Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

Ekot i Sveriges Radio ägnade stora delar av nyhetssändningarna i slutet av förra veckan åt problemet med utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige. Alltså bryter mot cabotagereglerna. En slutsats var att utländska åkerier kommer undan skatt som borde betalas i Sverige, och att konkurrensen inte är schyst.

I fredags eftermiddag avslutades reportageserien med att finansminister Magdalena Andersson (S) förebådade obligatoriska transpondrar så att myndigheterna ska kunna följa alla lastbilars rörelser.

Hur då? När då? Vi ringde upp finansdepartementet för att få fler detaljer:

– En arbetsgrupp jobbar med frågan, berättar Gösta Brunnander, pressekreterare hos finansministern.

I gruppen sitter tjänstemän från finansdepartementet samt experter från tre myndigheter: Transportstyrelsen, Trafikverket och Skatteverket. Gruppen har tillsatts efter att Magdalena Andersson i februari totalsågade förslagen i en utredning om kilometerskatt på tung trafik. Grunden i den var att skatten skulle variera utifrån lastbilens vikt, axlar och utsläppsklass.

Gösta Brunnander förklarar varför förslagen om en skatt per kilometer för både svenska och utländska lastbilar inte var bra:

– Skatten som föreslogs skulle ha slagit hårt mot svenska åkerier i glesbygden. Avgiften behöver differentieras så att den är olika hög i städer och i glesbygd.

I utredningen, den som sågades, föreslogs att åkerierna skulle vara knutna till en ”tjänsteleverantör”. Och att dessa tjänsteleverantörer skulle lagra information om vilka sträckor de anslutna lastbilarna körs, för att sedan rapportera till Transportstyrelsen. Enligt samma utredning skulle eventuellt fusk avslöjas genom att lastbilar kameraövervakades och granskades i vanliga vägkontroller.

Den tekniska lösningen för att kontrollera fordonen diskuteras också i arbetsgruppen på finansdepartementet. Och i den frågan gav alltså Magdalena Andersson ett besked i förra veckan.

– Jag tror det kan bli nödvändigt med att man har någon form av transponder eller övervakningslösning som i så fall krävs i alla lastbilar. Vi ska kunna säkerställa att det är en schyst konkurrens för de svenska åkarna, sa finansministern till Sveriges Radio.

Från departementet meddelas att ambitionen är att lägga ett förslag under denna mandatperiod. Ett förslag som sedan kommer att gå ut på remiss till myndigheter och organisationer innan riksdagen kan fatta beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 december, 2017

    Några små problem uppstår, vad kostar övervakningen och hur kommer man tillrätta med chaufförsbristen? Olagligt eller inte med cabotage så kan man inte komma ifrån att de fyller upp ett efterfrågegap, Om transportkapaciteten minskar med 10% pga de hårdare reglerna klarar Sverige transportbehovet? För övrigt när det gäller "just konkurrens" så har ju staten satt den justa konkurrensen ur spel när det gäller taxinäringen med starta eget bidrag och lönebidrag, så att alla får svårare att försörja sig pga ett utbudsöverskott. Det finns således mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Ökade regleringar drabbar i första hand landet egna åkare på lastbilssidan, ökade kostnader leder till ökad löne- och lönsamhetspress. Vinterhjul på alla lastbilsaxlar vad tror ni det kostar. Fusket kommer att öka, men detta faktum tar inte en sosse in. "Den goda viljan" skall lösa alla problem.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.