Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?
Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.
I grunden var förstås alla överens: två skyddsombud, LO:s ordförande och en vice, ett par LO-förbundsordförande, en arbetsgivarhöjdare, chefen för landets företagshälsor, en centerpartist i riksdagen och arbetsmarknadsministern samlade till en hearing i LO-borgen:
Mer måste göras för att hejda döden på jobbet. Dödsolyckor, dödliga arbetssjukdomar och svåra arbetsskador måste minska.
Fackliga krav på större resurser för fler och kunnigare inspektioner av Arbetsmiljöverket, liksom tuffare lagar och hårdare straff när det gäller arbetsmiljöbrott, mötte inget motstånd.
Det rådde inte heller någon oenighet om att arbetsgivarna har ansvaret. Och att facket, skyddsombuden och andra anställda ska vara beredda att samverka för en arbetsmiljö där riskerna minimeras.
Så till Ylva Johanssons resonemang om rådighetsansvar. När regeringen tillsatte en utredning om större ansvar för arbetsmiljön hos beställare återkom utredaren i stället med en tanke om bredare rådighetsansvar.
Det handlar om arbetsplatser med flera företag och flera branscher i farten. Kanske en byggarbetsplats, eller en industri med lossning och lastning av gods. Utredarens idé var att en person med rådighetsansvar där skulle ha det samlade ansvaret för arbetsmiljön, även för den som inte var anställd på personens företag.
– Det är intressant idé, sa Ylva Johansson.
– Men frågan är komplex och måste utredas. Jag vågar inte säga om den är bra ännu.
Att var och en av de dödsolyckor som inträffar – 18 hittills i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik – måste utredas grundligt och mer systematiskt hördes från flera håll.
En annan konstruktiv idé stod Peter Munck af Rosenschöld för. Han är vd i branschorganisationen Sveriges Företagshälsor och tycker att uppgifter om hur de anställda har det borde vara lika viktigt som ett företags ekonomi. Alltså skulle det krävas en redovisning av hur arbetsmiljön hanteras på varje företags årsstämma.
Även om ingen från Transports branscher fanns med på scenen, eller gjorde sig hörd från publikplats, var åkeri och lastbilsförare ständigt närvarande i diskussionerna:
– Dagligdags kommer det chaufförer från Rumänien, med blankslitna däck och telefoner utan gps, vittnade ett skyddsombud från pappersindustrin.
– Uppenbarligen har det gått snett inom transportbranschen, svarade Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.
– Det körs mellan 400 och 500 illegala transporter i Sverige varje dag. Det måste svenska myndigheter och EU göra något åt, sa han.