Close
Hösten 2013 startade Allonias Sebhatu kampen mot Cabonline, som då hette Fågelviksgruppen.
Close

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

– Samtransåkaren jag fick jobb hos följde inte kollektivavtalet. När jag ifrågasatte arbetstiderna och lönen blev jag utsparkad, säger han.

Allonias Sebhatu blev rikskänd när han började organisera chaufförer på Taxi Kurir och Taxi 020, två av bolagen som ingick i Fågelviksgruppen. En koncern som senare bytte namn till Cabonline.

På senhösten 2013 organiserade han protestaktioner utanför Taxi Kurirs huvudkontor och han fick sedan huvudrollen i dokumentärfilmen Taxiklubben, som visades på bio.

Kort efter att Allonias Sebhatu tvingats bort från Taxi Kurir fick han nytt jobb – som färdtjänstchaufför söder om Stockholm. De senaste fyra åren har han kört för bolaget Sirius, både som egenföretagare och anställd.

Han beskriver Sirius och åkaren han körde för som seriösa arbetsgivare.

– Bolagen följde kollektivavtalet och arbetstidsreglerna. Det var ordning och reda, förtydligar han.

I våras gjorde Huddinge och några andra kommuner söder om Stockholm en ny upphandling av färdtjänst och skolresor. Vinnare blev Samtrans, som tog över trafiken i juli.

Allonias Sebhatu sökte och fick jobb hos en Samtransåkare med fyra minibussar. Anställningen började med en tre dagar lång utbildning i Samtrans regi.

– Det första jag frågade var om kollektivavtalet. Svaret jag fick var att alla de anslutna åkarna tillämpar Transports kollektivavtal.

Allonias Sebhatu började köra den 21 augusti. Ganska snabbt reagerade han över arbetstiderna, som i snitt blev 9,5 timmar per dag – när lunchrasten räknats bort. Betalningen skulle inte heller komma upp i avtalets nivå, insåg han.

När Allonias Sebhatu tog upp saken med åkeriet blev reaktionen drastisk:

– Åkaren sa upp mig muntligt, det var torsdagen den 1 september. På fredagen hade han ändrat sig. Men det slutade ändå med att han åkte hem till min familj på lördagen och krävde att få nyckeln till färdtjänstbussen.

Transportarbetaren träffar Allonias Sebhatu på måndagen, efter den omtumlande helgen. Han har kontaktat facket, som får en svår nöt att knäcka.

– Jag hade inte fått något anställningsbevis. Åkaren la fram ett när jag anställdes, men det innehöll fel som jag påpekade och då tog han snabbt tillbaka den enda kopian.

Turerna på Samtransåkeriet har tänt stridsviljan igen hos Allonias Sebhatu. Han hävdar att Samtrans vann färdtjänstkontraktet i södra Stockholm genom att dumpa priserna.

– Vad som än händer kommer jag att fortsätta kämpa för att chaufförerna ska ha bra villkor. I decennier slogs svenska arbetare får att få kollektivavtal, det måste vi hålla i.

– Jag är inte orolig för framtiden. Jag vet att jag är en bra färdtjänstförare, en chaufför som gillar jobbet och som uppskattas av kunderna. Jag kommer att få jobb någon annanstans.

Transportarbetaren har sökt åkeriet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. olle ohlsson:
    27 januari, 2022

    mer vanligt är att åkare INTE följer det påstådda kollektivavtalet, samt "glömmer" anställningsavtalet innan anställningen påbörjas.

  2. Yon SEB:
    1 oktober, 2020

    I stort sett är det kommunerna som tillåter att arbetarna blir lurade. De vet väl att prisdumpningen inte håller måttet. Det värsta är att de förväntar sig att vi betalar 30 procent skatt för det. Prisdumpningen av kommunerna är oansvarig!!!

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.