Kaos i sophämtningen i Västerås
Förra veckan tog en ny entreprenör över sophämtningen i stora delar av Västerås, med bara nyanställd personal som inte kan området. Sedan dess har det blivit kraftiga förseningar i hämtningen.
Från och med måndag i förra veckan är det Samtek som sköter sophämtningen i västra delen av Västerås. De vann upphandlingen framför Sita, som haft kontraktet i ungefär fem år.
– Ändå har Samtek inte ens kontaktat några av de gamla Sitachaufförerna. De har nyanställt helt och hållet. Jag har aldrig tidigare varit med om att en ny entreprenör som vunnit ett kontrakt, inte försöker få med sig personalen som redan jobbar i området, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport avdelning 19 Västerås.
Problemen har inte låtit vänta på sig. Lokaltidningarna skriver om ”havererad sophämtning” och ”påsberg” vid hämtningsplatserna. Bara under helgen rapporterade Västerås stad cirka 300 anmälningar om utebliven sophämtning.
– Ingen skugga över de nyanställda. Det är säkert bra killar, men de kan ju inte området, säger Anna Ryding.
Avdelning 19 har begärt ut riskbedömning och övertidsjournaler från Samtek.
– Det är vårt sätt att skydda arbetstagarna från överbelastning i den situation som uppstått. Utöver det kan jag inte säga så mycket om Samtek eftersom de är helt nya här i Västerås, jag känner dem inte. Vi får bilda oss en uppfattning utifrån materialet vi begärt ut, säger Anna Ryding.
Samteks uppdrag gäller till den 31 januari 2019, och är värt cirka 8 miljoner kronor per år.