Klara siffror på olaglig trafik
400 lastbilar kör stadigt illegalt i Sverige. Med hjälp av yrkeschaufförer i Skandinavien har forskarna kartlagt transporterna. Vanligast är de olagliga körningarna i Sverige.
Slutrapporten i Cabotagestudien är klar och levererad från forskarna i Lund.
– Vi har ju berättat ungefär samma sak i tre, fyra rapporter tidigare, säger Henrik Sternberg, doktor i logistik vid Lunds universitet. Nu är bilden djupare och siffrorna mer detaljerade.
En cabotagetransport är när en utländsk transportör kör inrikestrafik i ett EU-land. Enligt reglerna får en transportör högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.
– Nu lämnar vi över rapporten om hur läget ser ut till Sveriges Åkeriföretag, Transport och politikerna, säger Henrik Sternberg.
Slutsatserna i rapporten sammanfattas i fyra punkter:
1. Cabotagetrafiken skiljer sig åt i Sverige, Norge och Danmark.
2. Aktörerna – det vill säga speditörerna, åkerierna och chaufförerna – är mycket flexibla och anpassar sig efter reglerna. EU:s cabotagedirektiv kan, enligt studien, utnyttjas för att får tillgång till billiga chaufförer på de skandinaviska vägarna.
3. Brotten mot cabotagereglerna och skattereglerna är fler i Sverige än övriga Skandinavien.
4. Forskarnas data kan komplettera den officiella statistiken från Eurostat.
Bakom den nya statistiken ligger bland annat 8 000 frivilliga rapportörer. Med hjälp av en app i telefonen har de skickat in registreringsnumret på lastbilar och en uppgift om var de befinner sig. Framför allt har lastbilschaufförer hjälpt till med grunduppgifter som gett forskarna en bild av hur de utländska bilarna rör sig på skandinaviska vägar.
I sin rapport tackar de flera flitiga rapportörer: Krilleman_1, Patriksimon och Truckerbobo för att nämna några.
Vid årsskiftet infördes en lag som ska stävja cabotagebrotten. Det kostar 40 000 kronor om en lastbil körs mer än de sju dagarna inrikestrafik som EU-reglerna tillåter.
– Det ser hoppfullt ut, säger Henrik Sternberg. Polisen har redan stoppat ett antal fordon och tagit ut sanktionsavgifter.
Forskarna i Lund lämnar dock inte cabotagefrågan bakom sig bara för att den sista rapporten är lämnad.
– Vi har sökt tillstånd för att titta på brottsstatistiken, säger Henrik Sternberg. Det kan ge ny kunskap om de olagliga transporterna.