Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bildtext: VTD säger upp nästan hälften av sina tidningsbud. Andra bolag följer efter. (Bilden är en arkivbild, tagen vid ett annat tillfälle.)
Close

Katastrofbesked för tidningsbud

Tidningsdistributörer. Omkring 170 tidningsbud i Västsverige riskerar att mista jobbet. Det är en följd av mediebolaget Stampens stora sparpaket, som innebär att över 10 000 hushåll inte längre får sin morgontidning hemburen.

Från den första oktober börjar förändringarna genomföras. Neddragningarna. Det efter beslut av Stampen Media och Västsvensk Tidningsdistribution (VTD). Det handlar om utgivning och distribution för koncernens sammanlagt 16 tidningar, från Strömstad i norr till Laholm i syd och Alingsås i öst.

När allt färre prenumererar på en daglig papperstidning blir kostnaden per utdelat exemplar allt högre, särskilt i glesbefolkade trakter.

– Vi behöver säkerställa att vi inte åker flera kilometer till en brevlåda med bara en tidning för då blir distributionen alltför kostsam, säger VTD:s vd Annika Nyberg, till SVT Nyheter Väst.

Mängden paket, som buden distribuerar, har inte ökat i den mängd som krävs för att motivera att fortsätta köra i vissa områden på landsbygden. Post och paket kommer dock till skillnad från lokaltidningar att få nya leverantörer.

Var tionde prenumerant förlorar tidningen

Totalt har Stampen Medias tidningar omkring 100 000 hushåll som prenumererar på en papperstidning, så kallade printkunder. Det betyder att var tionde i höst blir av med möjligheten att läsa sin tidning på traditionellt vis. Framför allt handlar det om hushåll på landsbygden, men även adresser i tätorter kan drabbas om för få personer prenumererar på en papperstidning. Samtliga har erbjudits digitala prenumerationer på ”sin” tidning och även stöd i övergången till läsande i annan form.

Stampens digitaliseringsprocess slog redan i våras hårt mot tidningsbuden i Bohuslän. Två av tre bud fick besked om att de skulle behöva sluta när tidningar i regionen genomförde större förändringar. Strömstads Tidning upphörde den 1 oktober helt att komma ut på papper. Bohuslänningen halverar utgivningstakten, från sex dagar i veckan till tre dagar.

Samtidigt skrotades det system med filialer som VTD byggt upp i Bohuslän. All utdelning utgår nu från Uddevalla.

Av tidigare 60 tidningsbud kommer bara omkring 20 att arbeta kvar när förändringen är helt genomförd.

Chock och sorg bland buden

Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg
Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg

Tidningsbudet och Transports ordförande i avdelning 55 Bohuslän/Dalsland, Daniel Hilmér, talade om chock och sorg efter beskedet:

– Det är brutalt. Det blir inte så mycket kvar utan känns som ett sista steg före att helt ta bort distributionen. Jag har svårt att se hur det skulle gå att vända, inget kommer ju att vara kvar – arbetsplatserna läggs ned, det kommer inte att finnas några lokaler eller annat att återgå till.

Stampen motiverade då förändringen med allt färre läsare av papperstidningar och därmed ökade kostnader för distribution.

Det stora sparpaket som genomförs inom hela koncernen är också motiverat av en kraftigt vikande annonsmarknad.

De första sju månaderna i år minskade Stampens annonsförsäljning med 30 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. I augusti var tappet ytterligare 10 miljoner kronor.

Varslet inom Stampenkoncernen innebär neddragningar på bred front, både på redaktioner och övriga tidningsavdelningar. Och på distributionen, tidningsbuden – den bärande länken i yttrandefrihetens kedja som det så vackert brukar talas om på Tidningsbudens dag i oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.