Kännbara böter för den som missar YKB

Tidsgränsen då alla buss- och lastbilschaufförer måste ha yrkeskompetensbevis (YKB) kryper allt närmare. Saknas beviset riskerar både förare och åkeri kännbara böter.

– Om åkarna inte tar tag i frågan måste de anställa chaufförerna agera själva. Företag som hoppas på dispens från YKB-kravet är fel ute, säger Transports ombudsman Ulf Persson.

Reglerna om yrkeskompetensbevis gäller för alla chaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU. Redan i september 2015 måste bussförarna ha klarat av den obligatoriska fortbildningen och se till att ha beviset, YKB-kortet, med sig.

För lastbilschaufförer som jobbat några år i branschen är fristen satt till den 10 september 2016. Hos såväl myndigheter som arbetsgivare och fack finnas en oro över att många åkeriföretag dröjer med att sätta förarna i skolbänken.

– För fast anställd personal är det vår uppfattning att arbetsgivarna ska stå för utbildningen. I Transport är intrycket att de större åkeriföretagen sköter det här på ett bra sätt, säger Ulf Persson.

– Men i mindre åkerier ser vi en del problem. Många väntar i det längsta med att boka in de obligatoriska delkurserna. Risken är stor att företagen inte hinner klart till nästa höst.

Ulf Persson påpekar att chaufförerna också har ett ansvar. Om arbetsgivaren är saktfärdig eller tycks strunta i YKB-reglerna är det viktigt att den anställde själv  stöter på och begär en utbildningsplan.

– Om det ändå inte ger resultat måste chauffören kontakta Transport. Antingen fackklubben eller ett förhandlingsombud, om det finns ett sådant. Annars avdelningen, säger Ulf Persson.

Tidsgränsen – den 10 september 2016 – gäller för lastbilsförare som redan var yrkesverksamma när YKB-reglerna infördes 2009. För nyutbildade chaufförer började kravet gälla direkt och YKB blev en del av undervisningen på fordonsgymnasierna.

Effekten är att det redan nu finns förare där det första yrkeskomptensbeviset löpt ut.

Vad gäller om en förare fortsätter köra lastbil, utan beviset? Frågan går till Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen:

– Den som över huvud taget inte genomgått utbildningen kommer att få dagsböter. Hur stora dagsböterna blir beror på inkomsten och avgörs från fall till fall av domstolen.

– Notera också att samma straff, dagsböter, väntar den som uppsåtligen anlitar en chaufför utan YKB-utbildning. Det är väl troligt att åkerierna fälls i domstol i en sådan process.

Enligt Ted Montaigne blir det böter också för chaufförer som klarat av utbildningen, men glömt kortet hemma. Här väntar en så kallad ordningsbot.

– Hur stor den blir vet jag inte.

Ryktet säger att en del åkare hoppas på dispens från Transportstyrelsen, när personalen inte hunnit genomgå utbildningen hösten 2016. Men den dörren är stängd, förklarar Ted Montaigne:

– När EU tog beslut om reglerna kunde länderna själva bestämma hur lång tid införandet skulle ta.  Det finns faktiskt ingen möjlighet för oss att ge dispens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.