Noel Coard, ITF
Close
"Transport ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen", säger Noel Coard.
Close
Kongress 2017

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

(UPPDATERAD) Han kommer från Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och ska i eftermiddag prata om betydelsen av fackligt samarbete över gränserna på Transports kongress.

Noel Coard påminner om att Transport ingår i såväl den europeiska (ETF) som i den internationella federationen av transportarbetare och har varit drivande i det internationella arbetet.

– Svenska Transport är mycket mer än bara Transport, förbundet ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen. Vi jobbar tillsammans överallt där det finns arbetare.

Noel Coard basar över inlandstransporterna på ITF, med säte i London, och kommer att tala direkt efter valet av ny förbundsordförande. Men han oroar sig inte över utgången av valet.

– Ett fackförbund är mycket mer än bara en person. Det finns så många fler än ordföranden som jobbar, säger han.

Transport har engagerat sig i kampanjen mot Ikea och utlandschaufförernas dåliga arbetsvillkor med låga löner, som pågått i ett par år. Förutom i Sverige även i bland annat Storbritannien, Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna.

– Kampanjen är vitt spridd och långt ifrån över. Den har fått vanliga människor att vakna och börja förstå vad som pågår med rumänska och andra chaufförer, som jobbar långt borta från sina familjer flera månader i sträck.

– Jag har själv varit ute och träffat förare som berättat, fast många är fortfarande rädda för att träda fram och berätta under vilka usla villkor de jobbar.

Betraktar Noel Coard kampanjen som lyckad? Lyssnar Ikea?

– De lyssnar men hör inte riktigt vad vi säger. Varken vi eller ETF tycker att Ikea gör tillräckligt för att förbättra chaufförernas villkor, så våra samtal med företaget fortsätter. Vi kommer inte att vika.

Ville Ikeas ledning skulle de bara kunna plocka upp telefonen och ringa några samtal, anser Noel Coard och gör en gest mot sin mobil. BBC:s dokumentär om hur chaufförerna bor och lever i sina lastbilar har i alla fall gett facket en god skjuts på väg. Möbeljätten kan inte längre ignorera problemen. Företaget måste börja trycka på sina underleverantörer för att förarna ska få vettiga löner och villkor, enligt ländernas kollektivavtal och minimilöner, menar Noel Coard.

– I Sverige finns också en lång tradition av att driva arbetarnas rättigheter, tillägger han.

Men det tar inte stopp vid Ikea. ITF och ETF håller just på och drar i gång en kampanj mot vad Noel Coard beskriver som ett mycket aggressivt amerikanskt bolag, XPO. Företaget betalar undermåliga löner, motarbetar all facklig verksamhet och håller nu på att etablera sig i Europa, med verksamhet i både Frankrike och England, uppger han.

På frågan om XPO är på väg till Sverige också plockar Coard fram sin mobil. Adresser finns i både Malmö och Stockholm.

– Företaget sparkar folk som försöker organisera sig och arbeta fackligt. Nyligen fick tre chaufförer gå av det skälet. Jag har träffat utländska förare som fått höra att åker de hem så har de inget jobb att återvända till när de kommer tillbaka.

– De här metoderna måste stoppas. Bolaget kammar hem miljoner medan arbetarna får småsmulor. När är företagets vinst tillräckligt stor, undrar Noel Coard.

Lagerarbetarna är de som först kommer i kontakt med den moderna tekniken med robotar och förarlösa fordon, men de är oklart och dåligt organiserade inom ITF. På Transports initiativ utreder ITF nu om de behöver en egen sektion, som chaufförerna, hamnarbetarna och flygplatspersonalen. Eller kan tas med i det internationella arbetet på något annat sätt.

– Vi är öppna för olika lösningar. Svenska Transport är bäst av förbunden på att organisera sina lagerarbetare.

I april nästa år räknar ITF med att ha kommit närmare en lösning. Det brådskar eftersom tekniken pinnar framåt med stormsteg.

– Vi ska veta att den moderna robotteknik som först kommer till arbetarna i lager och terminaler, hamnar och flygplatser sedan når alla andra i samhället, påpekar Noel Coard.

Den nya tekniken beskrivs hela tiden som bra, som något som förbättrar och underlättar våra liv, förklarar Coard. Men han tycker att det är dags att vi stannar upp och frågar oss om det alltid stämmer.

– Med ny teknik och robotar blir jobben färre. Vad ska alla arbetare jobba med sedan? Hur ska de få sin lön? Vem kommer att ha pengar att köpa bilarna som framställs av robotarna på fabriken?

Noel Coard har varit många gånger i Sverige, särskilt i Stockholm. Hans föräldrar är från Danmark och han försöker lära sig lite danska. Problemet är att få svenskar förstår det. Surströmming har han också testat.

– Det luktar värre än det smakar. Svenskar är väldigt trevliga, men jag är lite bekymrad över en del av er matkultur, säger han och skrattar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.