Kartlägger cabotaget

Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.

Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.

Lastbilschauffören Thomas Hallström kör av E4:an och in på bensinmacken vid Stavsjö utanför Nyköping för kafferast. På parkeringen står en lastbil med utländsk registreringsskylt.

– Titta, nu kan vi ”tagga” en, säger han nöjt och plockar fram mobiltelefonen.

Thomas Hallström är en av runt 2 500 personer som den senaste månaden har hjälpt forskarna att spåra utländska lastbilar på svenska vägar. Med några enkla knapptryckningar i mobil-appen ”Cabotagestudien” (läs mer på www.cabotagestudien.se) skriver han in bilens registreringsnummer och skickar i väg. Helt automatiskt läggs sedan bilens position till.

Mobil-appen är grunden för den kartläggning av cabotagetrafik som transportforskaren Henrik Sternberg arbetar med. Genom att flera tusen personer har laddat ner appen och anmäler så fort de ser en utländsk lastbil, kan forskarna se mönster i trafiken och följa enstaka lastbilar in och ut ur Sverige.

I slutet av maj hade systemet tagit emot mer än 100 000 rapporter, ”taggningar” av utländska lastbilar. Genom att studera hur ofta de taggade lastbilarna lämnar Sverige har forskarna fått fram en uppskattning av hur stor del av den utländska lastbilsflottan som är i Sverige illegalt.

Resultatet så här långt har fått Henrik Sternberg att tappa hakan.

– Resultaten är betydligt starkare än vi trodde. Jag hade gissat på runt tio procent illegalt cabotage, men vår studie visar på 60 procent. En stor del av bilarna lämnar aldrig Sverige.

Kartläggningen har gett flera insikter om den illegala trafiken.

– Vår utgångspunkt var att den illegala trafiken bara återfanns inom trailerdragning. Men det visar sig att det drabbar alla segment, allt från anläggningsbilar till timmerbilar, säger Henrik Sternberg.

I ett första skede ska studien pågå till den 31 maj. Sedan ska Henrik Sternberg analysera resultaten för att kunna presentera dem på politikerveckan i Almedalen i juli. Tanken är att studien därefter ska fortsätta i höst igen.

Thomas Hallström har hittills hunnit tagga runt 500 bilar. Han är noga med att inte äventyra trafiksäkerheten eller slösa på arbetstiden. Därför taggar han inte när han kör. I stället passar han på under raster och andra tider då han står still. Som i väntan på att lasta och lossa containrar i Frihamnen eller något industriområde i Stockholm. Dessutom tar han ofta en extra sväng till industriområdet i Jordbo utanför Stockholm på väg hem eller på lediga stunder.

– På söndagar dansar jag bugg i Hägersten så då svänger jag förbi Jordbro på vägen hem.

Thomas Hallström har inget emot utländska chaufförer eller cabotage-trafik, så länge det sker inom lagens gränser. Men när utländska lastbilar konkurrerar på oschysta villkor surnar han till.

– Jag är inte emot cabotaget som det är utformat i dagsläget. Jag vill bara att reglerna ska följas.

Hans stora engagemang i studien kommer delvis från personliga erfarenheter. För några år sedan körde han löstrailer åt samma åkare som han nu fraktar containrar för. Men efter några år lönade sig inte verksamheten längre.

– 2006 kunde vi vara tio svenska chaufförer som stod och väntade på last i hamnen i Göteborg. Några år senare var det jag och en till som talade svenska. Vi blev i praktiken utkonkurrerade.

Thomas Hallström brinner för jobbet som lastbilschaufför. Därför är han också orolig för vad som ska hända med den svenska åkeribranschen i framtiden.

– Jag tror fortfarande att det finns tjejer och killar som vill komma ut och köra och uppleva Sverige från lastbilshytten. Ska vi bara ha utländska chaufförer så får de inte uppleva den friheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.