Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

Ekot i Sveriges Radio ägnade stora delar av nyhetssändningarna i slutet av förra veckan åt problemet med utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige. Alltså bryter mot cabotagereglerna. En slutsats var att utländska åkerier kommer undan skatt som borde betalas i Sverige, och att konkurrensen inte är schyst.

I fredags eftermiddag avslutades reportageserien med att finansminister Magdalena Andersson (S) förebådade obligatoriska transpondrar så att myndigheterna ska kunna följa alla lastbilars rörelser.

Hur då? När då? Vi ringde upp finansdepartementet för att få fler detaljer:

– En arbetsgrupp jobbar med frågan, berättar Gösta Brunnander, pressekreterare hos finansministern.

I gruppen sitter tjänstemän från finansdepartementet samt experter från tre myndigheter: Transportstyrelsen, Trafikverket och Skatteverket. Gruppen har tillsatts efter att Magdalena Andersson i februari totalsågade förslagen i en utredning om kilometerskatt på tung trafik. Grunden i den var att skatten skulle variera utifrån lastbilens vikt, axlar och utsläppsklass.

Gösta Brunnander förklarar varför förslagen om en skatt per kilometer för både svenska och utländska lastbilar inte var bra:

– Skatten som föreslogs skulle ha slagit hårt mot svenska åkerier i glesbygden. Avgiften behöver differentieras så att den är olika hög i städer och i glesbygd.

I utredningen, den som sågades, föreslogs att åkerierna skulle vara knutna till en ”tjänsteleverantör”. Och att dessa tjänsteleverantörer skulle lagra information om vilka sträckor de anslutna lastbilarna körs, för att sedan rapportera till Transportstyrelsen. Enligt samma utredning skulle eventuellt fusk avslöjas genom att lastbilar kameraövervakades och granskades i vanliga vägkontroller.

Den tekniska lösningen för att kontrollera fordonen diskuteras också i arbetsgruppen på finansdepartementet. Och i den frågan gav alltså Magdalena Andersson ett besked i förra veckan.

– Jag tror det kan bli nödvändigt med att man har någon form av transponder eller övervakningslösning som i så fall krävs i alla lastbilar. Vi ska kunna säkerställa att det är en schyst konkurrens för de svenska åkarna, sa finansministern till Sveriges Radio.

Från departementet meddelas att ambitionen är att lägga ett förslag under denna mandatperiod. Ett förslag som sedan kommer att gå ut på remiss till myndigheter och organisationer innan riksdagen kan fatta beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 december, 2017

    Några små problem uppstår, vad kostar övervakningen och hur kommer man tillrätta med chaufförsbristen? Olagligt eller inte med cabotage så kan man inte komma ifrån att de fyller upp ett efterfrågegap, Om transportkapaciteten minskar med 10% pga de hårdare reglerna klarar Sverige transportbehovet? För övrigt när det gäller "just konkurrens" så har ju staten satt den justa konkurrensen ur spel när det gäller taxinäringen med starta eget bidrag och lönebidrag, så att alla får svårare att försörja sig pga ett utbudsöverskott. Det finns således mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Ökade regleringar drabbar i första hand landet egna åkare på lastbilssidan, ökade kostnader leder till ökad löne- och lönsamhetspress. Vinterhjul på alla lastbilsaxlar vad tror ni det kostar. Fusket kommer att öka, men detta faktum tar inte en sosse in. "Den goda viljan" skall lösa alla problem.

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.