Klara siffror på olaglig trafik

400 lastbilar kör stadigt illegalt i Sverige. Med hjälp av yrkeschaufförer i Skandinavien har forskarna kartlagt transporterna. Vanligast är de olagliga körningarna i Sverige.

Slutrapporten i Cabotagestudien är klar och levererad från forskarna i Lund.
– Vi har ju berättat ungefär samma sak i tre, fyra rapporter tidigare, säger Henrik Sternberg, doktor i logistik vid Lunds universitet. Nu är bilden djupare och siffrorna mer detaljerade.

En cabotagetransport är när en utländsk transportör kör inrikestrafik i ett EU-land.  Enligt reglerna får en transportör högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.

– Nu lämnar vi över rapporten om hur läget ser ut till Sveriges Åkeriföretag, Transport och politikerna, säger Henrik Sternberg.

Slutsatserna i rapporten sammanfattas i fyra punkter:

1. Cabotagetrafiken skiljer sig åt i Sverige, Norge och Danmark.

2. Aktörerna – det vill säga speditörerna, åkerierna och chaufförerna – är mycket flexibla och anpassar sig efter reglerna. EU:s cabotagedirektiv kan, enligt studien, utnyttjas för att får tillgång till billiga chaufförer på de skandinaviska vägarna.

3. Brotten mot cabotagereglerna och skattereglerna är fler i Sverige än övriga Skandinavien.

4. Forskarnas data kan komplettera den officiella statistiken från Eurostat.

Bakom den nya statistiken ligger bland annat 8 000 frivilliga rapportörer. Med hjälp av en app i telefonen har de skickat in registreringsnumret på lastbilar och en uppgift om var de befinner sig. Framför allt har lastbilschaufförer hjälpt till med grunduppgifter som gett forskarna en bild av hur de utländska bilarna rör sig på skandinaviska vägar.

I sin rapport tackar de flera flitiga rapportörer: Krilleman­_1, Patriksimon och Truckerbobo för att nämna några.

Vid årsskiftet infördes en lag som ska stävja cabotagebrotten. Det kostar 40 000 kronor om en lastbil körs mer än de sju dagarna inrikestrafik som EU-reglerna tillåter.

– Det ser hoppfullt ut, säger Henrik Sternberg. Polisen har redan stoppat ett antal fordon och tagit ut sanktionsavgifter.

Forskarna i Lund lämnar dock inte cabotagefrågan bakom sig bara för att den sista rapporten är lämnad.

– Vi har sökt tillstånd för att titta på brottsstatistiken, säger Henrik Sternberg. Det kan ge ny kunskap om de olagliga transporterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.