Kaos på Slottsbacken

Turismen i Stockholm blomstrar. Besökarna blir fler och fler för varje år och turistnäringen och staden gnuggar händerna. Samtidigt blir bussparkeringarna överbelastade när turistbussar väller in till Slottsbacken. – En fredag eller lördag kan det vara fullkomligt kaos här, säger Lars Lindqvist, busschaufför på Tuna trafik.

Fler och fler turister väljer att tillbringa sin semester i Sverige. Enligt Tillväxtverket har turismen ökat stadigt flera år i rad och slog förra året rekord. Allra störst är ökningen i Stockholm. Fler turister som spenderar pengar är förstås välkommet för turistnäringen och staden. Men det uppstår också problem när upp till 60 turistbussar samtidigt ska parkera vid Slottet.

– Det blir fler och fler turister i Stockholm varje dag, och alla vill till Slottet. Busschaufförerna, vi och trafikkontoret gör så gott vi kan men det är inte ett lätt problem att lösa, säger Claudia Quas, projektledare på Stockholm visitors board.

Meningen är att bussarna ska köra upp till slottet och lämna av turisterna, för att sedan åka och parkera på närmsta bussparkering. Men många bussar parkeras i stället uppe på Slottsbacken. Lars-Göran Jansson, utredare på kommunens trafikkontor, håller med om att det är problematiskt på platsen.

– Det finns gott om bussparkeringar. Men i och med att turismen ökar så kraftigt är det klart att vi måste titta på hur vi kan förbättra möjligheterna, säger han.

Lars Lindqvist har kört turistbussar sedan 1970-talet och han tycker att det borde gå att få en jämnare fördelning på turisterna, genom att till exempel ordna så att inte alla kryssningsfartyg kommer in samtidigt.

– Det är klart att det blir problem när det är så många turister som har ett begränsat antal timmar på sig att se allt. Det kommer bli ännu värre nästa år, när de bygger om Slussen, säger han.

För turisterna som har begränsat med tid är buss ett oslagbart alternativ. Många platser hinns med på kort tid. Melissa White från USA är en av alla som valt att ta sig fram med guidad busstur.

– Stockholm är så vackert och har så mycket historiska platser att besöka. Eftersom jag bara är här ett par timmar är buss det absolut smidigaste, säger hon.

Men om Stockholm ska kunna ta hand om alla turister i framtiden är bättre trafiklösningar ett måste, enligt busschauffören Lars Lindqvist.

– De måste hitta ett sätt att ordna det, så att vi kan ta hand om alla de människor som kommer och besöker Stockholm. Men jag förstår att det inte är ett lätt problem och jag är väldigt glad att det inte är jag om ska lösa det, säger han.

Enligt Trafikkontoret och Stockholm visitors board, marknadsföringsbolaget som också ägs av Stockholms stad, jobbar de båda kontinuerligt för att förbättra trafiksituationen.

– Vi har ofta möten med trafikkontoret för att hitta lösningar på problemen. Inte bara vid Slottet utan vid alla sevärdheter, säger Claudia Quas.

Assan Manne

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.