Kanten på E45 håller inte
UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.
Brandkåren bekräftar att vägen är smal och trång – och att vägkanterna är så lösa att tunga fordon välter ner i diket.
– Vägen är fruktansvärt dålig norr om Orsa, säger chauffören Christer Jonsson när han, två dagar efter incidenten, fortfarande inte har kunnat lämna Dalarna.
– Jag är på väg att hämta en ny dragstång nu, berättar han.
Christer Jonsson jobbar på ett åkeri i Uddevalla, men kör E45:an norrut ungefär en gång i veckan. Han transporterar kofoder från Hällekis i Västergötland till bönder norr om Östersund.
– Varje dag jag kommer hem och parkerar lastbilen efter den här körningen tänker jag ”skönt att jag klarade mig i dag också”.
Vad har du för tips till andra som kör E45 mellan Orsa och Sveg?
– Det finns inga alternativa vägar … så ta det jävligt försiktigt.
Per-Erik Jonsson, distriktschef på Brandkåren norra Dalarna, berättar för Mora tidning att många liknande avåkningar då lastbilar skär ner i diket inträffar på vägsträckan varje år.
– Vi har skrivit till Trafikverket två eller tre gånger för att försöka få vägen bredare och kanter som håller, säger Per-Erik Jonsson till tidningen.
På Trafikverkets pressavdelning har Camilla Hult utrett frågan för Transportarbetarens räkning:
– Vi känner till problematiken, säger hon och beskriver de två alternativ som myndigheten ser för den kritiserade delen av E45.
Ett sätt att få bort de skarpa kanterna där underlaget blir löst är att göra vägen smalare, inget som Trafikverket planerar.
Den andra lösningen är att bredda vägen och det förutsätter ändringar i den vägplan som myndigheten föreslår och regeringen beslutar om.
– Men där finns det andra projekt som ligger före, säger Camilla Hult.