Robert Savela Foto:John Antonsson
Close
Robert Savela
Close

Känslosam debatt om partikrav

Kongressen. En av kongressens dittills mest känslosamma debatter utspelade sig på söndagskvällen och handlade om två förslag om att ta bort partikrav för att få delta i en facklig-politisk spetsutbildning. Till slut vann förbundsstyrelsens nej – och det utan att rösträkning behövdes.

Kongressen. För att få delta i en särskild facklig-politisk utbildning som anordnas av Transport krävs det medlemskap i Socialdemokraterna. Två motioner till kongressen handlade om att ta bort det partikravet.  

Första talare var Peter Eriksson från avdelning 4.  

– Det här är nog ett av de jobbigaste anföranden jag som demokratisk socialist hållit. Jag kommer att prata mot mitt eget parti. Men det är dags att öppna den dörr som stängdes för 105 år sedan, sa han och syftade på när Vänsterpartiet bildades av revolutionära utbrytare från Socialdemokraterna.  

Peter Eriksson ansåg att partiet sedan länge är ett vanligt demokratiskt parti och att det finns många vänsterpartister i Transport som är duktiga företrädare för förbundet, men ofta inte får politisk utbildning.  

–De är lite ute i kylan, sa han. 

Björn Eriksson Molin från avdelning 6 är vänsterpartist och har fått dispens att gå utbildningen. Från talarstolen berättade Björn Eriksson Molin att han först fått förtroendet att bli fackligt politiskt ansvarig för sin region i Transport, men blivit stoppad på grund av att han inte var medlem i Socialdemokraterna. 

Många talare tog därefter upp Socialdemokraternas försvagning av anställningsskyddet och undrade vem som egentligen lämnat vem. 

– Jag förstår rädslan och förstår viljan jag möter hos alla här inne som vill dra oss åt vänster, men jag är inte lika tålmodig som er. Min morfar var aktiv socialdemokrat. Palme var en enorm förebild för mig och det är därför jag är vänsterpartist i dag, sa Björn Eriksson Molin.  

Efter att många argumenterat för att ta bort partikravet svängde debatten. Bland andra ville Robert Savela från Norrbottensavdelningen, precis som förbundsstyrelsen, avslå motionerna.  

– Jag kan förstå tankegången. Men det skulle innebära att vi öppnar en dörr samtidigt som vi är på väg in i en rättegång om en uteslutning av en sverigedemokrat. Om vi förlorar den och valet går så illa som det kan. Var drar vi då gränsen för vem som ska få gå våra politiska utbildningar? Om vi röstar ja till förslaget och öppnar den här dörren ger vi oss ut på farligt vatten, sa Robert Savela och möttes av starka applåder. 

Streck sattes i debatten och när talarlistan var tom genomfördes röstning via acklamation. Förbundsstyrelsens förslag att avslå motionerna vann. Kravet på att vara medlem i Socialdemokraterna för att få gå den facklig-politiska utbildningen är kvar. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.