Johan Nilsson trodde den här dagen skulle bli tråkig. ”Men det är ju kul att skriva” konstaterar han snabbt. Och med rap i lurarna går det lättare att hitta inspiration.
Close
Johan Nilsson trodde den här dagen skulle bli tråkig. ”Men det är ju kul att skriva” konstaterar han snabbt. Och med rap i lurarna går det lättare att hitta inspiration.
Close

”Kan man skriva är man fri…”

Kultur. Nu ska ni få höra både det ena och det andra. Om tråkiga tisdagar, om käftsmällar som blir som en drog, om gödselspridare som stänker bajs ner i stövlarna. Ni ska få höra poesi. Författarna: blivande lastbilschaufförer på 17 bast.

– Poesi, vad är det för skit? Så tänkte jag.

David Ericsson – långtradarchaufför, författare, poet och krönikör i Transportarbetaren – har landat i ett klassrum på Västermalms skola i Sundsvall. I bänkarna: 18 elever som går första året på gymnasiets fordonsprogram. I dag ska de få skriva dikter minsann. Entusiasmen är sådär. David håller i rodret och börjar med att berätta att han är en hybrid. Hälften chaufför, hälften författare. Och sen talar han om hur det gick till när han slutade tycka att dikter är skit.

– En natt var jag på fest hos min poetkompis Johan, berättar han. Vi festade till fyra på morgonen, han stod på bordet och läste dikter tills det brakade. Dan efter tänkte jag vafan, Johan är ju ingen fånig typ. Kan han skriva dikter så kan väl jag. Och så skrev jag en på orderblocket.

Sen blev det en mani att skriva, fortsätter David. Ett sätt att hålla sig vaken. En hjälp att få ordning på tankarna – och faktiskt ett sätt att vara fri. Man ä g e r ju orden, det är den som skriver som bestämmer hur bokstäverna ska formas.

Men nog om David. Nu är det dags att testa att skriva egna dikter. Lite läskigt kanske men det är inte så farligt, säger han. Man kan tänka på en låttext. Eller helt enkelt sno rader ur en låt.

– Eller tänk att orden är en plåt som ni ska bocka till. Tänk på något ni skriver på Facebook. En känsla eller en vindil. Dikten måste bara handla om … precis vad som helst!

Det är tredje gången David Ericsson håller poesiworkshop för fordonselever på Västermalms skola. Allt tack vare svenskläraren Birgitta Söderholm som fick idén när hon hörde en av Davids noveller i radion. En lastbilschaufför som skriver. Han måste komma hit!

Lärarkollegerna undrar ibland vad poesi med fordonselever ska vara bra för? Tvingar hon dem att skriva eller? Poesi är ju ändå liiite avancerat.

– Men det är inte så svårt som man kan tro, säger hon. Tvärtom. Man kan skriva som man vill. Det finns inga regler egentligen – så det tar inte emot på samma sätt som utredande, argumenterande texter. Med poesin kan de få lite kontroll över sitt skrivande.

Okej, nu åker vi! avbryter David. Han kommer att läsa upp alla alster, om någon absolut inte vill får de säga till.

– Den här är kul. Alla ni som tycker det här är jobbigt, lyssna nu:

”Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara försvinna. Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara sova. Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara vara. Sådana här dagar som tisdagar vill jag åka hem. Exakt sådana här dagar som tisdagar vill jag att det ska bli lov.”

– Varför ska man inte kunna skildra tristess? kommenterar David. Finns det någon som inte känt så? Jag tycker en sån här dikt är jätteviktig.

David läser upp texter om att sova, att vara kär som ett bär, att göra sig illa. Om ilska, om arbete, om en cylinder som blir till sallad. Om thaiboxning: ”Ett slag i ansiktet, blir som en drog, ett gift. Den sprudlande känslan av adrenalin som sprids genom kroppen.”

Om att vilja ha stora tuttar.

– Ett diktjag behöver ju inte vara jag, säger han om tutt-dikten som komponerats under skratt och flams av ett par killar.

– Det är det som är friheten. Man är fri att luras. Det viktiga när man luras är att man lyckas, så läsaren känner att man verkligen är jaget.

Poesiintresset längst bak i klassrummet har stigit i takt med Davids bemötande:

– Inte så tokig, vad tänker vi på?

– En klockren vårdikt. Bra att fånga känslan så snabbt!

– Den röda färgen är gåtfull här.

– Det är skönt när det flippar ut och bara blir kärt och varmt.

Och när en av de största diktarmotståndarna mot slutet av dagen levererar några rader om en ”gödselspridare som stänker skiten ända ner under stövelskaften” och fröken Birgitta inte kan dölja hur imponerad hon blir, växer författaren flera meter.

– Vad känner ni efter den här dan? undrar David. Ganska hyfsat va? Många tänker att ”vi som kör lastbil och mekar bilar inte kan det här med att skriva poesi”. Men det är viktigt att kunna orden. Om man ska ha kontakt med myndigheter, eller läsa instruktioner. Eller om man vill tvåla till nån utan att slåss så kan man göra det med pennan.

– Kan man skriva är man fri.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.