Keolis tillbakavisar kritiken från förarna
Flera förare kritiserar företaget Keolis, som i juli tog över det mesta av färdtjänsten i Värmland. Men områdeschef Henrik Gustavsson tillbakavisar uppgifterna om förarbrist och kaos.
– Jag har en helt annan bild av situationen. I stort fungerar det bra. Just nu har vi många förare som väntar på att få sina taxilegitimationer från Transportstyrelsen. Under tiden måste vi hitta andra lösningar.
Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid.
Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–134 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 300 i månaden.
Henrik Gustavsson säger:
– Det finns ett missförstånd när det gäller lönen. En del förare har uppfattat det som att alla ska få 113 kronor. Men det stämmer inte.
Hur mycket får en anställd som har tio år i yrket?
– 134 kronor, säger Gustavsson.
Flera förare som Transportarbetaren pratat med hävdar att Keolis haft svårt att bemanna bilarna. Företaget har tagit in personal från Norrköping och Jönköping. Nyligen fick Keolis bussförare i Stockholm erbjudande om att köra färdtjänst i Värmland – förutsatt att man har taxilegitimation.
I praktiken erbjöds bussförarna i det närmaste dubbel lön. Henrik Gustavsson uppger först att uppgiften om dubbel lön är ”direkt felaktig”, men han medger sedan att erbjudandet faktiskt innebar 4 500 kronor extra i veckan. Alltså omkring 20 000 kronor i påslag på en månad.
– Det är bara några få bussförare som fått de villkoren, säger han. Det är personer som flyttat på sina semestrar för att kunna rycka in, och det handlar om enstaka veckor.
Keolis tillämpar beredskap för färdtjänstförarna. Det innebär att de har jour upp till tolv timmar. Kommer det inga körningar får den anställda bara betalt för fyra timmar. Formellt togs beredskapen bort ur kollektivavtalet för ett par år sedan.
Henrik Gustavsson säger:
– Vi har diskuterat beredskapen med Transports avdelning i Värmland och fått klartecken därifrån.
Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen, håller med – till en del.
– Vi har sagt ja till att beredskap prövas under sommaren. I september ska vi ha en ny förhandling i frågan. Men det är Keolis som själva bestämt hur villkoren ska se ut vid passningstjänsten.