Kaos med för få lastare
Resväskorna samlas i drivor. Bakom kaoset i ankomsthallen på Arlanda ligger alltför få som lastar och lossar planen. Och medan resenärerna får åka hem utan sitt bagage blir de anställda allt mer stressade och slutkörda.
– Det finns inte folk att lasta och lossa allt inom tidsramarna. Vi har aldrig någonsin haft så dålig bemanning under en sommar, säger Erik Bohlin, huvudskyddsombud för Transport på Arlanda.
Hans chef håller med:
– Vi har räknat fel, erkänner han.
– Det kommer helt enkelt mer bagage än vi räknade med och vi har planerat sommaren med för lite personal, fortsätter Peter Eriksson, rampchef på SAS Ground handling.
Flera olika företag sköter bagagehantering och annan marktjänst för de olika flygbolagen på Arlanda.
– Jag har inte insyn i alla bolag, men när det gäller SAS är den här sommaren extrem, säger huvudskyddsombudet Erik Bohlin. Läget är oerhört påfrestande för lastarna. De är helt slutkörda och jag är rädd att det kommer att visa sig i sjukskrivningar och tillbud framöver.
Facket har startat en egen granskning av hur stor belastning en lastare utsätts för. Hur mycket hen lyfter under ett dygn.
– Vi ska diskutera påfrestningarna med ledningen, säger Erik Bohlin. Och vi driver ständigt krav på effektivare utrustning som till exempel bättre lyfthjälpmedel.
– Det krävs också att de som leder verksamheten lär sig att prioritera när det inte finns tillräckligt med folk som kan lasta och lossa inom den tid som egentligen krävs.
Peter Eriksson medger att sommaren har varit och fortfarande är för stressig.
– Systemet ska vara mer stabilt nu när vi planerar för nästa period, säger han. Vi ska rekrytera.
Svedavia, som äger och driver själva flygplatsen, konstaterar också att sommarproblemen med överblivna väskor i högar består denna vecka när skolorna börjar.
– Vi ska se till att bagaget flyttas från ankomsthallen till en annan plats, säger Åsa Öhman på Svedavias presstjänst. Det har hittills inte fungerat.