Kartlägger cabotaget
Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.
Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.
Lastbilschauffören Thomas Hallström kör av E4:an och in på bensinmacken vid Stavsjö utanför Nyköping för kafferast. På parkeringen står en lastbil med utländsk registreringsskylt.
– Titta, nu kan vi ”tagga” en, säger han nöjt och plockar fram mobiltelefonen.
Thomas Hallström är en av runt 2 500 personer som den senaste månaden har hjälpt forskarna att spåra utländska lastbilar på svenska vägar. Med några enkla knapptryckningar i mobil-appen ”Cabotagestudien” (läs mer på www.cabotagestudien.se) skriver han in bilens registreringsnummer och skickar i väg. Helt automatiskt läggs sedan bilens position till.
Mobil-appen är grunden för den kartläggning av cabotagetrafik som transportforskaren Henrik Sternberg arbetar med. Genom att flera tusen personer har laddat ner appen och anmäler så fort de ser en utländsk lastbil, kan forskarna se mönster i trafiken och följa enstaka lastbilar in och ut ur Sverige.
I slutet av maj hade systemet tagit emot mer än 100 000 rapporter, ”taggningar” av utländska lastbilar. Genom att studera hur ofta de taggade lastbilarna lämnar Sverige har forskarna fått fram en uppskattning av hur stor del av den utländska lastbilsflottan som är i Sverige illegalt.
Resultatet så här långt har fått Henrik Sternberg att tappa hakan.
– Resultaten är betydligt starkare än vi trodde. Jag hade gissat på runt tio procent illegalt cabotage, men vår studie visar på 60 procent. En stor del av bilarna lämnar aldrig Sverige.
Kartläggningen har gett flera insikter om den illegala trafiken.
– Vår utgångspunkt var att den illegala trafiken bara återfanns inom trailerdragning. Men det visar sig att det drabbar alla segment, allt från anläggningsbilar till timmerbilar, säger Henrik Sternberg.
I ett första skede ska studien pågå till den 31 maj. Sedan ska Henrik Sternberg analysera resultaten för att kunna presentera dem på politikerveckan i Almedalen i juli. Tanken är att studien därefter ska fortsätta i höst igen.
Thomas Hallström har hittills hunnit tagga runt 500 bilar. Han är noga med att inte äventyra trafiksäkerheten eller slösa på arbetstiden. Därför taggar han inte när han kör. I stället passar han på under raster och andra tider då han står still. Som i väntan på att lasta och lossa containrar i Frihamnen eller något industriområde i Stockholm. Dessutom tar han ofta en extra sväng till industriområdet i Jordbo utanför Stockholm på väg hem eller på lediga stunder.
– På söndagar dansar jag bugg i Hägersten så då svänger jag förbi Jordbro på vägen hem.
Thomas Hallström har inget emot utländska chaufförer eller cabotage-trafik, så länge det sker inom lagens gränser. Men när utländska lastbilar konkurrerar på oschysta villkor surnar han till.
– Jag är inte emot cabotaget som det är utformat i dagsläget. Jag vill bara att reglerna ska följas.
Hans stora engagemang i studien kommer delvis från personliga erfarenheter. För några år sedan körde han löstrailer åt samma åkare som han nu fraktar containrar för. Men efter några år lönade sig inte verksamheten längre.
– 2006 kunde vi vara tio svenska chaufförer som stod och väntade på last i hamnen i Göteborg. Några år senare var det jag och en till som talade svenska. Vi blev i praktiken utkonkurrerade.
Thomas Hallström brinner för jobbet som lastbilschaufför. Därför är han också orolig för vad som ska hända med den svenska åkeribranschen i framtiden.
– Jag tror fortfarande att det finns tjejer och killar som vill komma ut och köra och uppleva Sverige från lastbilshytten. Ska vi bara ha utländska chaufförer så får de inte uppleva den friheten.