Klampat och klart
En fastlåst lastbil. Och en chaufför som ringde på en annan bil för att slippa klampning. Ett facit som gör polisen Mats Östman ganska nöjd efter ett dygn med nya lagen som tillåter fastlåsning av fordon. – Andra gången räckte det med att visa utrustningen, säger han. Och det är ju det främsta syftet med lagen – att reglerna efterlevs.
Mats Östman är trafiksektionschef för polisens region mitt. I hans område stod Uppsalapolisen i går, söndag, för landets första klampning. En mindre lastbil med kraftig överlast stoppades på E4:an. Övervikten var 2,3 ton – vilket innebär att lasten vägde 320 procent (!) för mycket.
– Den var lastad med en sportbil som skulle upp och testköras i Kiruna, berättar Mats Östman. I det här fallet fanns det alltså en biltillverkare med pengar, så det dröjde väl inte så länge tills företaget hade ordnat fram en större bil som kunde ta lasten.
Vid nästa ingripande, i dag måndag, räckte det med att polisen visade upp sin utrustning för att chauffören skulle ringa dit en till lastbil och lasta över en del.
– Det är ju syftet med lagen, konstaterar Mats Östman. Jag tror att den får en bra effekt på mindre seriösa företag.
Böter eller sanktionsavgifter slipper chauffören eller åkeriet dock inte undan för att problemet blir löst på plats. Ett brott eller en trafikförseelse lagförs på vanligt sätt.
Två olika metoder prövas för att låsa fast fordonen. Vid gårdagens klampning användes den smidigare varianten:
– Vår personal använde ventillås på två av hjulen, som gör att luften sakta släpps ut om man försöker köra vidare, berättar Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen, för Upsala Nya Tidning.
Den andra metoden är direkt fastlåsning av däcket. Innan någon av metoderna används ska polisen dock pröva med att beslagta frakthandlingar, fordonsnycklar eller registreringsskyltar för att få stopp på en olaglig transport.
Från i går har polisen och tullen alltså rätt att låsa fast fordon när de upptäcker vissa brott. Det handlar om trafikfarliga fordon, överlast och brott mot kör- och vilotiderna.
En skärpning är dock på gång och från den 1 juli blir det tillåtet att även hålla kvar fordon som bryter mot cabotagereglerna, det vill säga bestämmelser som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i andra EU-länder. Redan vid årsskiftet infördes en kraftigare sanktionsavgift för brott mot cabotagereglerna: 40 000 kronor. Med den skärpta lagen ska fordonen kunna hållas kvar i 24 timmar.