Robert Savela Foto:John Antonsson
Close
Robert Savela
Close

Känslosam debatt om partikrav

Kongressen. En av kongressens dittills mest känslosamma debatter utspelade sig på söndagskvällen och handlade om två förslag om att ta bort partikrav för att få delta i en facklig-politisk spetsutbildning. Till slut vann förbundsstyrelsens nej – och det utan att rösträkning behövdes.

Kongressen. För att få delta i en särskild facklig-politisk utbildning som anordnas av Transport krävs det medlemskap i Socialdemokraterna. Två motioner till kongressen handlade om att ta bort det partikravet.  

Första talare var Peter Eriksson från avdelning 4.  

– Det här är nog ett av de jobbigaste anföranden jag som demokratisk socialist hållit. Jag kommer att prata mot mitt eget parti. Men det är dags att öppna den dörr som stängdes för 105 år sedan, sa han och syftade på när Vänsterpartiet bildades av revolutionära utbrytare från Socialdemokraterna.  

Peter Eriksson ansåg att partiet sedan länge är ett vanligt demokratiskt parti och att det finns många vänsterpartister i Transport som är duktiga företrädare för förbundet, men ofta inte får politisk utbildning.  

–De är lite ute i kylan, sa han. 

Björn Eriksson Molin från avdelning 6 är vänsterpartist och har fått dispens att gå utbildningen. Från talarstolen berättade Björn Eriksson Molin att han först fått förtroendet att bli fackligt politiskt ansvarig för sin region i Transport, men blivit stoppad på grund av att han inte var medlem i Socialdemokraterna. 

Många talare tog därefter upp Socialdemokraternas försvagning av anställningsskyddet och undrade vem som egentligen lämnat vem. 

– Jag förstår rädslan och förstår viljan jag möter hos alla här inne som vill dra oss åt vänster, men jag är inte lika tålmodig som er. Min morfar var aktiv socialdemokrat. Palme var en enorm förebild för mig och det är därför jag är vänsterpartist i dag, sa Björn Eriksson Molin.  

Efter att många argumenterat för att ta bort partikravet svängde debatten. Bland andra ville Robert Savela från Norrbottensavdelningen, precis som förbundsstyrelsen, avslå motionerna.  

– Jag kan förstå tankegången. Men det skulle innebära att vi öppnar en dörr samtidigt som vi är på väg in i en rättegång om en uteslutning av en sverigedemokrat. Om vi förlorar den och valet går så illa som det kan. Var drar vi då gränsen för vem som ska få gå våra politiska utbildningar? Om vi röstar ja till förslaget och öppnar den här dörren ger vi oss ut på farligt vatten, sa Robert Savela och möttes av starka applåder. 

Streck sattes i debatten och när talarlistan var tom genomfördes röstning via acklamation. Förbundsstyrelsens förslag att avslå motionerna vann. Kravet på att vara medlem i Socialdemokraterna för att få gå den facklig-politiska utbildningen är kvar. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.