna är de som först kommer i kontakt med den moderna tekniken med robotar och förarlösa fordon, men de är oklart och dåligt organiserade inom ITF. På Transports initiativ utreder ITF nu om de behöver en egen sektion, som chaufförerna, hamnarbetarna och flygplatspersonalen. Eller kan tas med i det internationella arbetet på något annat sätt.

– Vi är öppna för olika lösningar. Svenska Transport är bäst av förbunden på att organisera sina lagerarbetare.

I april nästa år räknar ITF med att ha kommit närmare en lösning. Det brådskar eftersom tekniken pinnar framåt med stormsteg.

– Vi ska veta att den moderna robotteknik som först kommer till arbetarna i lager och terminaler, hamnar och flygplatser sedan når alla andra i samhället, påpekar Noel Coard.

Den nya tekniken beskrivs hela tiden som bra, som något som förbättrar och underlättar våra liv, förklarar Coard. Men han tycker att det är dags att vi stannar upp och frågar oss om det alltid stämmer.

– Med ny teknik och robotar blir jobben färre. Vad ska alla arbetare jobba med sedan? Hur ska de få sin lön? Vem kommer att ha pengar att köpa bilarna som framställs av robotarna på fabriken?

Noel Coard har varit många gånger i Sverige, särskilt i Stockholm. Hans föräldrar är från Danmark och han försöker lära sig lite danska. Problemet är att få svenskar förstår det. Surströmming har han också testat.

– Det luktar värre än det smakar. Svenskar är väldigt trevliga, men jag är lite bekymrad över en del av er matkultur, säger han och skrattar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.