Lastbilssläp i diket
Close
Christer Jonssons egen bild på lastbilssläpet som skar igenom den mjuka vägkanten och lade sig i diket.
Close

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Brandkåren bekräftar att vägen är smal och trång – och att vägkanterna är så lösa att tunga fordon välter ner i diket.

– Vägen är fruktansvärt dålig norr om Orsa, säger chauffören Christer Jonsson när han, två dagar efter incidenten, fortfarande inte har kunnat lämna Dalarna.

– Jag är på väg att hämta en ny dragstång nu, berättar han.

Christer Jonsson jobbar på ett åkeri i Uddevalla, men kör E45:an norrut ungefär en gång i veckan. Han transporterar kofoder från Hällekis i Västergötland till bönder norr om Östersund.

– Varje dag jag kommer hem och parkerar lastbilen efter den här körningen tänker jag ”skönt att jag klarade mig i dag också”.

Vad har du för tips till andra som kör E45 mellan Orsa och Sveg?

– Det finns inga alternativa vägar … så ta det jävligt försiktigt.

Per-Erik Jonsson, distriktschef på Brandkåren norra Dalarna, berättar för Mora tidning att många liknande avåkningar då lastbilar skär ner i diket inträffar på vägsträckan varje år.

– Vi har skrivit till Trafikverket två eller tre gånger för att försöka få vägen bredare och kanter som håller, säger Per-Erik Jonsson till tidningen.

På Trafikverkets pressavdelning har Camilla Hult utrett frågan för Transportarbetarens räkning:

– Vi känner till problematiken, säger hon och beskriver de två alternativ som myndigheten ser för den kritiserade delen av E45.

Ett sätt att få bort de skarpa kanterna där underlaget blir löst är att göra vägen smalare, inget som Trafikverket planerar.

Den andra lösningen är att bredda vägen och det förutsätter ändringar i den vägplan som myndigheten föreslår och regeringen beslutar om.

– Men där finns det andra projekt som ligger före, säger Camilla Hult.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Gunnar Näs:
    10 augusti, 2019

    Hela sträckan orsa sveg skulle behöva göras nåt åt ,brukar ploga till västbacka från sveg det är halva sträckan mot orsa och vissa partier är smal och full i tjälskott så möter man en lastbil så är det på håret att man inte hakar i plogen på mötande ,under turistsesongen så sitter man som på nålar när takboxrallyt startar ..men i stället planeras en förbifart sveg för pengar man kunnat lägga ner på säkerhet och befintlig väg istället

  2. Jan Blomqvist:
    8 augusti, 2019

    Jag hamnade i kön vid detta tillfälle på väg norrut på semester, har kört den här vägen fullastad med betongelement 64 ton, till fjällen i mitt jobb. Man sitter med tungan rätt i mun och hoppas på det bästa sommar som vinter varje gång. Såg också att vägkanten skurit för detta ekipage.
    I vintras satt jag i Noppikoskibacken med full last, detta p.g.a oplogad väg c:a 2 dm då jag fick möte med personbil som inte tordas gå ut i vägkanten, så jag blev kvar..!

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Grönt ljus för trafikbyggen

Infrastruktur. Regeringen har gett klartecken för tio större byggen inom landets transportsystem. Byggstart i år gäller bland annat projekt i Dalarna, Mariestad och Göteborg.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.