Johan Nilsson trodde den här dagen skulle bli tråkig. ”Men det är ju kul att skriva” konstaterar han snabbt. Och med rap i lurarna går det lättare att hitta inspiration.
Close
Johan Nilsson trodde den här dagen skulle bli tråkig. ”Men det är ju kul att skriva” konstaterar han snabbt. Och med rap i lurarna går det lättare att hitta inspiration.
Close

”Kan man skriva är man fri…”

Kultur. Nu ska ni få höra både det ena och det andra. Om tråkiga tisdagar, om käftsmällar som blir som en drog, om gödselspridare som stänker bajs ner i stövlarna. Ni ska få höra poesi. Författarna: blivande lastbilschaufförer på 17 bast.

– Poesi, vad är det för skit? Så tänkte jag.

David Ericsson – långtradarchaufför, författare, poet och krönikör i Transportarbetaren – har landat i ett klassrum på Västermalms skola i Sundsvall. I bänkarna: 18 elever som går första året på gymnasiets fordonsprogram. I dag ska de få skriva dikter minsann. Entusiasmen är sådär. David håller i rodret och börjar med att berätta att han är en hybrid. Hälften chaufför, hälften författare. Och sen talar han om hur det gick till när han slutade tycka att dikter är skit.

– En natt var jag på fest hos min poetkompis Johan, berättar han. Vi festade till fyra på morgonen, han stod på bordet och läste dikter tills det brakade. Dan efter tänkte jag vafan, Johan är ju ingen fånig typ. Kan han skriva dikter så kan väl jag. Och så skrev jag en på orderblocket.

Sen blev det en mani att skriva, fortsätter David. Ett sätt att hålla sig vaken. En hjälp att få ordning på tankarna – och faktiskt ett sätt att vara fri. Man ä g e r ju orden, det är den som skriver som bestämmer hur bokstäverna ska formas.

Men nog om David. Nu är det dags att testa att skriva egna dikter. Lite läskigt kanske men det är inte så farligt, säger han. Man kan tänka på en låttext. Eller helt enkelt sno rader ur en låt.

– Eller tänk att orden är en plåt som ni ska bocka till. Tänk på något ni skriver på Facebook. En känsla eller en vindil. Dikten måste bara handla om … precis vad som helst!

Det är tredje gången David Ericsson håller poesiworkshop för fordonselever på Västermalms skola. Allt tack vare svenskläraren Birgitta Söderholm som fick idén när hon hörde en av Davids noveller i radion. En lastbilschaufför som skriver. Han måste komma hit!

Lärarkollegerna undrar ibland vad poesi med fordonselever ska vara bra för? Tvingar hon dem att skriva eller? Poesi är ju ändå liiite avancerat.

– Men det är inte så svårt som man kan tro, säger hon. Tvärtom. Man kan skriva som man vill. Det finns inga regler egentligen – så det tar inte emot på samma sätt som utredande, argumenterande texter. Med poesin kan de få lite kontroll över sitt skrivande.

Okej, nu åker vi! avbryter David. Han kommer att läsa upp alla alster, om någon absolut inte vill får de säga till.

– Den här är kul. Alla ni som tycker det här är jobbigt, lyssna nu:

”Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara försvinna. Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara sova. Sådana här dagar som tisdagar vill jag bara vara. Sådana här dagar som tisdagar vill jag åka hem. Exakt sådana här dagar som tisdagar vill jag att det ska bli lov.”

– Varför ska man inte kunna skildra tristess? kommenterar David. Finns det någon som inte känt så? Jag tycker en sån här dikt är jätteviktig.

David läser upp texter om att sova, att vara kär som ett bär, att göra sig illa. Om ilska, om arbete, om en cylinder som blir till sallad. Om thaiboxning: ”Ett slag i ansiktet, blir som en drog, ett gift. Den sprudlande känslan av adrenalin som sprids genom kroppen.”

Om att vilja ha stora tuttar.

– Ett diktjag behöver ju inte vara jag, säger han om tutt-dikten som komponerats under skratt och flams av ett par killar.

– Det är det som är friheten. Man är fri att luras. Det viktiga när man luras är att man lyckas, så läsaren känner att man verkligen är jaget.

Poesiintresset längst bak i klassrummet har stigit i takt med Davids bemötande:

– Inte så tokig, vad tänker vi på?

– En klockren vårdikt. Bra att fånga känslan så snabbt!

– Den röda färgen är gåtfull här.

– Det är skönt när det flippar ut och bara blir kärt och varmt.

Och när en av de största diktarmotståndarna mot slutet av dagen levererar några rader om en ”gödselspridare som stänker skiten ända ner under stövelskaften” och fröken Birgitta inte kan dölja hur imponerad hon blir, växer författaren flera meter.

– Vad känner ni efter den här dan? undrar David. Ganska hyfsat va? Många tänker att ”vi som kör lastbil och mekar bilar inte kan det här med att skriva poesi”. Men det är viktigt att kunna orden. Om man ska ha kontakt med myndigheter, eller läsa instruktioner. Eller om man vill tvåla till nån utan att slåss så kan man göra det med pennan.

– Kan man skriva är man fri.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.