Keolis bryter kontraktet – alla kan bli av med jobbet
Färdtjänst. Ett par dagar före midsommar kom beskedet att Keolis sagt upp avtalet med Värmlandstrafik om färdtjänst och sjukresor. Nu upphandlas trafiken på nytt och Transportklubben på Keolis fruktar försämrad arbetsmiljö och förlorade jobb.
Ronnie Persson är ordförande för Transports klubb på Keolis i Värmland. Det är på hans initiativ vi träffas i Munkfors. Orten ligger i mitten av länet och på så vis är det lättare för övriga styrelsen att mötas upp. Dessutom råkar det vara platsen för Värmlandstrafiks huvudkontor.
Transportarbetaren har skrivit om färdtjänstförarna i Värmland förr. Då handlade det om att vissa förare fick gå ner i lön när Keolis tog över trafiken, medan andra förare som kom från taxi fick högre lön.
Förarna berättar att finns en hel del som kunde vara bättre hos den nuvarande arbetsgivaren, men att det sakta har gått framåt. Och Transportklubben är stolt över en facklig anslutningsgrad på mer än 50 procent.
Förarna vet inte hur de ska försörja sig efter den 22 december, eftersom Keolis har sagt upp avtalet. I upphandlingen finns inga krav på att personalen ska få följa med.
– Det som händer för oss skulle aldrig hända när de upphandlar bussarna. Då får förarna alltid följa med, säger Ronnie Persson.
Håller inte måttet
Keolis har sagt upp avtalet eftersom företaget anser att trafikledningssystemet, som är manuellt, inte håller måttet. Det blir helt enkelt för dyrt att köra, anser Henrik Gustavsson som är områdeschef på företaget.
Kan man säga att det var ett lågt anbud utifrån de förutsättningar som egentligen fanns?
– Definitivt, utifrån erfarenhet och beskrivningen i förfrågningsunderlaget räknade vi med viss effektivitet. När det inte var så effektivt, då var priset för lågt. Vår absoluta uppfattning är att verkligheten skiljer sig från vad som skrevs inför upphandlingen.
Gustavsson vill inte säga exakt hur stor förlustaffär det varit, men säger att det rör sig om ”miljonbelopp” varje månad.
Kan avgöras i rätten
Var tvisten mellan Keolis och Värmlandstrafik slutar är oklart, Värmlandstrafik delar inte Keolis bild av att trafikledningen är ineffektiv. Båda parter har blandat in jurister och mycket pekar på att konflikten avgörs i rätten.
Sista dagen för att lämna anbud för nästa period har redan passerats. Förarna är rädda för försämrad arbetsmiljö. De hakar upp sig på två detaljer i underlaget. Den ena är att det står i avtalet att förarna ska vara tillgängliga under hela passet. Den andra är att flexibiliteten i systemet gör att det går att boka bilar fram till en minut innan passet slutar.
Riktig slut- och starttid
– Jag är rädd att det inte kommer gå att lösa på laglig väg. Vi behöver ha en riktig slut- och starttid. Med det nya avtalet kan vi i princip få en beställning en minut innan passet slutar. Hur ska kör- och vilotider då kunna respekteras? säger Janne Olsson.
– Redan nu är det svårt att få en ordentlig matrast så man kan att äta bra mat och hålla sig skärpt ett helt 13-timmarspass, säger Birgitta Karstensson.
John Nilsson har kört taxi i 13 år och har aldrig haft det så bra på jobbet som nu. Han tror den fackliga anslutningsgraden rasar när det blir en eller flera nya arbetsgivare.
– Det råder det inget tvivel om. Hos Keolis är det mycket som kan förbättras, men det har blivit mycket bättre under bara ett år. Nu finns det i alla fall någon som är beredd att prata, säger han.
Från Keolis sida har man till slut bestämt sig för att lägga ett nytt anbud. Där finns ett upplägg med beredskap att täcka upp för pauser, tidiga starttider och sena sluttider.