Katrin ger svar på tal – om sommarjobb
Från anställningsbevis och hur man säger upp sig själv – till slutlön och semesterersättning. Frågorna till fackets hjälptelefon förändras i takt med att sommaren passerar.
– Just nu är det viktigt att se till att man får sin semesterersättning, det står i lagen. Och ett intyg eller betyg på att man har jobbat, säger Katrin Olofsson, som för tredje gången sommarjobbar med att svara på sommarjobbarnas frågor.
Till vardags är hon avdelningssekreterare i Transport i Värmland och har dessutom just tagit sin examen i statsvetenskap.
LO driver fackets telefon- och mejlservice för sommarjobbare för tjugonde året. Det har kommit 1 165 samtal hittills i år, ungefär som förra säsongen.
Vanligaste frågorna skiljer sig inte heller åt: Mest handlar det om lön, arbetstid och anställningsbevis.
Dubbelt så många från Transports branscher har ringt jämfört med förra året. Men fortfarande är problemen i transportjobben bara en liten del av det som sommarjobbarna hör av sig om. 43 samtal har handlat om bensinstationsjobb, bemanningsanställningar eller andra transportarbeten.
– De flesta transportbranscher har ju inga klassiska sommarjobb, säger Katrin Olofsson. Snittåldern bland dem som har hört av sig är 20 i år och 26 förra året, medan den bara är 19 bland samtliga som har ringt.
Problem med solskensavtal är över lag betydligt vanligare i år då sommaren bjudit på betydligt mera regn och kyligare vindar än i fjol. De som ringer kan helt sakna anställningsbevis och en skriftlig uppgörelse om arbetstiderna. Andra har både avtal och schema, men skickas ändå hem från jobbet när kunderna uteblir. Då handlar det om ett avtalsbrott som går att bevisa.
– Så svaret beror på omständigheterna. Den som ringer får reda på sina rättigheter, och för en hel del räcker det för att kunna prata med sin arbetsgivare och få en förändring, säger Katrin Olofsson.
– Arbetsgivarna kan inte alltid reglerna själva. Ibland ringer de också och frågar vad som gäller, säger hennes chef Malin Djuse, LO:s ungdomssekreterare.
De värsta samtalen kan handla om en tonåring som jobbar olagligt långa dagar och inte får ta rast. Andra kan komma från en person som jobbat hela sommaren utan att få någon lön. Och riktigt jobbiga samtal kan innehålla berättelsen om en arbetsgivare som trakasserar sina unga anställda sexuellt.
Många gånger kopplar telefonteamet ihop en undrande eller illa behandlad ungdom med rätt fackförbund för branschen.
– Och då kan vi stöta på så fruktansvärt fantastiska ombudsmän eller klubbordförande, säger Katrin Olofsson. Det finns så många fackliga hjältar där ute.