Keolis tillbakavisar kritiken från förarna

Flera förare kritiserar företaget Keolis, som i juli tog över det mesta av färdtjänsten i Värmland. Men områdeschef Henrik Gustavsson tillbakavisar uppgifterna om förarbrist och kaos.

– Jag har en helt annan bild av situationen. I stort fungerar det bra. Just nu har vi många förare som väntar på att få sina taxilegitimationer från Transportstyrelsen. Under tiden måste vi hitta andra lösningar.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid.

Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–134 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 300 i månaden.

Henrik Gustavsson säger:

– Det finns ett missförstånd när det gäller lönen. En del förare har uppfattat det som att alla ska få 113 kronor. Men det stämmer inte.

Hur mycket får en anställd som har tio år i yrket?

– 134 kronor, säger Gustavsson.

Flera förare som Transportarbetaren pratat med hävdar att Keolis haft svårt att bemanna bilarna. Företaget har tagit in personal från Norrköping och Jönköping. Nyligen fick Keolis bussförare i Stockholm erbjudande om att köra färdtjänst i Värmland – förutsatt att man har taxilegitimation.

I praktiken erbjöds bussförarna i det närmaste dubbel lön. Henrik Gustavsson uppger först att uppgiften om dubbel lön är ”direkt felaktig”, men han medger sedan att erbjudandet faktiskt innebar 4 500 kronor extra i veckan. Alltså omkring 20 000 kronor i påslag på en månad.

– Det är bara några få bussförare som fått de villkoren, säger han. Det är personer som flyttat på sina semestrar för att kunna rycka in, och det handlar om enstaka veckor.

Keolis tillämpar beredskap för färdtjänstförarna. Det innebär att de har jour upp till tolv timmar. Kommer det inga körningar får den anställda bara betalt för fyra timmar. Formellt togs beredskapen bort ur kollektivavtalet för ett par år sedan.

Henrik Gustavsson säger:

– Vi har diskuterat beredskapen med Transports avdelning i Värmland och fått klartecken därifrån.

Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen, håller med – till en del.

– Vi har sagt ja till att beredskap prövas under sommaren. I september ska vi ha en ny förhandling i frågan. Men det är Keolis som själva bestämt hur villkoren ska se ut vid passningstjänsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.