Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

– För att åstadkomma förbättringar för medlemmarna måste vi bli fler, och därigenom starkare. Vi värvar redan nu många medlemmar. Men samtidigt är det aningen fler som lämnar Transport. Den trenden vill vi bryta, säger förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I februari fattade förbundsstyrelsen beslut om särskilda ”kampdagar”. Den första blir den 19 mars och sedan rullar satsningen på med 15 dagars mellanrum.

Ett liknande arbete bedrivs under förbundets två årliga uppsökeriveckor, men nu kompletteras de med särskilda dagar då avdelningarna förväntas stänga kontoren helt och ge sig ut på fältet.

– Det är viktigt att vi är ute och träffar arbetstagarna. Många unga har inte ens fått frågan om i fall de vill gå med i facket. Vi måste bli mer synliga, säger Lars Mikaelsson.

Fram till 2006 hade Transport en positiv medlemsutveckling och toppnoteringen låg över 74 000 medlemmar. Då vann den borgerliga Alliansen valet och en av de första åtgärderna blev att chockhöja avgiften till a-kassan. Det gjorde att i princip alla LO-förbund på några månader tappade 10-15 procent av medlemmarna.

Transport ligger nu strax under 60 000. Det senaste halvåret har förbundet skrivit in närmare 3 900 nya medlemmar. Men samtidigt var det drygt 4 000 som gick ur.

– En ganska stor grupp går till andra LO-förbund, därför att man bytt yrke. Det är naturligt. En del går i pension. Men vi vill ändra ”balansen”. I stället för att krympa med 200 medlemmar på sex månader, vill vi växa med minst lika många, säger Mikaelsson.

Beroende på branscher och lokala förutsättningar är avdelningarna fria att själva utforma kampdagarna. Det kan också hända att de angivna datumen förskjuts något.

Men grundtanken är att de tre första kampdagarna ska genomföras den 19 mars, den 3 april och den 18 april. Kampanjen är tänkt att pågå till och med september, med ett sommaruppehåll i juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Borg:
    22 februari, 2018

    Det pågår konstant en facklig kamp i vår vardag, speciellt nu när vi har en sån tydlig viljeriktning från alliansen och SD, att försämra våra villkor i lag och avtal.
    Men utveckla gärna Sven-Åke hur våra hundratals miljoner har gått upp i rök på byråkrati och lyxliv för funktionärer.
    MVH
    Joakim Borg

  2. HG Wendt:
    21 februari, 2018

    Äntligen. Arbetsplatsbesök är det bästa fackliga arbetet. Men visst har man fått stryk på sin avdelning när man inte var på avdelningen och satt. Man tom avskaffade dagrapporten till Avdelningsstyrelsen. Gissa varför. Många kommer att skita på sig när man ska lämna sin avdelning och besöka arbetsplatser, ja eller så skiter man i det precis som när vi bestämde om att alla avdelningar skulle ut två veckor om året, jo men visst! Lycka till alla, själv ska jag göra några arbetsplatsbesök trots att jag är pensionär!!!

  3. Sven-Åke:
    21 februari, 2018

    Tänk om man satsade alla de hundratals miljoner på facklig kamp som Transport slänger ut på byråkrati och lyxliv för funktionärer.Ingen risk. Pengarna går upp i rök.

Lästips:

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Min idol farfar transportarbetaren

Ledare. Min stora idol var min farfar, transportarbetaren och chauffören Axel Källqvist. När jag kom in i hans liv var han fortfarande yrkesaktiv som lastbilschaffis, snöskottare och sjåare i Stockholms hamnar. Och stolt.

Övervikt kan bero på hur du hade det när du var liten, i vilket område du är född, om du har stressat mycket under ditt liv, vilka föräldrar du växte upp med eller om du haft svåra livshändelser. Allt detta påverkar vad vi äter, hur vi äter och inte minst varför vi äter.

Sluta banta – lev bättre

Hälsa. Transportarbetare är illa ute i hälsostatistiken. Flera av riskfaktorerna är kopplade till övervikt. Men låt bli att banta. Det gör saken bara värre, enligt forskaren Erik Hemmingsson.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundbergpriset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.