Ordföranden har ordet

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Det finns dock ett par saker som trots detta ändå förvånar mig.

För det första hur våra folkvalda politiker sköter sitt arbete. Nuförtiden verkar det mesta gå ut på att skrika högst likt en övertänd Ebba Busch, som förmodligen tuggar taggtråd varje frukost för att sen skölja ner den med fotogen.

Eller som ett annat parti, lägga ut baksluga minfält i form av misstroendeförklaringar eller KU-anmälningar gällande i princip vad som helst. Och detta görs när det förs krig i vår absoluta närhet, minimilöner från EU knackar på vid gränsen, när klimathotet blir alltmer påtagligt och dessutom är vi bara ett par månader från valet.

Vad kan man då dra för slutsatser av ovanstående?

Ja, en sak är då helt säker, historien får inte upprepas i september.

Vi måste helt enkelt rösta fram en regering som har mandat och handlingsutrymme för egen politik. Vi måste också säkerställa och ha garantier för att kommande politik inte går vilse i kompromisser som hotar tryggheten för svenska arbetare.

Vi behöver kort och gott en röd regering, inte en vilsen kompromissad sörja av oklar kulör.

Minst lika mycket förvånas jag över hur Swedavia och deras underleverantörer hanterar den mycket väntade och lätt förutspådda uppgången av flygtrafiken på Arlanda flygplats. Eller ärligt talat, egentligen förvånas man väl inte.

Det som till stor del orsakat problemen är helt enkelt ren girighet och vinstintressen.

Man håller minimal bemanning på alla funktioner såsom incheckning, bagageinlämning och säkerhetskontroll för att maximera vinsten genom låga personalkostnader.

Terminal 4 hålls stängd alltför länge, samtidigt som man utökar antalet linjer och avgångar för att tjäna ännu mer pengar.

Swedavia och Avarn påstår sedan att det är svårt att rekrytera, och det är klart att med den arbetsmiljön och villkoren som råder så blir det ju tyvärr inte lättare.

Att man sedan börjar rekrytera på allvar alldeles för sent är ju på gränsen till tjänstefel.

Vill även ta tillfället i akt att önska er alla en skön, trevlig och förhoppningsvis avkopplande sommar och semester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Givetvis är det vinstintressen som driver alla vinstdrivande företag, det är ju ingen ideell verksamhet med personal som arbetar gratis bara för att det är roligt.Tyvärr så är det även alldeles för många inkompetenta personer som har beslutsfattande poster i samhället och i företagen som gör att den vanliga konsumenten blir lidande av alla dessa köer som skapas på grund av dåligt ledarskap i samhället och i företagen.

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.