Ordföranden har ordet

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Det finns dock ett par saker som trots detta ändå förvånar mig.

För det första hur våra folkvalda politiker sköter sitt arbete. Nuförtiden verkar det mesta gå ut på att skrika högst likt en övertänd Ebba Busch, som förmodligen tuggar taggtråd varje frukost för att sen skölja ner den med fotogen.

Eller som ett annat parti, lägga ut baksluga minfält i form av misstroendeförklaringar eller KU-anmälningar gällande i princip vad som helst. Och detta görs när det förs krig i vår absoluta närhet, minimilöner från EU knackar på vid gränsen, när klimathotet blir alltmer påtagligt och dessutom är vi bara ett par månader från valet.

Vad kan man då dra för slutsatser av ovanstående?

Ja, en sak är då helt säker, historien får inte upprepas i september.

Vi måste helt enkelt rösta fram en regering som har mandat och handlingsutrymme för egen politik. Vi måste också säkerställa och ha garantier för att kommande politik inte går vilse i kompromisser som hotar tryggheten för svenska arbetare.

Vi behöver kort och gott en röd regering, inte en vilsen kompromissad sörja av oklar kulör.

Minst lika mycket förvånas jag över hur Swedavia och deras underleverantörer hanterar den mycket väntade och lätt förutspådda uppgången av flygtrafiken på Arlanda flygplats. Eller ärligt talat, egentligen förvånas man väl inte.

Det som till stor del orsakat problemen är helt enkelt ren girighet och vinstintressen.

Man håller minimal bemanning på alla funktioner såsom incheckning, bagageinlämning och säkerhetskontroll för att maximera vinsten genom låga personalkostnader.

Terminal 4 hålls stängd alltför länge, samtidigt som man utökar antalet linjer och avgångar för att tjäna ännu mer pengar.

Swedavia och Avarn påstår sedan att det är svårt att rekrytera, och det är klart att med den arbetsmiljön och villkoren som råder så blir det ju tyvärr inte lättare.

Att man sedan börjar rekrytera på allvar alldeles för sent är ju på gränsen till tjänstefel.

Vill även ta tillfället i akt att önska er alla en skön, trevlig och förhoppningsvis avkopplande sommar och semester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Givetvis är det vinstintressen som driver alla vinstdrivande företag, det är ju ingen ideell verksamhet med personal som arbetar gratis bara för att det är roligt.Tyvärr så är det även alldeles för många inkompetenta personer som har beslutsfattande poster i samhället och i företagen som gör att den vanliga konsumenten blir lidande av alla dessa köer som skapas på grund av dåligt ledarskap i samhället och i företagen.

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.