Åsa Alvetjärn. Foto: Privat
Åsas resa

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Klippkort hos Trafikverket, två prov till, ADR grund och ADR explosiv. Ja det är väldigt troligt att jag ska köra en lastbil med explosiva varor i, nåväl, det ser kanske bra ut i cv:t?

Nu är dock alla prov klara, teori C, YKB, uppkörning C, ADR grund och ADR explosiv, truckkort och hjullastare. Så intensivt, men avklarat. Och nu möte med chefen för skolan, för vi skulle fortsätta med E-behörighet.

”Ja, vi vet ju att det är flera av er som är intresserade av att gå vidare med E-behörigheten MEN…

Åsas resa del 5. Foto: Privat
Foto: Privat

Luften går ur

Klara i skolan. Det har varit extremt intensivt och hektiska dagar. Ångestladdat, men också en spännande resa förstås. Klasskamraterna och jag har umgåtts nära varje dag, och nu är allt klart.

Det känns lite som jag drar ur proppen ur badkaret, vattnet rinner ut och jag står kvar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Vi alla som levt intensivt ihop splittras och målet är uppnått. Mycket märklig känsla i kroppen, jag tappar riktningen på min livskompass, och ja nu då?

Okej, inte helt klara

Tre veckors praktik efter alla tester och prov. Min görs på ett byggföretag som kör ut varor till både privatpersoner och företag, riktigt roligt. Kommer på morgonen, lastar alla olika byggvaror med truck, sen ut längst hela kusten och lossar med kran. Roligt att få köra kran. Nu är det kran upp till 18 ton, har inte behörighet för högre ÄN. Bestämmer mig dock för att det vill jag också ha, timmerbil ni vet.

Åsas resa del 5. Foto: Privat
Foto: Privat

Hoppas så på att få fortsätta på praktikföretaget då jag trivs så bra, men det är lågkonjunktur och flera varslas på företaget. Riktigt tråkigt. Nåja, var väl inte meningen. Dock bra praktik, där jag fick prova på olika slags körningar både med pickup och större lastbil (CE samt C), och känner direkt att CE vill jag verkligen ha. Det är det jag kommer satsa på.

CE, hur?

Chefen på skolan står där framme och berättar att CE kommer de inte kunna lösa för någon av oss. Vi sitter lite som fågelholkar allihop då vi blivit lovade detta, men kontentan är att det blir ingen CE på skolan. Förklaringen uteblir och vi vet inte riktigt varför. Spekulationer uppstår och det är inget jag gillar, så jag tar helt enkelt reda på fakta.

Informationen återfinns hos administratören på skolan. Hon berättar för mig vad det är som skett: Lärarbrist. Det finns helt enkelt inga tung-lärare att tillgå i vår kommun, inte ens i storstaden kommer de kunna erbjuda detta. Lärarna har gått vidare till en konkurrent och CE tas helt bort från skolan.

Åsas resa del 5. Foto: Privat
Foto: Privat

Läraren med tungutbildning blir utbildare i buss i stället och lämnar helt lastbilsstråket. Han är inte den enda som gör så här, många går åt andra håll och lämnar lastbil. Förklaring uteblir, och vet inte riktigt varför det inte är roligt att utbilda i C/CE längre? Försöker få till intervjuer, men ingen vill ge några förklaringar. Det bara är så, punkt.

Besvikelsen är självklart stor, men vi är inte de enda drabbade. Hela landet skriker efter trafiklärare och flera orter har helt enkelt tagit bort både C och CE utbildning, för det finns helt enkelt inga lärare att tillgå.

Jag funderar ett tag, och bestämmer mig snart för att ta det privat. Men det är inte heller så enkelt för, som sagt, även de privata aktörerna har problem med lärare. Jag finner dock en skola och går in på Trafikverket för att boka prov och uppkörning. Målfokusering är viktigt för mig, något att arbeta mot helt enkelt.

Åsas resa del 5. Foto: Privat
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

SEPTEMBER är första lediga tiden för uppkörning. Det är maj nu. Pratar med Trafikverket, och även de har stora problem med personal. Ja så vad ska man göra, avvaktar med E-behörigheten och börjar jobba i stället.

Det blir helt enkelt inte alltid som man tänkt sig, då får man tänka om. Återigen får jag använda mig av mitt eget ordspråk: ”det enda som är konstant är förändring”. Det är bara att gilla läget och ha tålamod. En dag kommer CE-behörigheten, USA och egen lastbil, det bara dröjer lite längre än jag trodde.

Men nu är jag ändå klar med C och resan tar sitt slut, nåja, åtminstone denna resa. Nu väntar andra äventyr och självklart resan mot E, USA och egen lastbil. Den resan finns kvar, spännande och något att se fram emot. Reflektionen är ändå: svårt, roligt och utmanande. Och om du funderar på att göra min resa, bara kör! Du kommer inte ångra dig, det är riktigt roligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ABC:
    6 november, 2023

    Vad innebär USA i detta sammanhang??

  2. Kristina Sjöberg:
    2 juli, 2024

    Hej!
    I Åsas förra blogginlägg skriver hon så här "För E, behöver jag verkligen för mina framtidsplaner. USA ett år och köra long-haul, tillbaka och köpa en egen lastbil, det är drömmen och tanken. Eller stanna kvar i USA och fortsätta köra där, ja den som lever får se." Så USA i det här fallet är landet USA.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.