Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Månadens klubb

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

I klubbens bokhylla står en rosa bordsflagga bredvid en ljusblå med Flygavdelningens symbol. Vi är inkluderande, förklarar ordförande Hans ”Hasse” Ahlberg och sekreterare Terry Jonker i SAS Ground Handlings arbetsplatsklubb.

Flyget liknar de vid en levande organism där minsta rörelse påverkar: sen passagerare – sent bagage – sen lastning – sen avgång…

– Det har lugnat ner sig lite nu jämfört med början av sommaren, det ser vi i terminalen. Men det är fortfarande mycket, säger Hasse.

– Redan förra hösten påtalade vi från facket att det riskerade att bli problem med bemanningen när folk kom tillbaka och började resa efter pandemin. Och det är inte kul att säga att man hade rätt.

Fullt kaos

I mitten av juni i år var kaoset ett faktum, med rapporter om en överfull terminal, timslånga köer till incheckningen och missade flighter. Av de grupper Transport organiserar var det ofta flygplatskontrollanterna som fick fronta i medier, och tala om problemen. Men alla påverkades. För Hasse och Terry vore ökat samarbete med övriga fackklubbar inom ”inhägnat område” önskvärt, visa på styrkan i att hålla ihop.

– Vi i klubben här jonglerar ständigt mellan ärenden, det är både på gott och ont. Ibland skulle man vilja känna att vi nått målet, men så fungerar det inte, säger Hasse.

För närvarande ligger ett ärende som rör belastningen hos Arbetsmiljöverket. I september väntar centrala förhandlingar som rör schemaläggning.

– Det finns inget Utopia, det är aldrig en lugn stund, säger Terry.

Inte fackliga på heltid

Varken han eller någon annan i den stora klubbens styrelse arbetar heltid fackligt.

– Vi vill inte ha det avståndet, vi ska lyfta samma väskor som alla medlemmar, säger Terry Jonker.

Samtidigt betonar både han och Hasse att jobbet är komplext. Det är fysiskt tungt, men kräver också kognitiv förmåga för att klara planering och ­logistik. För att under tidspress i chatt kunna kommunicera med folk på olika kontinenter, för att ha total koll på vikt, balans och volym.

I mitten av augusti är trafikvolymen på flyget uppe i 80 procent av hur det såg ut före pandemin. Men bemanningen har inte alls fått samma återväxt.

Många konsekvenser

Covid har fått många konsekvenser, som att flygpassagerare i snitt har två kilo tyngre packning ”kanske för att säkra för en lockdown” enligt lastarna. Än värre är att många tidigare arbetskamrater inte återvänt efter nedstängningen våren 2020, då flygtrafiken i princip frös på marken. Och nära hälften av de anställda vid SAS marktjänstbolag tvingades lämna.

– Det var inga lätta förhandlingar. Och det finns fortfarande en bitterhet för att det inte drabbade en enda chef, säger Hasse Ahlberg.

– Sedan vill jag säga att vi ska vara ödmjuka. Vi har fått ta över en väl fungerande facklig verksamhet, på många arbetsplatser finns ingen alls. Det gäller att förvalta arvet på ett bra sätt, säger Hasse Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.