”Keolis dumpar färdtjänstlönerna”
– Lönedumpning, hävdar Transports avdelning i Värmland. – Vi följer kollektivavtalet, kontrar Keolis. Meningarna går i sär när trafikjätten Keolis ska rekrytera 150 förare för att ta över färdtjänst- och sjuktransporterna i Värmland.
Transports lokalombudsman Örjan Jakobsson på avdelning 6 i Karlstad är upprörd. Efter ett möte med ansvariga på Keolis står det klart att företaget inte tänker hålla sig till kollektivavtalet, förklarar han.
För de enskilda chaufförerna, som nu står inför valet att söka sig till Keolis eller till en annan arbetsgivare, handlar det om lönesänkningar på mellan 3 000 och 7000 kronor, uppger Örjan Jakobsson.
I dag tjänar majoriteten 24 900 kronor i månaden, men vissa ända upp till 29 000 kronor.
– Det handlar om ren och skär lönedumpning! Det är jävligt oansvarigt av Keolis att först vinna en upphandling och sedan gå in med löner som ligger under taxiföraravtalets lägsta nivå. Men det kan ju inte vara chaufförerna som ska finansiera företagets dåliga avtal.
Keolis är en internationell kollektivtrafikkoncern och enligt uppgifter på hemsidan en av Europas största entreprenörer inom kollektivtrafik i Europa. Vid Värmlandstrafiks senaste upphandling kammade Keolis Sverige hem uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor i hela Värmlands län, med undantag för färdtjänsten i Karlstads kommun.
Resultatet blev att ett antal lokala taxiföretag fick säga upp 60-70 chaufförer, främst inom Rudskoga taxi. Keolis tar över den 1 juli i år.
Färdtjänstföraren Arne Halvarsson har varit på ett av de fackliga möten, som Transport kallat till efter många ilskna samtal till avdelningen från uppsagda och oroliga chaufförer. Han suckar tungt:
– Man vet inte vad som är sant och vad som är falskt. Det är en djungel av arbetsgivare och fack. Vem ska man ska lyssna på och lita på?
– Det är konstigt att Keolis uttalar sig i Radio värmland och inte kan svara på vad vi får i månadslön om vi anställs där. Han vill bara prata om timlön, men månadslönen borde han ju kunna räkna ut. Är han så dålig i matematik, undrar Arne Halvarsson.
Transports ombudsman ger kalla handen till Keolis uppgifter om att timlönen ska ligga mellan 109 och 125 kronor:
– Timlöner finns inte i taxiföraravtalet. Grunden är veckolön och betalda kilometer per påslag. Det ska betalas ut varje gång du tar en kund. Till det kommer ob-tillägg.
Keolis har även presenterat en lönetrappa från noll till åtta års anställning.
– Högsta steget är 22 170 kronor. Där kommer ingen av de nya chaufförerna att hamna för ingen av dem har arbetat inom Keolis tidigare. Det ligger dessutom 45 kronor under lägsta nivån i taxiföraravtalet. 45 kronor kan tyckas lite, men det är ändå pengar, säger Örjan Jakobsson.
Han tillägger:
– Företaget har tillverkat en egen variant av den kollektiva överenskommelsen mellan arbetsgivare och fack. De tolkar avtalet som fan tolkar Bibeln.
10 februari har Keolis kallat till informationsmöte och då kommer chauffören Arne Halvarsson vara på plats.
– Värmlandstrafikens vd Arne Bull säger att det inte kommer att bli några problem, men han bryr sig inte alls om hur vi förare har det. Allt han tänker på är att få transporterna till ett bra pris.
Kent Thunberg ansvarar för uppstarten av servicetransporterna i Värmland och hävdar bestämt att Keolis kommer att följa kollektivavtalet.
En chaufför vill veta vad ni erbjuder för månadslön?
– Det är fel begrepp. Vi har inte månadslön vi har timlön.
Kommer ni att räkna om timlönen till månadslön på förarmötet?
– Nej, det får chaufförerna räkna ut själva.
Keolis känner inte till vad chaufförerna tjänat innan och är inte beredda att erbjuda dem motsvarande lön, förklarar Kent Thunberg.
Transport säger att timlön inte finns i avtalet och att Keolis dumpar löner. Ljuger facket?
– Jag kan inte förklara Transport uttalanden. Vi har de här lönerna inom koncernen på andra orter och kommer att göra på samma sätt i Värmland.
Prispressen är hård inom färdtjänst- och sjuktransporter i dag. Kan ni få lönsamhet på er verksamhet?
– I dag har vi lönsamhet, svarar Kent Thunberg.
Lars Bull är Värmlandstrafiks vd. Han uppfattar Transports kritik som ett utspel i löneförhandlingar. Att media hakar på är inget nytt, anser Bull. Han tillbakavisar också kritik om att bolaget enbart styrs av lägsta pris vid upphandlingar.
Frågan om Värmlandstrafik ställer krav på kollektivavtal för förarna besvarar Bull:
– Vi kräver att våra leverantörer följer praxis på arbetsmarknaden och följer lagar och avtal. Däremot ger vi oss inte in i arbetsgivarrollen. Fack och arbetsgivare får sköta löneförhandlingarna.
Först om Transport lägger fram konkreta bevis för att Keolis bryter mot kollektivavtalet kan Värmlandtrafik agera, förklarar Lars Bull.