Kännbara böter för den som missar YKB
Tidsgränsen då alla buss- och lastbilschaufförer måste ha yrkeskompetensbevis (YKB) kryper allt närmare. Saknas beviset riskerar både förare och åkeri kännbara böter.
– Om åkarna inte tar tag i frågan måste de anställa chaufförerna agera själva. Företag som hoppas på dispens från YKB-kravet är fel ute, säger Transports ombudsman Ulf Persson.
Reglerna om yrkeskompetensbevis gäller för alla chaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU. Redan i september 2015 måste bussförarna ha klarat av den obligatoriska fortbildningen och se till att ha beviset, YKB-kortet, med sig.
För lastbilschaufförer som jobbat några år i branschen är fristen satt till den 10 september 2016. Hos såväl myndigheter som arbetsgivare och fack finnas en oro över att många åkeriföretag dröjer med att sätta förarna i skolbänken.
– För fast anställd personal är det vår uppfattning att arbetsgivarna ska stå för utbildningen. I Transport är intrycket att de större åkeriföretagen sköter det här på ett bra sätt, säger Ulf Persson.
– Men i mindre åkerier ser vi en del problem. Många väntar i det längsta med att boka in de obligatoriska delkurserna. Risken är stor att företagen inte hinner klart till nästa höst.
Ulf Persson påpekar att chaufförerna också har ett ansvar. Om arbetsgivaren är saktfärdig eller tycks strunta i YKB-reglerna är det viktigt att den anställde själv stöter på och begär en utbildningsplan.
– Om det ändå inte ger resultat måste chauffören kontakta Transport. Antingen fackklubben eller ett förhandlingsombud, om det finns ett sådant. Annars avdelningen, säger Ulf Persson.
Tidsgränsen – den 10 september 2016 – gäller för lastbilsförare som redan var yrkesverksamma när YKB-reglerna infördes 2009. För nyutbildade chaufförer började kravet gälla direkt och YKB blev en del av undervisningen på fordonsgymnasierna.
Effekten är att det redan nu finns förare där det första yrkeskomptensbeviset löpt ut.
Vad gäller om en förare fortsätter köra lastbil, utan beviset? Frågan går till Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen:
– Den som över huvud taget inte genomgått utbildningen kommer att få dagsböter. Hur stora dagsböterna blir beror på inkomsten och avgörs från fall till fall av domstolen.
– Notera också att samma straff, dagsböter, väntar den som uppsåtligen anlitar en chaufför utan YKB-utbildning. Det är väl troligt att åkerierna fälls i domstol i en sådan process.
Enligt Ted Montaigne blir det böter också för chaufförer som klarat av utbildningen, men glömt kortet hemma. Här väntar en så kallad ordningsbot.
– Hur stor den blir vet jag inte.
Ryktet säger att en del åkare hoppas på dispens från Transportstyrelsen, när personalen inte hunnit genomgå utbildningen hösten 2016. Men den dörren är stängd, förklarar Ted Montaigne:
– När EU tog beslut om reglerna kunde länderna själva bestämma hur lång tid införandet skulle ta. Det finns faktiskt ingen möjlighet för oss att ge dispens.