Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen
Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.
Ekot i Sveriges Radio ägnade stora delar av nyhetssändningarna i slutet av förra veckan åt problemet med utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige. Alltså bryter mot cabotagereglerna. En slutsats var att utländska åkerier kommer undan skatt som borde betalas i Sverige, och att konkurrensen inte är schyst.
I fredags eftermiddag avslutades reportageserien med att finansminister Magdalena Andersson (S) förebådade obligatoriska transpondrar så att myndigheterna ska kunna följa alla lastbilars rörelser.
Hur då? När då? Vi ringde upp finansdepartementet för att få fler detaljer:
– En arbetsgrupp jobbar med frågan, berättar Gösta Brunnander, pressekreterare hos finansministern.
I gruppen sitter tjänstemän från finansdepartementet samt experter från tre myndigheter: Transportstyrelsen, Trafikverket och Skatteverket. Gruppen har tillsatts efter att Magdalena Andersson i februari totalsågade förslagen i en utredning om kilometerskatt på tung trafik. Grunden i den var att skatten skulle variera utifrån lastbilens vikt, axlar och utsläppsklass.
Gösta Brunnander förklarar varför förslagen om en skatt per kilometer för både svenska och utländska lastbilar inte var bra:
– Skatten som föreslogs skulle ha slagit hårt mot svenska åkerier i glesbygden. Avgiften behöver differentieras så att den är olika hög i städer och i glesbygd.
I utredningen, den som sågades, föreslogs att åkerierna skulle vara knutna till en ”tjänsteleverantör”. Och att dessa tjänsteleverantörer skulle lagra information om vilka sträckor de anslutna lastbilarna körs, för att sedan rapportera till Transportstyrelsen. Enligt samma utredning skulle eventuellt fusk avslöjas genom att lastbilar kameraövervakades och granskades i vanliga vägkontroller.
Den tekniska lösningen för att kontrollera fordonen diskuteras också i arbetsgruppen på finansdepartementet. Och i den frågan gav alltså Magdalena Andersson ett besked i förra veckan.
– Jag tror det kan bli nödvändigt med att man har någon form av transponder eller övervakningslösning som i så fall krävs i alla lastbilar. Vi ska kunna säkerställa att det är en schyst konkurrens för de svenska åkarna, sa finansministern till Sveriges Radio.
Från departementet meddelas att ambitionen är att lägga ett förslag under denna mandatperiod. Ett förslag som sedan kommer att gå ut på remiss till myndigheter och organisationer innan riksdagen kan fatta beslut.