Kampen om lönerna
Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.
– Det är ett nytt grepp. Förhoppningen är att vi kan hitta långsiktiga strategier för alla våra yrkesgrupper, säger Transports avtalssekreterare Peter Winsten.
Inför avtalsrörelserna har förbundet ofta samlat anställda och yrkesarbetande medlemmar för att diskutera vilka krav som ska drivas mot arbetsgivarna. Överst på listan hamnar nästan alltid ”högre lön”.
Det är en prioritering som blivit mindre meningsfull i ett läge där löneökningarna i praktiken blivit förutbestämda – av industrin.
Transportarbetaren kommer under 2019 och 2020 att gå igenom bransch för bransch, för att se vilka faktorer som kan påverka arbetet de kommande åren.
Först ut blir Transports största avtalsområde – åkerichaufförer, terminal- och lagerarbetare.
På Sandres åkeri i Edsbyn ser åkaren, Peter Sandres, chaufförsbristen som branschens största problem. Chauffören Tomas Elfsborg, som kört flisbil i 35 år, tycker att yrkesförare över lag är värda mer än de löner som gäller i dag:
– Vi är ute i ur och skur, dygnet runt. Vi har ett stort ansvar. Jämför man med piloterna, som strejkade, kan jag tycka att vi borde ha mer betalt.
– Jag har funderat över varför chaufförsbristen inte lett till höge löner. Antagligen för att åkerierna inte gör några stora pengar heller. Det är någon annan som tar hand om vinsterna.
Inga-Lill Pettersson håller med. Hon är sekreterare i Transports Hälsingeavdelning och kör själv lastbil på heltid.
– Om branschen ska få tag i folk och överleva behöver chaufförernas status helt klart höjas, säger hon.